۴ نکته که هر کنکوری باید در هفته قبل از کنکور بداند

تاریخ: ۲ تیر ۱۳۹۸

در این مقاله برای شما داوطلبین کنکور، پیرامون روزهای باقیمانده تا کنکور سراسری و پاسخ‌گویی به دو سوالِ اساسی در مورد کنکور صحبت می‌کنیم.


سلام
من پوریا قرشی هستم و بنا دارم در این مقاله برای شما داوطلبین کنکور، پیرامون روزهای پایانی این مسیرِ یک ساله بنویسم. خواهم کوشید به دور از تکرار مکررات و بازگویی بدیهیات، در ادامه به طور مشخص به دو سوالِ اساسی پاسخ دهم:
۱. تا کنکور چه کارهایی باید انجام دهم؟
۲. تا کنکور چه کارهایی نباید انجام دهم؟

بایدها

به خودتان بیشتر اعتماد کنید

اغلب شما کنکوری‌ها در بازه یک ماه مانده به کنکور، دچار «توهم بی‌سوادی» می‌شوید. خیال می‌کنید رقبایتان حسابی آماده‌اند و شما قافیه را باخته‌اید. راحت و صریح بگویم، حتی یک نفر از شما هم تمام درس‌ها را با رضایت تمام جمع‌بندی نکرده است. این خیلی طبیعی است و شما هم این را می‌دانید.
پس اگر منطقی فکر کنید کمتر نگران خواهید بود و به دانسته‌ها و داشته‌هایتان بیشتر اتکا می‌کنید.
اگر در طول سال کنکور مشاور و یا همراهی داشته‌اید که با برنامه این فرد حرکت می‌کردید، بهتر است در زمان باقی‌مانده نیز به همین شخص اعتماد کنید و بازی را با نقشه‌ای که او برایتان ترسیم کرده است، تمام کنید.

آزمون‌های شِبه کنکور

قطعا می‌توانم بگویم که برای خودِ من این عامل تاثیر غیرقابل‌تصوری داشته است. هر هفته دو یا سه بار از خودتان آزمون بگیرید. تا حد امکان شرایط کنکور را از هر لحاظ شبیه‌سازی کنید. حتی می‌توانید در آزمون‌های شبیه‌ساز که موسسات و آموزشگاه‌ها برگزار می‌کنند، شرکت کنید. بعد از گذشت 3 آزمون، باید بتوانید زمان‌بندی دقیقی از زمان شروع و پایان پاسخگویی به هر درس برای شخص خودتان در جلسه کنکور سراسری به دست آورید. در آزمون‌های بعدی این زمان‌بندی را تکرار و تمرین کنید تا در جلسه کنکور مهارت بیشتری داشته باشید.

بیشتر از هر زمانی، تست بزنید

به دلایل مختلف، در این روزها تست زدن موثرتر از مطالعه کردن است. فراموش نکنید که قرار است در جلسه کنکور به سوال‌های تستی پاسخ دهید. پس بهتر است با تست زدن در روزهای پایانی آمادگی خود را حفظ کنید. می‌توانید در همایش‌ها و کارگاه‌های جمع‌بندی شرکت کنید؛ یعنی یک رویداد آموزشی که در آن مدرس با حل تعداد زیادی تست، بخش غالبی از مباحث درسی را مرور می‌کند.

رویدادهای آمادگی کنکور در مشهد

نبایدها

الان زمان مناسبی برای شروع مطلب جدید نیست. توصیه می‌شود همان مطالبی را که تا الان خوانده‌اید، دوباره مرور کنید و تست بزنید. معمولا داوطلبان کنکور نمی‌توانند از مباحث جدیدی که در روزهای پایانی خوانده‌اند، در جلسه کنکور بهره چندانی ببرند.

به کنکور سال بعد فکر نکنید

با هر میزان آمادگی که هستید، طوری رفتار کنید که انگار به هر دلیلی، این آخرین باری است که مجاز به شرکت در کنکور هستید. همین یک شانس را دارید و هیچ کنکوری در سال بعد وجود ندارد. این تفکر سبب می‌شود حجم دغدغه‌های شما کاهش یابد و هم‌چنین شما را در شرایط منطقی‌تری قرار می‌دهد.
و در پایان این را هم بگویم و تمام. این روزهای انتهای بهار و آغاز تابستان، و حتی خودِ جلسه کنکور، آن قدری که فکر می‌کنید هیجان‌انگیز، پر فشار، عظیم و غیرقابل هضم نیست. همه ما یک روز ظهر تابستان دقیقا در ساعت 12:10 بعد از آن که پاسخ‌برگ خودمان را به مراقب جلسه داده‌ایم، از خودمان پرسیده‌ایم: “همین بود؟” و خب واقعا همان بود و یک اتفاق نسبتا معمولی در طول زندگی بود. برای شما هم همین است. پس زیادی سخت نگیرید.

با آروزی حالِ خوب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *