چگونه کلاس آموزشی خود را بازاریابی کنیم؟

تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
بازاریابی برای کلاس آموزشی

هیچ شکی در مورد سختی برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی موفق وجود ندارد، حتی بااستعدادترین مربیان هم برای ایجاد یک کلاس آموزشی پرجنب‌وجوش با دانش‌جویان خوشحال نیاز به تلاش و بازاریابی دارند. ایوند تاکنون برای تعدادی زیادی کلاس آموزشی خدمات ارائه داده است، ما از بررسی داده‎‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که حدود ۴۰ درصد از کلاس‌ها تا روزهای پایانی ثبت‌نام، فروش بسیار کمی دارند. این یک معضل است و برگزارکنندگان را با مشکل تدارکات و آماده‌سازی رویداد مواجه می‌کند.


هیچ شکی در مورد سختی برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی موفق وجود ندارد، حتی بااستعدادترین مربیان هم برای ایجاد یک کلاس آموزشی پرجنب‌وجوش با دانش‌جویان خوشحال نیاز به تلاش و بازاریابی دارند. ایوند تاکنون برای تعدادی زیادی کلاس آموزشی خدمات ارائه داده است، ما از بررسی داده‎‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که حدود ۴۰ درصد از کلاس‌ها تا روزهای پایانی ثبت‌نام، فروش بسیار کمی دارند. این یک معضل است و برگزارکنندگان را با مشکل تدارکات و آماده‌سازی رویداد مواجه می‌کند.

اگر شما معلم عکاسی باشید، مربی بازیگری، یوگا و یا هر چیز دیگری؛ در صورتی‌که نتوانید درک درستی از چرخه ثبت‌‌نامی‌های خود داشته باشید در ادامه با مشکلات بزرگی مواجه خواهید شد. با دنبال کردن راهکارهای زیر کلاس آموزشی خود را با بقیه متفاوت کرده و برند مشهوری داشته باشید.

گام اول: شرکت‌کنندگان خود را بشناسید

بهترین راه جذب رضایت شرکت‌کنندگان، شناخت خواسته‌های آن‌ها و برآورده کردن‌شان است. بنابراین برای اولین کار به دنبال کشف شرکت‌کنندگان، خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها باشید.

شناخت مخاطبان

شناخت مخاطبان: شرکت‌کنندگان شما در سراسر رسانه‌های اجتماعی و جستجوهای‌شان چه چیزهایی را جستجو می‌کنند؟ با کدام رسانه‌های اجتماعی درگیر هستند و انگیزه‎‌ها و نقاط دردشان چیست؟ با چه روشی می‌توانید بیشترین نیاز آن‌ها را برآورده کنید؟

استیو جابز معتقد بود گاهی مشتری خودش نمی‌داند چه چیزی می‌خواهد و حتی گاهی تصور اشتباهی از خواسته‌اش دارد؛ این تولیدکننده هست که باید کشف کند نیاز مشتری‌اش چیست. شما باید رفتارهای آن‌ها را بررسی کنید، شخصیت آن‌ها را به خوبی بشناسید و با ترکیب دانسته‌ها و کشفیات شروع به جذب مخاطبان صحیح بکنید.

تعیین موقعیت خود: بعد از این‎‌که مخاطبان خود را شناختید، حال باید پیام خود را با نیازها و خواسته‌های آن‌ها بیان کنید. شما باید پیام واضحی برای برند خود تعیین کنید، پیامی که شما را از سایر رقبای‌تان متمایز کند.

شناخت خود و مشتری گام اول بازاریابی برای هر محصول یا خدماتی است که در صورت انجام نشدن، فرآیند کلی را دچار مشکل خواهد کرد.

گام دوم: وب‌سایت خود را طراحی کنید*

اغلب کارگاه‌های آموزشی موفق صفحه‌ی وبی برای خودشان طراحی کرده‌اند و در این صفحه تمام اطلاعات مربوط به کلاس آموزشی را وارد کرده‌اند. صفحه‌ی وب‌سایت شما باید از لحاظ بررسی جذاب باشد و احساس، برند و طرز تفکر شما را منعکس کند. هم‌چنین وب‌سایت شما باید بتواند از لحاظ تبدیل بازدیدکننده به مشتری عملکرد خوبی داشته باشد. برای جزئیات بیشتر می‎‌توانید اصول طراحی وب‌سایت رویداد را بخوانید؛ اما در ادامه برخی نکات مهم را بیان می‌کنیم.

اطلاعات مهم را عنوان کنید

تنها چند ثانیه فرصت دارید تا هر شرکت‌کننده‌ای که وارد وب‌سایت شما شد را جذب کنید، برای همین باید در مناطق اصلی سایت یعنی قسمت بالا و مابین صفحه اطلاعات اصلی مربوط به رویداد از قبیل:

طراحی وب سایت

  • چه کلاس آموزشی؟
  • کجا؟
  • کی؟
  • چگونه؟
  • و کسانی که شرکت‌ کرده‌اند؟

را عنوان کنید و سپس امکانات راحتی برای ثبت‌نام شرکت‎‌کنندگان فراهم کنید. سعی کنید در قسمت اول اطلاعات مفید و خلاصه باشد و اطلاعات مفید را در قسمت پایینی سایت قرار ندهید.

پتانسیل جلوه‌های بصری را دست کم نگیرید

تصاویر و رسانه‌ها یک روش عالی برای جلب علاقه‌ی مردم هستند، همواره بهترین و پربازده‌ترین رویدادها آن‌هایی هستند که تصاویر و ویدیوهای ارزشمند از کلاس‌‎های قبلی خود منتشر کرده‌اند.

بازاریابی برای کلاس آموزشی

وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید

حال که وب‌سایت خود را طراحی کردید، آن را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید. زیرا اگر وب‌سایت شما در رتبه‌های بالای گوگل نباشد، هیچ‌کس آن را پیدا نخواهد کرد. اگر با وب‌سایت‌های ثبت‌نام آنلاین رویداد مثل ایوند همکاری می‌کنید از آن‎‌ها راجع به رتبه‌ای که رویداد شما در گوگل پیدا خواهد کرد بپرسید و کلمات کلیدی دلخواه خود را به آن‌ها پیشنهاد کنید. اکثر رویدادهایی که در ایوند ثبت شده‌اند در رتبه‌های بالای گوگل قرار می‌گیرند.

گام سوم: از راه‌های مختلف کلاس آموزشی خود را ترویج کنید

از طریق ایمیل‌های شخصی‌سازی شده و مرتبط شرکت‌کنندگان دوره‌های قبلی خود را مورد هدف قرار دهید. شما می‌توانید به سادگی مطالب جذاب مرتبط با دوره‌ای که آن‌ها شرکت کرده‌ بودند، اخبار رویداد و بروزرسانی‌ها را ایمیل کنید. یک ابزار ثبت‌نامی خوب به شما کمک می‌کند تا اطلاعات شرکت‌کنندگان رویداد قبلی خود را در دست داشته باشید و برای آن‌ها ایمیل‌های هدفمند ارسال کنید. برای جزئیات بیشتر می‌تواند ۵۰ نکته‌ی بازاریابی برای رویدادها را بخوانید اما در ادامه نیز تعدادی از روش‌های موفق برای ترویج را بیان می‌کنیم.

ترویج کلاس آموزشی

ایجاد خبرنامه‌ها: با خبرنامه‎‌های ماهانه یا سه ماهه همواره با شرکت‌کنندگان قبلی خود در ارتباط باشید.

ایمیل تائید ثبت‌نام: ایمیل‌های تائید ثبت‌نام می‌تواند مکانی برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات باشد، یک ارائه‌دهنده‌ی ابزار ثبت‌نام آنلاین خوب به شما کمک خواهد کرد تا این ایمیل را سفارشی کنید و هر آن‌چه که می‌خواهید به شرکت‌کنندگان‌تان بفرستید.

احسان گرجی در این باره می‌گوید:

با تهیه ی درسنامه های آموزشی قبل از هر رویداد، ویدیو های آموزشی، خبرنامه ها و دیگر مواد تبلیغاتی مخاطبانمان را قبل از رویداد وارد مسیر آن رویداد می کنیم.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ترویج رویداد

ایمان محمدعلی راجع به بازاریابی در رویداد می‌گوید:

قبلا روش‎های بسیاری برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌شد، اما امروزه بسیاری از آن‌ها کارایی خود را از دست داده‌اند. از دیدگاه بنده شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات محیطی برای توسعه بسیار موثر هستند.

الف) جلب کردن

  • مهمانان ویژه و موضوعات مهم را از طریق عکس‌ها و پست‌های وبلاگی برجسته کنید
  • نکات جالب و مهارت‌هایی که یک شرکت‌کننده از حضور در کلاس آموزشی شما کسب خواهد کرد را بیان کنید

ب) الهام بخشیدن

  • فارغ‌التحصیلان و شرکت‌کنندگانی که از طریق کلاس شما به اهداف خود رسیده‌اند را نمایش دهید
  • آمارهای جالب از کلاس آموزشی، تعداد شرکت‌کنندگان و … را بیان کنید.

ج) تشویق کنید

  • با ارائه‌ی ۱/۲ از فیلم‌های آموزشی خود، ارزشی را که از کلاس آموزشی شما کسب خواهند کرد به آن‌ها بدهید.
  • ارائه‌ی قیمت‌گذاری‌های مختلف؛ به عنوان مثال کسانی که در دو دوره‌ ثبت‌نام می‌کنند از تخفیفاتی برخوردار باشند.

بازاریابی آنلاین می‌تواند برای برندینگ شما فوق‌العاده‌ باشد، اما هنوز هم دنیای واقعی پتانسیل قدرتمندی برای برندینگ کلاس آموزشی شما دارد. همان‌طور که آرمان صفایی برگزارکننده رویداد به فکر شو می‌گوید:

ما از انواع روش‌های آنلاین و مجازی برای بازاریابی استفاده کردیم و به نتایج موثری هم دست پیدا کردیم، اما اگرچه فضای آنلاین مخاطبان وسیعی را شامل می‌شود، اما بازاریابی به روش حضوری اثربخشی بسیار زیادی دارد.

الف) معرفی

جلسات کوتاهی برای معرفی دوره‌ی آموزشی خود برگزار کنید.

ب) دورهمی

جلساتی را برگزار کنید و در آن از شرکت‌‎کنندگان جدید و قبلی خود بخواهید تا در صورت تمایل دوستان خود را نیز برای آشنایی به این رویداد دعوت کنند.

دکتر سعید خاک ره برگزارکننده‌ی کارگاه بازی های جدی مدیریتی لگو درباره‌ی نحوه‌ی بازاریابی برای کلاس آموزشی خود می‌گوید:

من برای بازاریابی اغلب از ایونت های کوچک رایگان (دو ساعتی) برای علاقمند کردن مشتریان بالقوه‌ام استفاده می‌کنم. البته چون اوایل خیلی‌ها ثبت نام می کردند ولی در کارگاه حضور پیدا نمی‌کردند بعدا روند را تغییر دادم و ۲۰ هزار تومان قیمت تعیین کردم ولی این مقدار را به هر کسی که در کارگاه حضور پیدا کرد برگرداندم.

ج) همکاری

سخنرانان، سالن اجرای برنامه و شرکت کنندگان را تشویق کنید تا به ترویح رویداد شما کمک کنند.

گام چهارم: داده‌ها را جمع‌آوری کرده و برای دستیابی به بینش از آن‌ها استفاده کنید

با تجزیه و تحلیل داده‌ها شما می‌توانید ببینید چه کسی، چگونه و کجا در مورد شما شنیده است.

تجزیه و تحلیل داده‌های ورودی: از انواع تجزیه و تحلیل‌ها استفاده کنید تا ببینید کدام کانال‌های بازاریابی(از قبیل ایمیل، وب‌سایت، لینک ثبت‌نام، شبکه‌های اجتماعی و سایر تبلیغات) بیشترین ورودی و درآمد را برای شما ایجاد می‌کنند.

تجزیه و تحلیل هزینه‌ها: حال که میزان نتیجه‌‌دهی هر کدام از کانال‌ها را اندازه‌گیری کردید، زمان آن رسیده است که اثربخشی هر کانال را اندازه‌گیری کنید. بنابراین هزینه‌ای را که برای هر کانال بازاریابی صرف می‌کنید با نتیجه‌ای که به شما ارائه می‌کند بسنجید و بهترین استراتژی برای خود انتخاب کنید.

قبل از برگزاری به طور منظم رفتار شرکت‌کنندگان و تعداد ثبت‌نامی‌ها را بررسی کنید و در صورتی موردی نیاز به بررسی داشت به آن رسیدگی کنید.

 

ebook

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *