چرا باید در کارگاه‌های هنری شرکت کنیم

موضوع: چرا رویداد
تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
کارگاه آموزشی هنری

یادگیری در طول مدت زندگی کلید موفقیت و رشد فردی هر شخص است. امروزه راه‌های بی‌شماری برای یادگیری‌های تخصصی وجود دارد. با وجود ابزارهای اطلاعاتی متعددی مانند کتاب‌ها، مجله‌ها و کلاس‌های آنلاین برای فراگیری مهارت‌های جدید حتی نیازی به خارج شدن از خانه نیست! با این وجود، هیچ‌کدام از آن منابع، جای حضور فیزیکی در کارگاه‌های آموزشی را نمی‌گیرد.

علاوه بر این که حضور در این کارگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که همه‌ی مراحل اجرایی یک پروژه را از نزدیک مشاهده و امتحان کنید، فنون و رموزی که خیلی سریع در طی این فرایند فرا می‌گیرید بسیار اهمیت دارد. در این بین، کارگاه‌های هنری از جذاب‌ترین کارگاه‌های آموزشی هستند. نه فقط به واسطه‌ی جریان داشتن روح تفکر خلاق در این کارگاه‌ها، بلکه به دلیل این که هنر به شما این فرصت را می‌دهد که بر نفس خود تمرکز بیشتری داشته باشید و کمی از تفکر تحلیلی و خشک فاصله بگیرید.

خیلی از افراد وقتی نام «دوره‌های هنری» را می‌شنوند، بیشتر به نقاشی و طراحی فکر می‌کنند و اگر در این دو رشته مهارتی نداشته باشند از شرکت در عموم این دوره‌ها منصرف می‌شوند. این در حالی‌ست که رشته‌های متنوع هنری از عکاسی و سفال‌گری تا طراحی لباس و گرافیک را در بر می‌گیرند. از طرفی ممکن است تمامی دوره‌های هنری مشابه به نظر برسند، ولی در واقع این طور نیست؛ بسیاری از این دوره‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و هر کدام در جهت خاصی به پرورش خلاقیت افراد مشغول هستند. بنابراین برای شرکت در این دوره‌ها لازم نیست هنرمند یا متخصص باشید! به این دلایل می‌توانید در کارگاه‌های هنری شرکت کنید:

1- زمانی برای کشف و تفکر اختصاص دهید

در این کارگاه‌ها، شما زمانی برای کشف و تفکر در اختیار دارید؛ به عنوان مثال در یک کارگاه نقاشی، ابتدا نقش را در ذهن خود می‌کشید و با خلاقیت خود ترکیب می‌کنید، سپس قلم را بر می‌دارید و دست به کار می‌شوید. می‌توان گفت از بزرگ‌ترین فایده‌های این کارگاه‌های آموزشی، به وجود آوردن زمانی برای پرداختن به هنر است.

یکی از دلایل اصلی افراد برای شرکت نکردن در این رویدادها این است که علی‌رغم علاقه‌ی‌شان به هنر، نمی‌توانند زمانی برای فراگیری آن اختصاص دهند، ولی حتما تا به حال متوجه شده‌اید که با یادگیری هر چیز جدیدی، از آن پس طور دیگری به دنیای پیرامون‌تان نگاه می‌کنید و مسائل را متفاوت‌تر تحلیل می‌کنید. نکته‌ی مهم در این جلسات آموزشی هم آن است که لازم نیست یک چیز به صورت کامل تمام شود، بلکه درک کامل در مورد حداقل 2-3 مورد که مربی به شما آموزش می‌دهد کافی است.

2- از نزدیک ببینید

با شرکت در این فضاهای آموزشی، می‌توانید همه‌ی مراحل را از نزدیک ببینید و امتحان کنید. همچنین ارزیابی شخصی در حضور یک متخصص هنری، تجربه‌ای بسیار ارزشمند است. توصیه‌ها و پیشنهاداتی که به تناسب کارتان به شما داده می‌شود هیچ‌گاه بیرون از محل برگزاری کارگاه وجود ندارد. شما می‌توانید تمام جزئیات و ریزه‌کاری‌های هنری را از نزدیک ببینید؛ همچنین فرصتی در اختیار شماست تا سوالات خود را به طور مستقیم از مربی بپرسید.

ممکن است مربی شما از شهر یا کشور دیگری آمده باشد؛ در این صورت ملاقات با آن‌ها و آشنایی با هنرشان تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد است. هر کدام از آن‌ها صاحب سبک بوده و گنجینه‌ای غنی برای انتقال به شما دارند. اگر مربی شما، هنرمندی باشد که تحسین‌ش می‌کنید، آشنایی با شخصیت او و آگاه شدن از فرایندهای کاری او به شما دید تازه‌ای در زمینه‌ی کارهای هنری‌تان می‌دهد.

3- سبک هنری خود را بشناسید

توانایی‌ها و نقاط قوت فردی ارزشمند هستند و باید پرورش پیدا کنند. هدف یک کارگاه هنری، آموزش شما در جهتی است که رشد هنری‌تان را تضمین کنند. بنابراین به شما اجازه داده می‌شود فراتر از کارگاه بروید، سبک و سیاق خود را بشناسید و آن را بپرورانید. تفاوت‌های فردی و ابزاری که هر فرد مایل به استفاده از آن در جهت آفرینش هنر ذاتی خود است در این فضاهای هنری حمایت و تشویق می‌شود. از طرف دیگر اگر سابقه‌ی خلق آثار هنری دارید هم می‌توانید به عنوان شرکت‌کننده‌ای حضور پیدا کنید که علاقه‌مند است با سبک‌های دیگر آشنا شود و ابزارها و روش‌های متفاوت را نیز تجربه کند.

4- ایده‌های‌تان را به اشتراک بگذارید

به‌اشتراک‌‌گذاری دانش و تکنیک‌هایی که در یک محیط یادگیری الهام‌بخش فرا گرفته‌اید باعث می‌شود به سطوح بالاتر آن حوزه ارتقا پیدا کنید و مسیر پیشرفت خود را هموارتر کنید. پس، از فرصتی که در اختیار شماست استفاده کنید تا علاقه‌تان را با دیگر هنرجویانی که اشتیاق یادگیری دارند به اشتراک بگذارید. در مورد تجربه‎های یادگیری خود بحث کنید و از همدیگر بیاموزید.

 ‌‌‌‌

5- الهام بگیرید

به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و بحث پیرامون آن‌ها راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! لازم نیست منطقی فکر کنید، استدلال علمی بیاورید و مانع جریان فکری خلاقانه‌ی خود شوید. حسن شرکت در کارگاه‌های هنری این است که می‌توانید بدون آن که نگران باشید دیگران چه فکری درباره‌ی‌تان می‌کنند، ایده‌ی خود را بازگو کنید. به این صورت ذهن خود را آزاد می‌گذارید؛ پس بال‌های ذهن‌تان را بگشایید و آزادانه پرواز کنید!

در خیلی از دوره‌ها و کلاس‌های هنری باید حرف بزنید، نقد کنید، بحث کنید و بازخورد بگیرید. این موضوع ممکن است در ابتدا باعث نگرانی شما بشود، ولی در نهایت خواهید دید که پذیرفتن این چالش به این معنا نیست که شما ایده‌های خوبی ندارید یا باهوش و خلاق نیستید، بلکه به این معنی است که شما دوست دارید هنرمندتر بشوید. این فضای آموزشی، همان فضایی است که امکان رشد در آن را دارید و بازخوردهای دیگران می‌تواند الهام‌بخش شما در جهت ایجاد ایده‌های منحصر‌به‌فرد خودتان باشد.

6- از تجربه‌ی مربی استفاده کنید

فنون و رموزی که می‌توانید در طول دوره فرا ‌بگیرید بسیار اهمیت دارد. مربی متخصص سال‌ها تجربه‌ی خود را در یک جلسه‌ی آموزشی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ تجربه‌هایی که با اشتباهات قبلی آن‌ها شکل گرفته و به آن‌ها آموخته که چه چیزهایی مناسب است و چه چیزهایی مناسب نیست. این به شما اجازه می‌دهد کمتر دچار سختی شوید و بهترین شانس برای موفق شدن را به شما می‌دهد.‌

7- مهارت‌های‌تان را توسعه دهید

همان‌طور که گفتیم، شما با شرکت در این کارگاه‌های آموزشی، خودتان را به چالش دعوت می‌کنید! به هر حال ممکن است فعالیت‌هایی را انجام دهید که تا به حال امکان تجربه‌ی آن‌ها را نداشته‌اید. آشنایی با تکنیک‌ها و ابزارهای جدید باعث رشد تفکر خلاق، بهبود مهارت حل مسئله و گستردگی افق دید شما می‌شود. در جو حمایتی و پرورش‌دهنده‌ی کارگاه‌های هنری، شخص خود را فراموش کنید و مانند یک کودک فکر کنید؛ طوری که با اشتیاق فراوان به دنبال ناشناخته‌ها و ندانسته‌ها باشید و با کنجکاوی زیاد به فکر تبدیل آموخته‌ها به عمل باشید.

8- تعامل پایدار ایجاد کنید

تعامل بین افراد علاقه‌مند به هنر موجب شکل‌گیری روحیه‌ی همکاری خلاقانه و حمایتی میان آن‌ها می‌شود؛ به خصوص آن‌هایی که تجربه و آشنایی کمتری با دنیای هنر دارند. هیچ‌ وقت تاثیر توصیه‌ی خود بر دیگری را دست کم نگیرید! آزادانه نظر بدهید و نظرات هنرجویان دیگر را هم پذیرا باشید.

9- ارتباطات خود را قوی‌تر کنید

شما می‌توانید اطلاعات آموزشی را از کتاب‌ها و ویدیوهای آنلاین به دست آورید، ولی نمی‌توانید آن را جایگزین تجربه‌های فردی حاصل از حضور فیزیکی در کارگاه‌ها کنید. تعامل خلاقانه چیزی نیست که از طریق عکس و ویدیو بتوان به دست آورد و باید به عنوان یک تجربه‌ی مهم زندگی، آن را امتحان کرد.

شبکه‌سازی با افراد حرفه‌ای و متخصص در زمینه‌ی شغلی‌تان و ارتباط با دیگر علاقه‌مندان به این حوزه، مهم‌ترین دستاوردی است که کارگاه‌ها برای شما به ارمغان می‌آورند. ارتباطات مفید و دوستی‌های با‌دوامی که بین افراد شکل می‌گیرد در این کارگاه‌ها رایج است. از سوی دیگر، ممکن است سرفصل‌های آموزشی این کارگاه‌ها، موضوع مشترکی برای گفتگوی میان شما و دوستان هنردوست‌تان باشد!

سخن پایانی

شاید شما هنرمند نباشید و هر روزتان را به هنر اختصاص ندهید، همین طور ممکن است هدف شما از شرکت در کارگاه‌های هنری، فعالیت حرفه‌ای در این زمینه نباشد؛ با این وجود، شرکت در این رویدادها به شما کمک می‌کند که با فرایندها آشنا شوید و بخشی از یک کار هنری را حتی برای یک بار در زندگی‌تان از نزدیک تجربه کنید.

با همه‌ی آن‌چه گفته شد، نباید فکر کرد دوره‌های هنری آسان هستند؛ اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم باید این نکته را در نظر بگیریم که ممکن است مطالبی که در طول دوره‌ی آموزشی عنوان می‌شود بسیار تخصصی باشد یا بر عکس، به موارد آموزشی به صورت اجمالی اشاره شود و فرصت پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه نصیب شما نشود. در واقع احتمال دارد پس از شرکت در کارگاه هنری دریابید مطالب فراگیری‌شده کاملا مطابق با چیزی نبوده که پیش‌تر انتظار داشتید، اما از طرف دیگر، علاوه بر این که منبع بسیار مهمی برای الهام‌بخشی در اختیار داشته‌اید، هم‌زمان با همه‌ی خوبی‌ها و بدی‌های کارگاه، مطالبی را آموخته‌اید که باعث رشد شما خواهد شد و ایده‌هایی در سر پرورانده‌اید که در آینده، زمینه‌ساز تجربه‌های هنری منحصر‌به‌فردتان می‌شود. پس هیچ‌گاه قدرت یادگیری در فرایند توسعه‌ی فردی را دست‌کم نگیرید و همچنان ادامه دهید!

‌‌

همین حالا رویداد هنری مورد نظرتان را از میان رویدادهای ایوند انتخاب کنید و به راحتی در آن ثبت‌نام کنید:

کارگاه آموزش هنر

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *