چگونه برگزارکننده یک وبینار با کیفیت باشیم

تاریخ: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

بعضی ها به نام «رویداد آنلاین»، دیگران به عنوان «پخش زنده» از آن یاد میکنند ولی ما از اصطلاح «وبینار» استفاده میکنیم. این نوع رویدادها احتیاجی به سالن همایش ندارند و ارتباط ارائه دهنده با شرکت‌کنندگان از طریق اتاق مجازی برقرار میشود. درست است که این ارتباط از دور برقرار میشود ولی میتواند رویداد باکیفیتی باشد و انتظارات شرکت‌کنندگان شما را برآورده کند. ما چند پیشنهاد داریم که چگونه کیفیت وبینارتان را ارتقا دهید


 

برگزاری رویداد همیشه کار سخت و پرچالشی بوده است. در این روزها، با شیوع ویروس کرونا، سختی و استرس برنامه ریزی به حداکثر رسیده و باعث شده همه رویدادهای حضوری تا اطلاع ثانویه کنسل شوند. ولی همچنان امید هست، چرا که رویدادهای آنلاین یا وبینارها مخاطبان خوبی پیدا کرده و در حال حاضر توجه زیادی را به خود جذب کرده اند. 

 

وبینار چیست؟ 

 

بعضی ها به نام «رویداد آنلاین»، دیگران به عنوان «پخش زنده» از آن یاد میکنند ولی ما از اصطلاح «وبینار» استفاده میکنیم. این نوع رویدادها احتیاجی به سالن همایش ندارند و ارتباط ارائه دهنده با شرکت‌کنندگان از طریق اتاق مجازی برقرار میشود. درست است که این ارتباط از دور برقرار میشود ولی میتواند رویداد باکیفیتی باشد و انتظارات شرکت‌کنندگان شما را برآورده کند. ما چند پیشنهاد داریم که چگونه کیفیت وبینارتان را ارتقا دهید: 


اول بررسی کنید که محتوای شما برای وبینار مناسب هست یا نه؟ 

 

معمولا موضوعاتی که از طریق وبینار منتقل میشود بسیار وسیع است. تنها محتوایی که شاید از راه دور و از طریق دوربین برای انتقال و یادگیری سخت باشد، محتوایی است که از اشیا مختلف برای یادگیری استفاده میشود؛ مثلا شاید یک کارگاه مجسمه سازی به سختی بتواند از طریق وبینار زوایای لازم برای انتقال تجربه را پوشش دهد. 

 

ولی جدا از یکسری محدودیت ها،‌ رویدادهای آنلاین برای دوره های آموزشی و انتقال تجربه بسیار مفید هستند. اگر نتورکینگ افراد شرکت‌کننده نیز برای شما مهم است، کافیست که آنها را به چت در داخل اتاق و یا استفاده از اپلیکیشن ایوند برای ایجاد پروفایل و ارتباط با همدیگر تشویق کنید. 

 


ابزار مناسبی را انتخاب کنید

 

شما وقتی که در ایوند یک رویداد آنلاین تعریف میکنید، ایوند از طریق وب سرویس به سرویس وبینار اسکای روم وصل شده و اتاق مجازی شما را ساخته و آماده استفاده میکند. هنگامی که شرکت کنندگان در وبینار شما ثبت نام میکنند، لینک ورود به این وبینار برای آنها ایمیل و اس ام اس میشود و قبل از رویداد نیز به صورت اتوماتیک و رایگان برای آنها پیغام یادآوری ارسال میشود. در اتاق وبینار خود شما میتوانید از ابزار زیر استفاده کنید:‌

  • امکان ارتباط شنیداری و دیداری دو طرفه 
  • امکان اشتراک دسکتاپ و نمایش اسلاید
  • مدریت فضای داخل اتاق مجازی
  • امکان گفتگو و سوال پرسیدن شرکت کنندگان
  • اشتراک و پخش فایل در داخل اتاق مجازی

برای اجرای با کیفیت از دوربین با کیفیت استفاده کنید

 

رویداد با کیفیت در درجه اول به محتوای با کیفیت آن بستگی دارد ولی چند نکته دیگر نیز میتواند تعیین کننده باشد.

 

نیم ساعت قبل از رویداد، از طریق لینک ارائه دهنده وارد اتاق شده و صدا و تصویر را امتحان کنید. اکثر مشکلات را میتوان به راحتی قبل از رویداد حل کرد. حین رویداد با توجه به حساسیت شرکت‌کنندگان، زمانی خوبی برای حل مشکلات میکروفون یا تصویر نیست. 

 

سعی کنید حتما از میکروفون و دوربین با کیفیت تری استفاده کنید. شاید دوربین داخلی لپتاپ پاسخگو باشد ولی بهتر است که از طریق دوربین یا webcam با کیفیت تر، تصویر خودتان را منتقل کنید که هر چه بیشتر حس نزدیکی و کیفیت را به شرکت‌کنندگان برسانید. 

 

اینترنت خود را چک کنید و مطمئن شوید که از اینترنت پر سرعت استفاده میکنید. قطع و وصل شدن صدا و تصویر یکی از عوامل شکایت شرکت‌کنندگان شما خواهد بود و هرچقدر این نوع مشکلات را کم کنید به نفع شما و تجربه کاربری شرکت‌کنندگانتان خواهد بود. 

 

شاید بتوان گفت که در وبینارها قدرت ارائه خیلی بیشتر به چشم می‌‌آید تا رویدادهای حضوری. ارایه خود را قبل وبینار تمرین کنید تا خیلی روان تر بتوانید آن را به شرکت‌کنندگان منتقل کنید. یادتان نرود که مستقیم به دوربین نگاه کنید! 

 

نتیجه‌گیری: با اینکه رویدادهای حضوری اشتیاق و انرژی خاص خود را دارند ولی در شرایط اپیدمی کرونا، بهترین کار تبدیل آن رویدادها به رویدادهای آنلاین و وبینار است. با ابزار قدرتمند ایوند میتوانید وبینار خود را خیلی سریع در معرض دید هزاران مخاطب قرار دهید و تجربه‌های خود را به شرکت‌کنندگان انتقال دهید و از این راه درآمدزایی داشته باشید. 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *