چرا اغلب کاربران ثبت نامی در رویدادهای رایگان حضور نمی یابند و چگونه این موضوع را حل کنیم؟

تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

هزینه ی فرصت یکی از مفاهیم و واژه هایی است که دروس اقتصاد مورد بحث قرار می گیرد، اما مفهومی است که ما هر روزه با آن مواجه هستیم. وقتی که میخواهیم از زمان یا پول استفاده کنیم اغلب به طور ناخودآگاه گزینه های احتمالی را بررسی میکنیم.

برای مثال زمانی که من تصمیم می گیرم برای شام به یک رستوران بروم، یک گزینه رستوران سنتی و یک گزینه غذاهای فست فود می باشد. اگر من رستوران فست فودی را به خاطر سریعتر طبخ شدن غذا انتخاب کنم، هزینه فرصت من از دست دادن یک غذای سنتی خوشمزه است.

ارزشی که در رویدادتان به مخاطبین می دهید را برجسته کنید.

مثال بالا برای رویدادها نیز صدق می کنید. هنگامی که من میخواهم در یک رویداد شرکت کنم، به طور ناخودآگاه به اینکه از آن زمان چه استفاده ی دیگری می توان کرد نیز فکر می کنم و می تواند شامل تفریح، مطالعه یا دید و بازدید از اقوام باشد. این معنای هزینه فرصت است. در واقع قبل از رویداد  من به این فکر می کنم که چه چیزی از رویداد به دست خواهم آورد( دانش، شبکه تجاری، فرصت های شغلی و…) و آیا این آورده، ارزش زمانی رفت و آمد و حضور در رویداد را دارد؟ اما قبل از حضور در رویداد پیش بینی این موارد برای کاربر دشوار است. یکی از بهترین شاخص ها که برای این کار در اختیار داریم، قیمت می باشد که سیگنالی برای نشان دادن ارزش رویداد است. به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم که اگر شما برگزار کننده رویداد هستید و به ارزش رویداد خود اعتماد دارید، رویداد خود را رایگان نکنید.

مردم اغلب در رویداد هایی که هزینه پرداخت کرده اند حضور می یابند.

ما اغلب از برگزار کنندگان رویداد می شنویم رویدادهایی که رایگان هستند ،تعداد ثبت نامی بیشتری دارد، اما به طور متوسط 30% افراد در این رویدادها شرکت میکنند و برای رویدادهای پولی نرخ شرکت کنندگان در رویداد بالاتر است. در آزمایشی که صورت گرفت یک وبینار مشابه یکی به صورت رایگان و یکی با قیمت نزدیک به 15 هزار تومان ایجاد شد. نرخ حضور در وبینار رایگان 39% و در وبیناری که هزینه پرداخت شده بود 69% بود و  همچنین در وبینار پولی تعدادی ایمیل دریافت شد که کاربران خواستار دریافت فایل ارائه نیز بودند.

در ابتدا تصور می شد که به خاطر هزینه وبینار، افراد کمتری در این رویداد شرکت کنند، اما نتیجه متفاوت بود.تقریبا تعداد افراد ثبت نامی برای رویداد دو برابر رویداد رایگان بود. اگر شما می خواهید رویداد رایگانی برگزار کنید به شما پیشنهاد می کنیم که هزینه ی اندکی از کاربران دریافت کنید و در عوض همین میزان را صرف پذیرایی از مهمانان یا ارائه ی یک هدیه کوچک به آنها نمایید. چنین کاری باعث می شود که رویداد جذاب تر شود و شرکت کنندگان این رویداد در ذهنشان ثبت شود.

شما برای برگزاری رویداد زمان زیادی صرف کرده اید.چرا با رایگان کردن رویداد این سیگنال را به مخاطبین ارسال کنید که این رویداد کم ارزش است؟

وقتی کسی در رویداد رایگانی ثبت نام می کند در واقع به طور ناخودآگاه این فعالیت را در دسته ی فعالیت هایی که شاید بخواهد آن را انجام دهد در نظر می گیرد.شاید حضور یا عدم حضور در رویداد برای شرکت کننده اهمیت زیادی نداشته باشد، اما برای شما که برگزار کننده این رویداد هستید و زمان زیادی برای این کار صرف کرده اید، حضور مخاطبین بسیار مهم است.

آیا ارائه ی تخفیف های زیاد می تواند به حل این مشکل کمک کند؟

اگرچه ارائه ی تخفیف های زیاد می تواند سریع تر طرفیت رویداد شما را تکمیل کند، اما این کار معایبی نیز دارد. افرادی که با تخفیف زیاد در رویداد حاضر شده اند ممکن است افراد مناسبی برای رویداد شما نباشند و به خاطر اینکه هزینه ی کمتری برای رویداد پرداخت کرده اند توجه کافی به مطالب ارائه شده نداشته باشند. مشکل دیگر اینجاست که بعد از اطلاع از این موضوع کاربران دیگر نیز درخواست تخفیف می کنند و درآمد کلی شما از رویداد کاهش پیدا می کند.

نکته ی کاربردی:

پیشنهادات تخفیف را فقط به کاربران ثبت نامی ارسال نمایید. اغلب افرادی که در رویداد شما شرکت می کنند دارای دوستان یا نزدیکانی هستند  که آنها نیز تمایل به شرکت در این رویداد دارند.انگیزه ای به افراد ثبت نامی بدهید تا از دوستانشان برای شرکت در این رویداد دعوت کنند. مثلا 50% هزینه بلیت به آنها بازگردادنده شود یا هدیه ای از جانب شما دریافت نمایند.

 

در صورتی که همچنان مایل هستید رویداد رایگان ایجاد نمایید می توانید از پیشنهادهای زیر استفاده نمایید.

  • روز قبل از برگزاری رویداد حتما با تمامی افراد ثبت نام کننده تماس بگیرید و  زمان رویداد را به آنها یادآوری کنید.
  • برای عده ای از افراد دریافت گواهینامه حضور در رویداد می تواند انگیزه ای باشد که در رویداد شما شرکت کنند.
  • توصیه نامه افرادی که در رویدادهای قبلی شما حضور داشته اند را برای کاربران ثبت نامی ارسال کنید.
  • مزایایی که کاربران از شرکت در این رویداد به دست می آورند را به آنها یادآور شوید.

 

شما چه فکر می کنید؟ آیا با مطالب گفته شده موافق هستید؟

خوشحال می شویم که تجربیات خودتان را از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

430775021594982597271

نظرات بازدیدکنندگان

  1. سالار نجمی گفت:

    درود بر دوستان عزیز

    ما هم اخیرا تجربه مشابه داشتیم و هربار با وجود اینکه روز قبل و روز برگذاری همایش رایگان چندین بار تلفنی تاکید کرده بودیم که درصورت عدم حضور اطلاع دهند تا صندلی آنها در اختیار دیگر علاقمندان قرار بگیرد، با این وجود هربار حدود 30 درصد افراد بدون اینکه اطلاع دهند در جلسه حاضر نشدند.

  2. امیر گفت:

    البته نمی شه این موضوع رو در رابطه با هر همایش و موضوعی تعمیم داد.
    ولی به طور کلی باهاتون موافقم

  3. طوفان چاپاری گفت:

    سلام وقت بخیر
    مقاله بسیار جالب و مفیدی بود، من که از برگزار کنندگان رویداد در تبریز هستم شخصا بسیار بهره خواهم برد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *