در قلب تهران، طهرون بپوشیم !

تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۶
پویش طهرون بپوشیم

طهرون بپوشیم ، پویش طراحی لباس، پارچه و پوشش اجتماعی زنانه و مردانه است که از هشتم دی تا چهارم اسفندماه برگزار می‌شود. این پویش به صورت ویژه با حمایت شهرداری منطقه 12 تهران، کاخ گلستان و دانشگاه هنر تهران، با هدف هدایت و راهبری اصولی در مراحل تولید و خلق اثر با موضوع لباس اجتماع زنانه و مردانه با حضور هنرمندان، نخبگان، دانشجویان و طراحان لباس رقم می‌خورد. خواسته‌ی این پویش ارائه‌ی طرح قوی در دو بخش تئوری و عملی با نگاه دقیق به لباس دوره‌ی قاجار می‌باشد تا لباس ایرانی را ، که از دوره‌ی پهلوی اول دچار نگاه تقلیدگر به غرب شده، اصلاح کرده  و با ارائه‌ی طرح‌های جدید، تن‌پوشی زیبا، فاخر و ارزشمند با حفظ ارزش‌های انسانی ایرانی اسلامی طراحی شود. همچنین قرار است آثار منتخب در موزه حفظ و نگهداری شوند.

کاخ گلستان به این دلیل به عنوان منبع الهام طراحان در نظر گرفته شده که از پیشینه‌ی تاریخی و اهمیت سیاسی و نیز ارزش و زیبایی هنری بالایی بهره‌مند است.

پویش طهرون بپوشیم که یک رویداد بزرگ فرهنگی هنری به حساب می‌آید، در قالب نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌گردد و مخصوص طراحان حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای می‌باشد.

پویش طهرون بپوشیم

با توجه به اینکه قرار است طرح‌ها با الهام از کاخ گلستان ارائه شوند، در مرحله اول طراحان از این کاخ دیدن کردند تا با المان‌های بنا و هویت بصری این اثر معماری آشنا شوند.

نشست دوم پویش طهرون بپوشیم ، کارگاه پوشاک قاجار در تصویر بود. در این نشست، که در محل سالن اجتماعات کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، شرکت کردیم تا گزارشی از آن بنویسیم.

از آنجا که دوره ی قاجار به عنوان محور پویش در نظر گرفته شده است، آشنایی طراحان و شرکت کنندگان در پویش با انواع لباس های مورد استفاده جامعه در آن دروه‌ی تاریخی، حائز اهمیت بسیاری می باشد. لذا این کارگاه برای طراحان و شرکت کنندگان این پویش بسیار بااهمیت می‌باشد. در این کارگاه، دکتر الهام اعتمادی، که دکترای پژوهش هنر از دانشگاه لوون بلژیک دارند، با ارائه‌ی تصاویر متعدد از منابع معتبر و دقیق، سیر تغییر لباس و پوشش مردان و زنان ایرانی در دوران قاجار را با جزئیات بررسی کردند تا شرکت کنندگان نسبت به موضوع دید درست و صحیحی پیدا کنند.

در پایایان ارائه‌ی توضیحات دکتر اعتمادی، حاضرین سوالات خود را مطرح کردند و پس از آن دکتر بیتا بهرامی قصر، مدیر پویش طهرون بپوشیم به بیان توضیحات کلی در مورد این پویش ،اهداف و چشم انداز، مراحل مختلف، چگونگی برگزاری و قوانین بخش مسابقه پرداختند.

بیتا بهرامی قصر در پویش طهرون بپوشیم

پس از پایان نشست دوم پویش طهرون بپوشیم شرکت کنندگان همراه با اساتید در محل خیابان ملل به بازید پرداختند.

مراحل بعدی این پوشش کارگاه طراحی لباس از ایده تا اجرا و کارگاه طراحی تا چاپ پارچه می‌باشد و پس از آن آثار برای داوری بخش اول مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

گفتنی‌ست قرار است پویش یزد بپوشیم هم در اردی‌بهشت ماه 97 اجرایی شود.

پویش طهرون بپوشیم

 

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *