پرسه در دنیای رویدادهای فرهنگی هنری به روایت جشنواره ها

تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۶
نمایشگاه کتاب

شاید بتوان گفت رویدادها مهم‌ترین اتفاق برای دور هم جمع کردن افراد با علاقمندی‌های مشابه است؛ جایی برای کشف بیشتر و بهتر دنیا و فضای محبوب‌مان. با هم تعدادی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری سالانه‌ی ایران را، که به نظر می‌رسد هیچ اهل هنر و فرهنگی نباید از دست بدهد، مرور می‌کنیم:

  • نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

اردی‌بهشت تهران را با چه چیزی می‌شناسید؟ با نفس های عمیق در هوای خوبش، سبزی چشمگیر چنارهای ولیعصرش؟ یا نه، شما هم منتظر اردی‌بهشت اید تا چند قلمی از فهرست کتاب‌های محبوب‌تان را به خانه ببرید؟

از نمایشگاه کتاب تهران که هر ساله در اردی‌بهشت ماه برگزار می شود، عموما به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگی هنری کشور نام می‌برند که به مدت ده روز پذیرای اهالی ادب و فرهنگ است. این رویداد در دو بخش ناشران داخلی و خارجی اجرا شده و فروش کتاب‌ در تقریبا تمامی غرفه‌ها با تخفیف انجام می شود.

اگر کرم کتاب هستید و لیست بلند بالایی از کتاب‌های دلخواه‌تان و بن تخفیف به قدر کافی و البته حوصله‌ی ترافیک مسیر و شلوغی خود نمایشگاه را دارید، شهر آفتاب در اواسط بهار زیبا چشم انتظار شماست. دستِ پُر برگردید.

برای کامل کردن آرشیو ناقص مجله‌ی دوست‌داشتنی‌تان یا تهیه‌ی اشتراک اقتصادی‌تر آن، کجا بهتر از نمایشگاه مطبوعات؟ البته که فقط این نیست و علاوه بر گشتن در محیط فرهنگی هنری نمایشگاه، می‌توانید در نشست‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی شرکت کنید؛ به کارگاه‌های آموزشی بروید و اگر خوش‌شانس باشید نویسنده و روزنامه‌نگار محبوب‌تان را هم ببینید و با او صحبت کنید.

نمایشگاه امسال از پنجم تا دوازدهم آبان ماه در محل مصلی امام خمینی تهران برگزار شد.

  • جشنواره موسیقی فجر

جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مهم‌ترین فستیوال موسیقی کشور است. اجراها در بخش های مختلف داخلی و خارجی در شاخه های سنتی، کلاسیک، پاپ، کودک و بانوان انجام می‌شوند و برندگان در بخش های مختلفی مثل پاپ، پاپ بی‌کلام، کلاسیک، تلفیقی، ایرانی دستگاهی بی‌کلام، ایرانی دستگاهی باکلام، ایرانی معاصر بی‌کلام و ایرانی معاصر باکلام معرفی می‌شوند.

علاوه بر این جشنواره، سالانه رویدادهای مختلف دیگری در حوزه‌ی موسیقی در ایران برگزار می‌شود مثلِ جشنواره موسیقی آیینی، جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی جوان و … .

  • جشنواره فیلم فجر

معروف ترین فستیوال سینمای ایران و با سابقه ترین آن، از سی و یک سال قبل تا به حال در ماه بهمن نقل محافل فرهنگی هنری ایران بوده است. بخش داخلی شامل قسمت‌های مسابقه، فیلم‌های اول، مستند، هنر و تجربه، فیلم کوتاه و انیمیشن است. بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، به صورت رویداد جداگانه‌ای برگزار می شود.

جشنواره های فجز

  • جشنواره هنرهای تجسمی فجر

از ده سال قبل هنرهای تجسمی هم به لیست فستیوال های فرهنگی هنری فجر ایران اضافه شد. در بخش اصلی، شاهد نمایشگاهی از آثار هنری تجسمی به صورت‌های نقاشی، چیدمان، مجسمه سازی، تصویرسازی، کاریکاتور، عکاسی، پوستر، سفال، سرامیک و … در کنار یکدیگر هستیم. بخش‌های دیگری مثل همایش و سخنرانی و نیز بخش بین‌الملل در کنار بخش اصلی اجرا می‌شود.

  • جشنواره تئاتر فجر

همانند سایر فستیوال‌های فجر، تئاتر فجر نیز مهم‌ترین رویداد سالانه‌ی فرهنگی هنری در بخش خود می‌باشد. این جشنواره در قسمت‌های مختلف صحنه‌ای، خیابانی، رادیویی و بین‌المللی برگزار می‌شود. برای علاقمندان به هنر ششم، دهه فجر در بهمن ماه زمان مناسبی است تا اجراهای گذشته و نیز نمایش‌های جدید را در فضای جشنواره تماشا کنند.

  • نمایشگاه قرآن

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر ساله در ماه مبارک رمضان و در بخش‌های مختلفی مثل نمایشگاه کتاب، فروش محصولات قرآنی و اسلامی، نرم‌افزارهای مرتبط، نمایش‌های قرآنی، انیمیشن و پویانمایی، کودکان و … در مصلی تهران برپا می‌شود.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *