anxiolyticsinfo.com Мы рады сотрудничеству с Казино Вавада, которое предоставляет не только удивительный выбор игр, но и выдающиеся бонусы и акции для наших клиентов. Присоединяйтесь к нам и получите доступ к эксклюзивным бонусам и специальным предложениям от Вавада, делая ваш игровой опыт ещё более увлекательным и выгодным.

وبینار چیست؟

تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

«وبینار چیست؟» ممکن است سوال هر کدام از ما باشد. در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوال را بدهیم و با مفهوم وبینار و فواید آن بیشتر آشنا شویم.
وبینار مخفف کلمه ی «سمینار مبتنی بر وب» (Web-based Seminar) است. یک وبینار، رویدادی مجازی و آنلاین است که بر بستر اینترنت و در لحظه برگزار می شود؛ به زبان ساده تر، یک وبینار به معنی رویداد آنلاینی است که مخاطبان علاقه مند از سراسر دنیا می توانند در آن شرکت کنند. مهم ترین ویژگی وبینارها تعامل، بحث و گفتگو و همچنین تبادل اطلاعات در لحظه است.

وبینارها یا سمینارهای آنلاین، می توانند در قالب جلسه ی سخنرانی، کارگاه آموزشی یا پنل های گفتگو برگزار شوند. این جلسات آنلاین با هدف ارائه ی مطالب آموزشی از طریق یک نرم افزار یا پلتفرم مناسب برگزار می شوند. از کنفرانس های علمی و ارائه های وب محور گرفته تا جلسات کاری تیمی که مشغول دورکاری هستند، همه و همه می توانند در قالب وبینار برگزار شوند.

امروزه وبینارها به دلایل گوناگونی مورد استقبال قرار گرفته اند. شاید یکی از این دلیل ها آن باشد که برنامه ریزی برای برگزاری یک رویداد آنلاین ساده تر از یک رویداد حضوری است؛ شما نباید به دنبال فضایی برای برگزاری رویدادتان باشید و همین طور نگرانی ای از بابت تعداد صندلی های خالی سالن نخواهید داشت.
اجاره ی سالن و تجهیزات آن، پذیرایی و دیگر موارد مشابه هم از لیست ملاحظات شما خط می خورد. شما می توانید صدای خود را به مخاطبان تان در هر کشوری برسانید و حتی اگر آن ها قادر به شرکت در رویدادتان نباشند، ویدیوی ضبط شده ی وبینار را برای شان ارسال می کنید!

اهداف وبینار

هدف اصلی هر وبیناری می تواند راهنمایی، نمایش و یا آموزش باشد. اگرچه اکثر وبینارها به طور عمومی بیشتر به شکل بین سازمانی (B2B) برگزار می شوند، از آن ها می توان در راستای اهداف بازاریابی مشتریان (B2C) نیز استفاده کرد. 

برخی کاربردها و اهداف وبینار به صورت کلی از این قرار است:

  • آموزش و آگاه سازی مخاطبان هدف از محصول یا خدمات جدید شرکت؛
  • نمایش خصیصه های متنوع محصول و خدمات جدید شرکت و فواید استفاده از آن ها؛
  • راهنمایی و آموزش مخاطبان هدف در زمینه ی چگونگی استفاده از محصول یا خدمت مورد نظر.

همان گونه که می بینید، وبینارها روش هایی را برای به اشتراک گذاری اطلاعات با تعداد زیادی از افراد علاقه مند معرفی می کنند. این روش ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و همچنین کاربردی هستند. در مقاله ی کاربرد وبینار می توانید در این مورد بیشتر بخوانید.

فواید استفاده از وبینار

وبینارها امکان گفتگوی متنی و به اشتراک گذاری اطلاعات تصویری را فراهم می کنند. علاوه بر این، امکاناتی مانند به اشتراک گذاری صفحه ی مدرس، ضبط شدن ویدیوی وبینار، و یا اجرای نظرسنجی ها هم از دیگر قابلیت های وبینارهاست.

وبینار چیست؟

در بالا تصویری از اتاق وبیناری را می بینید که بر بستر سرویس وبینار «ایوند» برگزار شده است. همان طور که بالاتر اشاره شد، امکان انتقال محتوای آموزشی و ارتباط تصویری، متنی و صوتی در وبینارها برقرار است.

این امکانات موجب می شوند وبینارها بیشتر برای آموزش و نه ارائه ی مطالب به کار بروند؛ بنابراین حجم مطالب آموزشی نسبت به رویدادهای حضوری بسیار بالاست. همین موضوع باعث می شود شرکت کنندگان وبینار بتوانند بیشتر درگیر مباحث شوند و موارد زیادی را یاد بگیرند. 

از طرف دیگر این امکان برای شرکت کنندگان وجود دارد که با گوشی موبایل خود بتوانند به راحتی، هر جا که هستند در وبینار شرکت کنند!

شما می توانید از روش های تعاملی اثربخش برای انتقال دانش خود به فراگیران استفاده کنید و همین موضوع سبب می شود یک ارتباط بین شما و آن ها و همچنین بین خود فراگیران ایجاد شود که در هیچ یک از روش های یادگیری از راه دور به این کیفیت انجام پذیر نیست.
همچنین با برگزاری وبینار به صورت مرتب، هر نوبت می توانید تعداد زیادی از افراد را با برند خود آشنا کنید. به این ترتیب، هر زمان مخاطبان بالقوه در مورد حوزه ی کاری شما فکر می کنند، ابتدا نام شما به ذهن شان خطور می کند. این افراد کسانی هستند که ممکن است به محصول یا خدمت شما علاقه مند باشند، بنابراین شما این فرصت را دارید که با برگزاری رویدادهای آنلاین، علاقه ی آن ها را به کسب و کار خود گره بزنید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش شد تا به سوال «وبینار چیست؟» پاسخ داده شود. اگر علاقه مند به برگزاری وبینار هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله های «چگونه وبینار برگزار کنیم» و «راهنمای سرویس وبینار ایوند برای برگزارکنندگان» را هم مطالعه کنید. در مقالات بعدی در مورد وبینارها بیشتر صحبت می کنیم.
اگر این مطلب برای شما مفید بوده، با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. حميد رضا براز گفت:

    عالی بود ممنون

  2. n.rp گفت:

    بسیار عالی استفاده کردیم.

  3. فاطمه گفت:

    سلام-من در کلاس آموزش مقدماتی بورس ثبت نام کردم ولی نتونستم جلسه اول را ببینم -آیا امکان داره ، فیلم و یا صوت کلاسها را بعدا یعنی بعد از کلاس دید؟ درخواست کردم ولی جوابی ندادند

    1. عاطفه محمودی گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای هماهنگی این موضوع باید با برگزارکننده‌ی رویداد هماهنگ کنید. در صفحه ثبت نامی رویداد، شماره تماس برگزارکننده رویداد را داریم، با آنها تماس بگیرید و موضوع را مطرح کنید 🙂

  4. خیلی عالی و کاربردی بود ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *