چرا باید از وبلاگ استفاده کنیم؟ برای وبلاگ‌نویسی موثر چه باید کرد؟

تاریخ: ۸ مرداد ۱۳۹۶
وبلاگ نوشتن

استفاده از وبلاگ به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی، می‌تواند نتایج بسیار مثبتی در کسب‌وکار شما داشته باشد. در ادامه چند دلیل برای لزوم استفاده از وبلاگ و تولید محتوای اختصاصی برای آن بیان می‌شوند که قطعا تمام فایده‎‌های داشتن یک وبلاگ بیزینسی قوی را پوشش نمی‌دهند اما احتمالا برای ترغیب شما برای شروع یک وبلاگ برای کسب‌وکارتان کافی باشند.

بالا رفتن میزان ترافیک ورودی

وبلاگ -در کنار موتورهای جسبت‌وجو و شبکه‌های اجتماعی- باعث بالا رفتن ترافیک شما خواهد شد. چون در درجه‌ی اول، تعداد صفحات ایندکس‌شده‌ی مربوط به وبسایت شما را بالا می‌برد و ترافیک ارگانیک (جست‌وجو) را بیش‌تر می‌کند. و در درجه‌ی بعد، به مخاطبین شما امکان می‌دهد که محتوای مورد علاقه‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند و در حقیقت از این راه شما را هم به دیگران معرفی کنند. علاوه بر این، محتوای وبلاگ می‌تواند به شکل‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی خودتان نیز منتشر شود و کارتان برای تامین محتوای شبکه‌های اجتماعی را بسیار آسان‌تر کند.

تبدیل مخاطبین وبلاگ به مشتری

با قرار دادن یک فراخوان خاص در انتهای پست وبلاگ (یا میان آن) می‌توانید مخاطبین و خوانندگان‌تان را یک قدم به سمت تبدیل شدن به مشتری پیش ببرید. این فراخوان می‌تواند برای دانلود یک کتاب الکترونیک، استفاده‌ی رایگان به مدت محدود از یک محصول یا حتی خرید بلیت باشد. سعی کنید چیز خاصی در این دعوت قرار دهید که خواننده را به کلیک روی لینک مورد نظر شما ترغیب کند.

اثبات مرجع بودن

به‌ترین وبلاگ‌های بیزینسی همواره اطلاعات مورد نیاز خوانندگان ومشتریان‌شان را تامین می‌کنند و به انواع سوالاتی که ممکن است برای آن‌ها پیش بیاید، پاسخ می‌دهند. خودتان را جای کسی که بگذارید که توانسته در چندین موقعیت مختلف پاسخ سوالات و راه حل مشکلات‌اش را از طریق وبلاگ شما پیدا کند. قطعا تکرار این فرآیند یک متخصص و مرجع از شما در چشم او خواهد ساخت و اطمینان او به محصول شما را افزایش خواهد داد. همین اطمینان می‌تواند دقیقا همان چیزی باشد که برای افزایش فروش شما لازم است.

نتایج بلندمدت

فرض کنید امروز چند ساعت وقت می‌گذارید و یک پست وبلاگ می‌نویسید. بعد فرض کنید این پست در روز اول انتشار 100 بازدید و 10 سرنخ فروش (مشتری بالقوه) برای شما می‌آورد. روز بعد، این آمار نصف می‌شود و سیر نزولی تا چند روز ادامه پیدا می‌کند. اما نکته این‌جاست که در این مدت، محتوای شما توسط موتورهای جست‌وجو ایندکس شده و حالا در صفحه‌ی نتایج جست‌وجوهای مربوطه پیدا می‌شود. این یعنی ترافیک مربوط به پست شما ممکن است تا سال‌ها ادامه داشته باشد و حتی دوباره سیر صعودی پیدا کند. استفاده‌ی درست از وبلاگ نتایج بلندمدت خوبی برای شما خواهد داشت.

نظر شما چیست؟ درمورد تجربه‌ی خودتان از وبلاگ شرکتی یا دلایل‌تان برای عدم استفاده از آن بنویسید.

در ادامه می‌توانید درمورد نکاتی بخوانید که برای وبلاگ‌نویسی موثر باید رعایت شوند.

برای وبلاگ‌نویسی موثر چه باید کرد؟

یک تیتر جذاب بنویسید

تیتری که شما برای پست وبلاگ‌تان انتخاب می‌کنید، نقشی بسیار تعیین کننده در میزان تاثیرگذاری آن ایفا می‌کند. اصولا بسیاری از مخاطبین بالقوه‌ی شما تیترهای مختلف در وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی یا نتایج جست‌وجوی گوگل را می‌خوانند و فقط روی آن‌هایی کلیک می‌کنند که توجه‌شان را به خود جلب کنند. اگر تیتری که انتخاب می‌کنید بیش از حد طولانی یا مبهم باشد یا چیزی نباشد که مردم به دنبال آن هستند، ترافیک ورودی پست شما بسیار پایین‌تر از چیزی خواهد بود که می‌تواند باشد.

با یک خلاصه‌ی ساده طرح موضوع کنید

در ابتدای پست وبلاگ‌تان در چند جمله به صورت مختصر بنویسید که این مطلب دقیقا درمورد چه موضوعی صحبت خواهد کرد. بعد از تیتر پست که مخاطب را به صفحه‌ی وبلاگ شما می‌کشاند، خلاصه‌ی اولیه (که در روزنامه‌نگاری به آن لید هم می‌گویند) چیزی‌ست که می‌تواند در مخاطب شما تمایل خواندن ایجاد کند. سعی کنید خلاصه‌ی اولیه‌ای کوتاه، جذاب و روشن داشته باشید.

محتوایی مفید ارائه دهید

تیتر و مقدمه برای جذب و نگه داشتن مخاطب ضروری‌اند، اما عامل تعیین‌کننده برای رسیدن یا نرسیدن به نتیجه‌ی دل‌خواه متن اصلی شماست. اگر محتوای شما راه‌حل خاصی ارائه ندهد، شامل اطلاعات مفید یا برداشتی خلاقانه نباشد، احتمال به اشتراک گذاشته شدن آن کم است و احتمالا کامنت خاصی نیز دریافت نخواهید کرد. هرچقدر که لازم است روی محتوای پست‌تان وقت صرف کنید.

محتوای تولیدشده را بهینه‌سازی کنید

تلاش کنید تا نکات مربوط به بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (سئو) را رعایت کنید تا میزان دیده شدن محتوای‌تان را به حداکثر برسانید.

خواندن محتوا را آسان‌تر کنید

ساختار و فرمت کلی محتوا باید طوری باشد که چشمان خواننده را خسته نکند و حوصله‌ی او را سر نبرد. از فضای خالی بین خطوط، زیرتیترها، سوتیتر (نکات کلیدی برجسته‌شده)، برجسته (بولد) کردن متن و هر روش دیگری که بخش خاصی از محتوا را متمایز می‌کند، استفاده کنید.

یک نتیجه‌گیری قوی داشته باشید

محتوا را نیمه‌کاره و بدون نتیجه‌گیری رها نکنید. پایان متن شما باید طوری باشد که خواننده احساس کند وقتی که برای محتوای شما صرف کرده، مفید بوده. در چنین حالتی او تشویق خواهد شد که پست وبلاگ شما را با دیگران به اشتراک بگذارد یا نظرش را در بخش کامنت‌ها اعلام کند.

در این بخش از مخاطب‌تان دعوت کنید که یک عمل خاص را انجام دهد (call to action) مثلا به اشتراک گذاشتن پست در شبکه‌های اجتماعی، مشترک شدن در خبرنامه‌ی ایمیلی یا هر کار دیگر.

داشتن یک وبلاگ خوب و تولید محتوا می‌تواند به فعالیت‌های بازاریابی شما جانی تازه ببخشد. توصیه می‌کنیم هر چه زودتر دست به کار شوید!