مهارت های نرم چیست و چرا کسب این مهارت‌ها ضروری است؟

موضوع: چرا رویداد
تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
مهارت های نرم

مسئولان استخدام عموما به دنبال متقاضیانی می‌گردند که مهارت های نرم و مهارت های سخت را همراه با هم داشته باشند. مهارت های سخت، مهارت‌های مرتبط با شغل و دانش مورد نیاز برای عملکرد بهینه در جایگاه شغلی مورد نظر است. اما مهارت های نرم چه هستند و تفاوت‌شان با مهارت های سخت در چیست؟

مهارت های سخت به مواردی اطلاق می‌شوند که می‌توانید از طریق تحصیل و برنامه های آموزشی و دوره‌های ضمن شغلی آموخت. این مهارت‌ها عموما قابل سنجش بوده و به آسانی تعریف و ارزیابی می‌شوند.

برای مثال، مهارت سخت برای یک متخصص IT می‌تواند برنامه نویسی باشد در حالی که برای یک نجار، دانش شکل‌دهی به چوب را می‌توان مهارت سخت دانست.

اما مهارت های نرم مهارت‌هایی درون فردی هستند و تعریف و ارزیابی‌شان سخت‌تر است. در حالی که مهارت های سخت برای هر شغل، مشخص و مخصوص اند؛ بیشتر کارفرمایان به دنبال مهارت های نرم مشابهی بین متقاضیان شغلی هستند. این مهارت ها شامل مهارت‌های ارتباطی، مهارت گوش دادن و انتقال فکر می‌باشد و در دسته‌ی مهارت‌های توسعه فردی قرار دارند.

مهارت های نرم

مهارت های نرم صفات شخصی، ویژگی‌های شخصیتی، ویژگی‌های اجتماعی ذاتی و توانایی‌های ارتباطی مورد نیاز برای موفقیت در شغل می‌باشد. این مهارت‌ها مشخص می‌کنند که فرد چگونه در ارتباط با دیگران رفتار می‌کند و عکس العمل نشان می‌دهد.

برخلاف مهارت های سخت که آموختنی اند، مهارت های نرم مانند احساسات و ادراک درونی هستند که به شما اجازه می‌دهد در اصطلاح دیگران را بخوانید.

یادگرفتن این مهارت‌ها و نیز سنجش و ارزیابی‌شان به مراتب سخت‌تر از مهارت های سخت است.

مهارت های نرم شامل نگرش، ارتباطات، تفکر خلاق، اخلاق کاری، کار گروهی، شبکه سازی و نتورکینگ، تصمیم گیری، مثبت بودن، مدیریت زمان، انگیزه، انعطاف پذیری، حل مساله، تفکر نقادانه و حل منازعه است.

چرا کارفرمایان به مهارت های نرم اهمیت می‌دهند؟

دلیل اهمیت دادن کارفرمایان به مهارت های سخت واضح است چرا که اگر شما یک نجار را استخدام می‌کنید، او باید در نجاری مهارت داشته باشد.

مهارت های نرم برای موفقیت کارفرمایان ضروری است. همچنین تقریبا تمامی مشاغل نیاز به کارکنانی دارند که با هم در تعامل باشند. پس توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران در هر شغلی مهم است.

دلیل دیگر اهمیت این مهارت برای کارفرمایان این است که قابل انتقال هستند و صرفنظر از نوع شغل، در هر جایگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ویژگی، متقاضیان شغلی با مهارت های نرم را بسیار تطبیق پذیر می‌سازد.

مهارت های نرم

همچنین، از آنجا که مهارت های نرم با گذشت زمان به دست می‌آیند- بر خلاف مهارت های سخت که در زمان کوتاه و با گذراندن کلاس یا دوره‌ی آموزشی کسب می‌شوند- غالبا دیده شده که افراد دارای این نوع مهارت‌ها سابقه‌ی منحصر به فرد و گسترده و درخشانی دارند که می‌تواند به عملکرد مفیدتر شرکت، کمک کند.

این دسته از مهارت‌ها به صورت ویژه در مشاغلی که با مشتری سروکار دارند، اهمیت دارد. شاغلین در این مشاغل عموما در ارتباط مستقیم با مشتری خواهند بود. این کار نیاز به مهارت های نرم متعددی دارد تا بتوانید به صحبت های مشتری گوش داده و سرویس مفیدی به او بدهید.

نکاتی برای برجسته کردن مهارت های نرم در رزومه

ابتدا، فهرستی از مهارت های نرم خود تهیه کنید که به شغل دلخواه تان مربوط است. فهرست را بر اساس اهمیت مرتب کنید.

سپس برخی از این مهارت ها را در رزومه ی خود بیاورید. می‌توانید در بخش مهارت ها با عنوان مهارت های قابل انتقال به این موضوع اشاره کنید. یک یا دو مهارت نرم خود که بیشترین ارتباط را به موقعیت شغلی مورد نظرتان دارد در نظر گرفته و برای آن شواهد و مدارکی ضمیمه کنید.

در نهایت، موقع مصاحبه‌ی کاری نیز بر این مهارت‌ها تاکید کنید، با ارائه‌ی مثال‌هایی از عملکرد مهارت های نرم خود در جایگاه‌های شغلی قبلی. همچنین می‌توانید مهارت های نرم تان را در طول مصاحبه نشان دهید. مثلا، با رفتار دوستانه در زمان مصاحبه توانایی ارتباط برقراری کردن با دیگران را نشان می‌دهید. با توجه کردن به شخص مصاحبه گر، مهارت گوش دادن تان را یادآور می‌شوید. این اقدامات مهارت های نرم شما را برای کارفرما نمایان می‌سازد.

با عملکرد خوب و هوشمندانه و داشتن مهارت های قوی نرم، می‌توانید نظر مصاحبه‌گر را به خود جلب کرده و شانس بیشتری برای تصاحب موقعیت شغلی داشته باشید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *