مصاحبه با ثریا رضایی‌ مهوار مدیر توسعه کسب و کار مایکت؛ کار تیمی یکی از الزامات برگزاری وبینار موفق است!

موضوع: گفت‌وگو
تاریخ: ۲۹ تیر ۱۳۹۹
وبینار

در ایران اکوسیستم بازی‌سازی روز به روز در حال گسترش است و این موضوع، نیاز به رویدادهای آموزشی برای فعالان و علاقه‌مندان این حوزه را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند. ثریا رضایی مهوار مدیر توسعه کسب و کار مایکت، از تجربه خود در برگزاری وبینار در دوران کرونا می‌گوید.


در ایران اکوسیستم بازی‌سازی روز به روز در حال گسترش است و این موضوع، نیاز به رویدادهای آموزشی برای فعالان و علاقه‌مندان این حوزه را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند. ثریا رضایی مهوار مدیر توسعه کسب و کار مایکت، از تجربه خود در برگزاری وبینار در دوران کرونا می‌گوید.

  • لطفا کمی در مورد رویداد اخیر جیتوپیا توضیح دهید.

یکی از دغدغه‌های همیشگی ما در مایکت کمک به بهبود اکوسیستم بازی‌سازی در ایران بوده است. به همین جهت با همکاری جمعی از فعالان حوزه گیم در ایران وبینار بازی‌سازی جیتوپیا را برنامه ریزی کردیم. پس از بررسی پلتفرم‌های مختلف براساس فاکتورهای مدنظرمان ایوند را انتخاب کردیم. البته قابل ذکر است که من پیشتر با پلتفرم ایوند برای برگزاری رویداد آشنا بودم و شناخت خوبی از فعالیت‌های ایوند در این زمینه داشتم. این اولین تجربه ما در برگزاری رویداد آنلاین (وبینار) بود و بسیار تجربه جدید و متفاوتی بود.

وبینار
  • هدف شما از برگزاری این وبینار چه بود؟

اکوسیستم گیم در ایران به سرعت در حال پیشرفت است و نیاز به تولید اپلیکیشن‌های بازی با کیفیت بالاتر به شدت احساس می‌شود. اشتراک گذاری تجربه افراد موفق در این راستا می‌تواند بسیار مفید واقع شده و به افزایش اطلاعات کاربران کمک کند.

ما به این نتیجه رسیدیم که برگزاری رویداد آنلاین جیتوپیا به منظور انتقال تجربه و در کنار آن بهبود فرایند اجرایی در اکوسیستم بازی‌سازی ما، می‌تواند گزینه خوبی باشد. به خصوص برگزاری وبینار در دوران کرونا و افزایش دورکاری راهی برای پاسخ به پرسش‌های کاربران می‌باشد.

این وبینار از نظر درآمد اسکیل عددی قابل توجهی نداشت و قرار بود درآمد آن به هلال احمر تعلق بگیرد. بنابراین کسب درآمد هدف ما محسوب نمی‌شد.

  • به نظر شما مزایای برگزاری و شرکت در وبینار نسبت به رویداد حضوری چیست؟

یکی از مهمترین عواملی که در رویداد حضوری باعث جذب مخاطب می‌شود ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف است. شما می‌توانید رو در رو به شبکه‌سازی بپردازید. ولی باید هزینه رفت و آمد، زمان، خستگی و غیره را در این رویدادها در نظر داشته باشیم.

در وبینار این مشکلات حل می‌شوند و افراد می‌توانند در زمان کمتری و بدون هزینه اضافه، اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورند. به علاوه زمانی که افراد در یک ایونت شرکت می‌کنند ممکن است جسارت پرسیدن سوال در جمع را نداشته باشند یا اینکه این فرصت برایشان پیش نیاید. ولی در وبینار این امکان وجود دارد که مخاطبان به راحتی پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. به طور کلی برقراری ارتباط از این جنس بسیار راحت‌تر است.

وبینار
  • از چه را‌ه‌هایی برای مارکتینگ رویداد و افزایش شرکت کنندگان استفاده کردید؟

در درجه اول از ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی ایوند از جمله اسلایدر، ایمیل اختصاصی، پیامک هدفمند و شبکه‌های اجتماعی استفاده کردیم. اسلایدر و شبکه‌های اجتماعی در راستای برندینگ رویداد ما موثر بود. ایمیل و پیامک هم به صورت هدفمند به کاربرهایی که در حوزه گیم و تکنولوژی علاقه داشتند و یا فعالیت می‌کردند با دسته بندی مشخص ارسال می‌شد که از جزئیات برگزاری، اطلاعات داشته باشند و بتوانند در وبینار ثبت‌نام کنند.

در کنار ابزارهای ایوند، به توسعه دهندگان مایکت نیز ایمیل ارسال شد و از کانال‌هایی که به توسعه دهنده‌های اندروید مرتبط بود برای اطلاع رسانی استفاده کردیم. همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی مایکت و جیتوپیا افراد را در جریان چند و چون برگزاری رویداد قرار دادیم.

اگر رویداد به صورت حضوری برگزار می‌شد، برنامه مارکتینگ شما متفاوت بود؟

اگر قرار باشد مجددا این تجربه را داشته باشیم – فارغ از اینکه رویداد حضوری باشد یا آنلاین – همکاری بیشتری با رسانه‌ها خواهیم داشت ولی به طور کلی چون قرار بر اطلاع رسانی به مخاطبان رویداد است، تفاوتی ندارد افراد در یک مکان مشخص جمع شوند یا از طریق سیستم‌های کامپیوتری در وبینار شرکت کنند و برنامه مارکتینگ ما تفاوتی نمی‌کرد.

  • تا چه میزان از برگزاری این وبینار رضایت داشتید؟

ما از تجربه برگزاری رویداد در قالب وبینار رضایت کامل داشتیم. هم سخنرانان و هم افرادی که شرکت کرده بودند تمایل به ادامه این اتفاق داشتند. چه رویداد به صورت حضوری برگزار می‌شد و چه به صورت وبینار در هر صورت این انتقال تجربه به بهترین شکل صورت گرفت.

  • برای برگزاری یک وبینار موفق، چه تخصص‌ها ومهارت‌هایی لازم است؟

ما به عنوان تیم اجرایی هر کدام وظیفه و مسئولیت مشخصی را بر عهده داشتیم. برای مثال، یکی از اعضای تیم مسئولیت ارتباط با رسانه‌ها و کارهای مارکتینگ مربوط به آن را داشت. شناخت درست از پلتفرم‌های ارتباطاتی برای رساندن مناسب و به موقع اخبار به مخاطب بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از همکاران کارهای مربوط به سوشیال مدیا را مدیریت می‌کرد. اینکه ما به چه نحو جزئیات مربوط به وبینار را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم و اینکه چشم انداز رویداد جیتوپیا به چه شکل باشد. خود من وظیفه هماهنگی سخنران‌ها را بر عهده داشتم.

به نظرم در مجموع ارائه یک محتوای آموزشی در قالب یک وبینار موفق به مخاطب، نیازمند یک کار تیمی هماهنگ و قوی است. افراد در کنار یکدیگر تا جایی که در توانشان است و از طریق ارتباطاتی که دارند می‌توانند در دایره بزرگتری اطلاع رسانی کرده و کارها را با دقت بیشتری انجام دهند.

زمانبندی از هر چیزی مهم‌تر است. اینکه تعریف دقیقی از تسک‌ها داشته باشیم و به تیم ارائه دهیم. نکته دیگر این است که برای هر تسک یک ددلاین در نظر گرفته شود تا کارها و پروسه در زمان مناسب و به بهترین نحو انجام گیرد.

وبینار
  • به نظر شما مشکلات احتمالی در پروسه برگزاری وبینار چیست و چگونه می‌توان این مسائل را حل کرد؟

ممکن است در وهله اول با ناهماهنگی‌های زیاد مواجه شوید. کنسل شدن یا جابجایی برنامه‌ها، آماده نشدن فایل‌های مورد نظر، قطعی اینترنت، تغییرات کلی در پروتکل و سیستم برگزاری و بسیاری موارد دیگر. باید خود را برای هر اتفاقی آماده کنید تا بتوانید در کمال آرامش، بحران را مدیریت کنید. چون در یک رویداد حضوری می‌شود تاخیر در برنامه‌ها را با پخش میان برنامه‌های از پیش تعیین شده مدیریت و شرکت‌کنندگان را سرگرم کرد ولی در وبینار چنین چیزی ممکن نیست و تجربه کاربری تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

  • در پایان چه پیشنهاد یا توصیه‌ای به سایر برگزارکنندگان رویداد دارید؟

از آنجایی که پیشرفت و بهبود اکوسیستم استارتاپی بخصوص گیم از الویت‌های ماست پیشنهاد می‌کنیم که سایر فعالان این حوزه نیز قدم در راه بگذارند و با توجه به اینکه وبینار می‌تواند تا حدود قابل توجهی هزینه‌های مازاد را کسر کند، از اتلاف وقت جلوگیری نماید و همچنین همه افراد از شهرهای مختلف امکان دسترسی به محتوای شما را دارند بهترین فرصت است که اطلاعات و دانش خود را به سایرین نیز منتقل کنند. در آخر برای همه دوستان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *