با مراسم مذهبی ادیان مختلف در سراسر دنیا آشنا شوید

تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷
مراسم مذهبی

بیش از ۴ هزار دین در سراسر دنیا وجود دارد و ۸۴ درصد از جمعیت جهان در یک دسته‌بندی عمده‌ی مذهبی جا دارند. دین‌های مختلف، هرکدام پیروان بی‌شماری دارند که مناسک و مراسم مذهبی آن دین را زنده نگه می‌دارند. در این پست به معرفی مراسم مذهبی شناخته شده، سنتی و قدیمی از ۶ دین و آیین هندوئیسم، بودائیسم، زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام پرداخته‌ایم.

مراسم مذهبی سونگ‌کران (Songkran)

سونگ‌کران، جشن سال نوی پیروان بودا است که هر ساله از ۱۳ تا ۱۵ آپریل در تایلند، لائوس و میانمار برگزار می‌شود. مردم در این مراسم، فرا رسیدن بهار را جشن می‌گیرند و برای بارش باران دعا می‌کنند. بخشی از آداب مذهبی این مراسم، آزاد کردن ماهی و پرندگان آوازخوان –به عنوان سمبل نیکویی- و بردن ماسه به برخی معابد مشخص برای شستشوی مجسمه‌های بودا است. سپس مردم محلی هر ناحیه با سطل‌های بزرگ، به هم‌دیگر آب می‌پاشند. این مراسم تا پاسی از شب در خیابان‌ها ادامه دارد و مردم به پایکوبی مشغول خواهند بود.

دیوالی (Diwali)

این جشنواره‌ی ۵ روزه که بر اساس تقویم هندی، در روز پانزدهم کارتیکا آغاز می‌شود، با نماد فانوس به نشانه‌ی دانش شناخته می‌شود. روشن کردن فانوس میان مردم هندُ سمبل افروختن چراغ دانش و درک نقش مهم آن در زندگی روزمره‌ی هندوهاست. مراسم واقعی دیوالی در روز سوم اجرا می‌شود و در روزهای پیش از آن، مردم منازل خود را پاکیزه می‌کنند و پنجره‌ها را برای خوشامدگویی و استقبال از الهه‌ی توانگری و کامیابی (لاکشمی) باز می‌گذارند.

گاهنبار (Gahambars)

جشن‌های مذهبی زرتشتیان با زندگی روزمره‌ی پیروان این دین عجین شده است. واژه‌ی جشن که از ریشه‌ی yaz به معنای «ستودن و ستایش کردن» ِ اوستایی می‌آید، در اصل با تقدیس و نیایش نسبت دارد. مهم‌ترین و رایج‌ترین نیایش دسته‌جمعی میان پیروان این دین «گاهنبار» است که نام شش جشن در شش گاه از سال است و با هدف بخشش و ایجاد همبستگی میان زرتشتیان برپا می‌شود.

یوم کیپور (Yom Kippur)

یوم کیپور از مهم‌ترین جشن‌های مذهبی یهودیان است. عید مقدس یهود، در دهم ماه تیشری (در تقویم کلیمی) برگزار می‌شود. در این روز که به نام روز توبه، روزه و کفاره شناخته می‌شود، پیروان دین یهود به صورت فردی یا جمعی به نیایش‌های مخصوص و دعا و استغاثه مشغول هستند.

‌تمام رویدادهای مذهبی و مناسبتی ایوند را مشاهده کنید.

 

کریسمس

کریسمس یکی از معروف‌ترین مراسم مذهبی در دنیا است که پیروان دین مسیحیت، هر ساله به مناسبت زادروز حضرت عیسی (ع) برگزار می‌کنند. در این جشن مذهبی دوازده روزه، که از ۲۵ دسامبر تا روز ۶ ژانویه ادامه دارد، مسیحیان به کلیسا می‌روند، در منزل خود به تزیین درخت کاج مشغول می‌شوند و در خیابان‌های شهر، سرودهای مذهبی و شکرگزاری اجرا می‌کنند.

عاشورا و اربعین

هر سال در ماه‌های محرم و صفر (در تقویم هجری قمری) مراسم سنتی و مذهبی شیعیان عزادار برای امام حسین (ع) و اهل بیت برپا می‌شود. این مراسم مذهبی در دهه‌ی نخست ماه محرم (تاسوعا و عاشورا) و دهه‌ی پایانی ماه صفر (اربعین)، هر روز تا پاسی از شب ادامه دارد و نوحه خوانی، سینه زنی و دسته گردانی انجام می‌شود. در این روزها، نذری‌هایی مانند غذا و نوشیدنی نیز در خیابان‌ها توزیع می‌شوند.

حمل علامت و زنجیرزنی نیز در دسته‌های هیئت‌های عزاداری رواج دارد. علم‌ها به عنوان نشانه‌ی گروه‌های عزادار به کار می‌روند. این علم‌ها در ابتدا شکل ساده‌ای داشتند و به مرور زمان به آن‌ها تزیین‌های متنوعی اضافه شده است. البته در حالت کلی، تمامی نشان‌های عزاداری، سمبلی برای تداعی واقعه‌ی کربلا است.

تعزیه نیز یکی از نمایش‌های مذهبی و سنتی نزد شیعیان ایران است که در این مراسم عزاداری، با هدف بازآفرینی واقعه‌ی کربلا و مصائب اهل بیت اجرا می‌شود. این نوع نمایش به طور کلی در دوره‌ی صفویان رواج بسیار پیدا کرد و در دوره‌ی ناصرالدین شاه قاجار به دوران اوج خود رسید. تعزیه انواع مختلف دارد؛ تعزیه‌ای که مخصوص وقایع کربلا، در ماه محرم برگزار می‌شود، در زمان‌های قدیم در بازار، حیاط و یا داخل منزل افراد برگزار می‌شد و به مرور، در اماکن سرباز یا سربسته مانند تکیه‌ها و حسینیه‌ها اجرا شد.

‌‌

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *