قیمت‌گذاری بلیت چگونه در افزایش فروش رویداد شما نقش دارد؟

آیا تا به حال برای شما به عنوان برگزارکننده‌ی رویداد پیش آمده که با خودتان بگویید: رویداد من خیلی خاص و مفید است و باید بیش از این‌ها مورد استقبال قرار بگیرد ولی فروشی ندارم؟ حقیقت آن است که قیمت‌گذاری بلیت اصلا کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان یک بهترین قیمت برای رویداد پیشنهاد کرد؛ چون در آخر، این مخاطبان شما هستند که باید در مورد مناسب یا نامناسب بودن قیمت بلیت رویدادتان تصمیم بگیرند. اما در حالت کلی، با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید جنبه‌های کلیدی قیمت‌گذاری را بشناسید و نقش آن در افزایش فروش بلیت‌های رویدادتان را بهتر درک کنید.

اهمیت استراتژی قیمت‌گذاری بلیت

قیمت‌گذاری در واقع می‌تواند مهم‌ترین مرحله از فرایند برگزاری رویداد محسوب شود. قیمت‌گذاری مناسب برای بلیت‌ها می تواند فروش شما را تضمین کند و به همین ترتیب، قیمت‌گذاری نامناسب هم می‌تواند منجر به فروش نرفتن بلیت‌های شما شود؛ اگر برای بلیت‌ها قیمت بالا انتخاب کنید ممکن است مخاطبان هدف‌تان را از شرکت کردن در رویدادتان منصرف کنید و اگر قیمت پایین را انتخاب کنید ممکن است مهارت‌های شما را دست‌کم بگیرند. این‌جاست که تصمیم‌گیری مهمی در مورد انتخاب استراتژی قیمت‌گذاری باید صورت بگیرد؛ تصمیمی که هم شما و هم مخاطبان‌تان از نتیجه‌ی آن راضی باشند.

معیارهای قیمت‌گذاری بلیت‌های رویداد

در نگاهی دقیق‌تر، باید معیارهایی را در نظر بگیرید تا بتوانید در زمینه‌ی قیمت‌گذاری بلیت‌های رویدادتان، بهتر تصمیم بگیرید. مسلم است که مواردی مانند مدت رویداد شما، قدرت برند شخص یا موسسه‌ی برگزارکننده‌ی رویداد، مکان برگزاری و مانند این‌ها بر قیمت بلیت‌ها تاثیر می‌گذارند؛ عوامل دیگری نیز در این تصمیم‌گیری دخیل هستند. یکی از این موارد، بررسی و مقایسه‌ی دوره‌های مشابه با دوره‌های خودتان است. این دوره‌ها می‌توانند توسط همکاران یا رقبای شما اجرا شوند و شما می‌توانید از مدل قیمت‌گذاری بلیت رویدادهای آن‌ها، ایده بگیرید.

بررسی اجمالی رویدادهایی که در خارج از کشور برگزار می‌شوند، نشان می‌دهد اغلب چند معیار کلیدی در قیمت‌گذاری بلیت در نظر گرفته می‌شوند. اصلی‌ترین موارد را به صورت زیر دسته‌بندی کردیم:

۱. مدت زمان رویداد: این که رویداد شما یک روزه است، چند روزه است یا چند ماهه، تاثیر زیادی در قیمت‌گذاری بلیت دارد.

۲. مدت زمانی که خودتان برای بررسی رویداد صرف می‌کنید: مدت زمانی که به برنامه‌ریزی‌های پیش از رویداد، حین رویداد و پس از رویداد اختصاص می‌دهید را باید به عنوان عاملی موثر در قیمت بلیت خود لحاظ کنید. به عنوان مثال می‌توان به مدت زمانی اشاره کرد که صرف می‌کنید تا فعالیت‌های گروهی را در ورکشاپ خود طراحی کنید (پیش از رویداد) یا وقتی که به گروه‌بندی شرکت‌کنندگان اختصاص می‌دهید (در حین رویداد) و یا بررسی بازخوردها و مستندسازی نتایج برگزاری رویداد (پس از رویداد).

۳. ارزش دانشی که منتقل می‌کنید: این مورد بیشتر با توجه به سابقه‌ی مرتبط برگزارکنندگان رویداد، شناخته‌شده بودن آن‌ها و قدرت برند موسسه‌ی برگزارکننده‌ی رویداد در زمینه‌ی تخصصی رویدادشان مشخص می‌شود. به هر حال قیمت بلیت رویداد یک سخنران حرفه‌ای، به نسبت یک سخنران تازه کار و شناخته‌نشده بالاتر است.

۴. وسایلی که در زمان برگزاری رویداد در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد: اگر رویداد شما یک همایش یا سمینار است، تجهیزاتی که سالن شما در اختیار افراد قرار می‌دهد در این دسته قرار می‌گیرد و اگر ورکشاپ برگزار می‌کنید، لوازم و ابزار لازم برای انجام فعالیتی در طول ورکشاپ، در قیمت‌گذاری بلیت آن ورکشاپ موثر است.

همان‌طور که می‌بینید، قیمت‌گذاری فقط با توجه به آن‌چه در روز برگزاری رویداد اتفاق می‌افتد صورت نمی‌گیرد بلکه تمام تلاش‌های شما در طول این فرایند بر این مقوله موثر است. این در واقع مهارت شماست که برای برگزاری یک رویداد موثر و موفق، برنامه‌ریزی منسجم و گسترده داشته باشید. باید به مهارت‌ها و تجربه‌ی خود ارج بنهید؛ اگر مهارت خاصی دارید، به این معناست که رقابت با شما سخت است و این، ارزشمند است. در پست بعدی، در مورد قیمت‌گذاری بلیت رویدادها در وب‌سایت ایوند خواهید خواند…

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. ممنون – خیلی کاربردی بود . بخصوص آیتم دوم که مربوط میشه به زمانی که خودمان صرف می کنیم. با تشکر

    1. آیدا احمدی گفت:

      از این که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید از شما ممنونیم.

  2. دام روز گفت:

    سلام و درود خدمت شما
    خیلی ممنون از انتشار این مقاله مفید
    یه سوالی داشتم
    ما میتونیم در هر شهری که هستیم کلاس برگذاری کنیم , یعنی رویداد رو در evand ثبت کنیم بعد کلاس های دوره تو شهر های مختلف باشه ؟

    1. آیدا احمدی گفت:

      سپاس از شما
      بله، همین طوره.

  3. Alidabirirad گفت:

    بابت سایت خوبی که تاسیس کردید سپاسگزارم ، من خیلی خدمات سایت شما راضی هستم و ایده ی جالبی داره

  4. آرچینا گفت:

    ممنون از شما. اتفاقا در همین مورد سوالاتی داشتم که با خوندن مقاله شما به پاسخ رسیدم. دست مریزاد.

    1. آیدا احمدی گفت:

      سپاس برای به اشتراک گذاشتن نظرتون.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *