ریتارگتینگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی هدفمند چه کارکردی دارد؟

تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۷
ریتارگتینگ

یکی از مباحثی که به تازگی در بستر تبلیغات داخلی مورد توجه قرار گرفته، ریتارگتینگ (Retargeting) است. واقعیتی که امروزه در دنیای تبلیغات آنلاین با آن مواجه هستیم، این است که هر چه قدر هم که تبلیغات هدفمند انجام دهید و سایت یا لندینگ‌پیج حرفه‌ای طراحی کرده باشید، لزوما در اولین بازدید مخاطبان از صفحه‌ی شما، خرید صورت نمی‌گیرد. در واقع، در اولین بازدید خریداران از یک سایت، به طور میانگین ۲ تا ۴ درصد از آن‌ها خرید می‌کنند. اما آیا فردی که برای بار اول از سایت شما خرید نکرده، هرگز خرید نخواهد کرد؟

در این مقاله قصد داریم به شرح کارکرد ابزار تبلیغاتی «ریتارگتینگ» یا «هدف‌گیری مجدد» و ارتباط آن با «تصمیم خرید» مشتری بپردازیم. اگر علاقه‌مند هستید بدانید چگونه احتمال بیشتری وجود دارد که «بازدیدکنندگان» صفحه‌ی رویداد خود را به «خریداران» بلیت تبدیل کنید، خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود.

ارتباط ریتارگتینگ و تصمیم خرید مشتری

ماجرا از این قرار است که ما در حوزه‌ی تبلیغات با انسان‌ها سر‌ و‌‌ کار داریم و فرایند «تصمیم‌گیری خرید» آن‌ها مفهومی نیست که به سادگی قابلیت پیش‌بینی داشته باشد. فرض کنید فردی مجذوب مطالعه‌ی مطالب سایت شما شده، ولی ناگهان یک تبلیغ یا پاپ-آپ در صفحه، حواس او را پرت می‌کند و او را از مرحله‌ی خرید دور می‌کند؛ به این ترتیب، هدف اصلی (خرید) فراموش می‌شود.

مدتی بعد، آن فرد به خاطر می‌آورد که محتوای جذابی را در سایت شما دیده بوده، بنابراین در صدد مراجعه به سایت و تکمیل فرم‌هایی بر‌می‌آید تا بتواند راحت‌تر به محتوا دسترسی داشته باشد. پس از گذشت چندین ماه از این ماجرا، او به این موضوع پی می‌برد که واقعا به چیزی که شما ارائه می‌دهید، نیاز دارد و حاضر به پرداخت مبلغی در ازای استفاده از محصول یا خدمت شماست؛ به این ترتیب، او به یک خریدار تبدیل شده که حاضر است بابت محصول یا خدمت شما پول پرداخت کند.

اگر همین مسیر ساده را برای تبدیل شدن یک فرد ِ صرفا بازدیدکننده به فرد خریدار در نظر بگیریم، بسیار مطلوب به نظر می‌رسد، ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که این فرد در معرض تبلیغات گوناگون و متنوعی قرار دارد که موجب می‌شود او را از دست بدهید. به بیان دقیق‌تر، ممکن است او هیچ‌گاه دیگر به بلاگ شما سر نزند و یا به سایت شما برنگردد، نام سایت شما را فراموش کند، جذب تبلیغات رقیب شما بشود و مواردی از این قبیل. پس برای این که از خاطر مخاطبان هدف خود بیرون نروید، باید جلوی چشمان آن‌ها باشید؛ این جاست که «ریتارگتینگ» وارد می‌شود…

ریتارگتینگ در حالت کلی با هدف تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران اجرا می‌شود؛ به این صورت که افرادی که از سایت شما بازدید کرده‌اند، دنبال می‌شوند و در صورتی که آن‌ها از سایت‌های دیگر بازدید کنند، تبلیغات ریتارگتینگ شما به آن‌ها نشان داده خواهد شد.

ریتارگتینگ برای صفحه‌ی رویداد شما

در مورد صفحه‌ی رویداد شما در وب‌سایت «ایوند» هم قضیه به همین شکل است؛ درصد بسیار کمی از افراد بازدیدکننده از صفحه‌ی رویداد شما، در اولین بازدید خود، تصمیم به خرید می‌گیرند. جدا از مواردی که ممکن است حواس آن‌ها را از هدف اصلی مورد انتظار شما (خرید بلیت) پرت کند، باید این موضوع را در نظر داشت که آن‌ها چک‌لیستی در ذهن خود دارند که پیش از خرید بلیت، به آن توجه می کنند. این چک‌لیست اغلب شامل این موارد است: زمان و مکان برگزاری رویداد، محتوا و موضوع رویداد، قیمت بلیت رویداد، برگزارکننده‌ی رویداد و مدرسان یا سخنرانان آن رویداد، ارزش افزوده‌ای که پس از شرکت در رویداد برای فرد حاصل می‌شود و مزیت رقابتی رویداد که در واقع با تمرکز بر تفاوت رویداد شما با سایر رویدادها در ذهن فرد شکل می‌گیرد.

بنابراین به دلیل های متعددی ممکن است مخاطب خود را گم کنید یا از دست بدهید. اما اگر از ابزار تبلیغاتی ریتارگتینگ یا «هدف‌گیری مجدد» برای رویدادتان استفاده کنید، تصویر بنر رویداد شما در سراسر دنیای وب، به کاربرانی نمایش داده خواهد شد که پیش‌تر، از صفحات رویداد مشابه رویداد شما در وب‌سایت «ایوند» بازدید کرده‌اند. در این صورت، احتمال بیشتری وجود دارد که فردی که به عنوان مثال، رویدادهای حوزه‌ی کسب‌و‌کار را در وب‌سایت «ایوند» بررسی کرده، به بنر رویداد شما که در همان حوزه است، علاقه نشان دهد و بخواهد در مورد رویداد شما بیشتر بداند. به این ترتیب، تبدیل بازدیدکننده به خریدار که کارکرد ریتارگتینگ است، آسان‌تر محقق خواهد شد.

شما می‌توانید اطلاعات مربوط به این ابزار تبلیغاتی را در پنل مدیریت رویداد خود، بخش «ابزار تبلیغاتی» مشاهده کنید:

‌‌‌

مزایای به‌کار‌گیری ریتارگتینگ

ریتارگتینگ با نشان دادن برند شما به خریداران، می‌تواند بر فروش شما تاثیر بگذارد و هنگامی که بازدیدکنندگان قصد خرید داشته باشند، آن‌ها را به سمت شما بر‌می‌گرداند. در واقع، هر زمانی که آن‌ها تبلیغات ریتارگتینگ شما را ببینند، به برند شما توجه بیشتری خواهند کرد. نرخ کلیک و نرخ تبدیل بالایی که کمپین‌های ریتارگتینگ به همراه دارند و برندینگ مطلوبی که از طریق این ابزار در طول زمان اتفاق می‌افتد، موجب استقبال کسب‌و‌کارها از این ابزار تبلیغاتی شده است.

این ابزار تبلیغاتی «هدفمند» و «مرتبط»، شما را به سمت نتایج بسیار مثبتی رهنمون می‌سازد. برخی از مزایای ریتارگتینگ که می‌تواند عملکرد کمپین‌های بازاریابی شما را افزایش دهد، شامل این موارد است:

  • نرخ تبدیل بالایی دارد.
  • نرخ بازگشت سرمایه‌ بالایی دارد.
  • روشی کم‌هزینه برای برندینگ، نسبت به سایر روش‌های دیگر است.
  • هزینه‌ نمایش و کلیک آن، نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتیِ نمایشی و کلیکی، به‌صرفه‌تر است.

در پست‌های آینده در مورد هدف‌گذاری در زمینه‌ی ریتارگتینگ، پلتفرم‌های آن و نمونه‌های موفق به‌کار‌گیری این ابزار تبلیغاتی خواهیم گفت. اگر تجربه‌ای در استفاده از ریتارگتینگ داشته‌اید، آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره‌ی تبلیغاتی در این زمینه، با واحد تبلیغات در تماس باشید.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. ریتارگتینگ حقیقتا آینده مارکتینگه
    خیلی از شرکت های ایرانی هم دارن با استفاده از کوکی های امثال گوگل ادز اینکار رو انجام میدن
    ایشالا سرویس دهنده های ایرانی هم این خدمات رو بیارن

  2. سلام و درود بر شما
    خیلی ممنون از مقاله مفید و عالیتون واقعا استفاده کردم
    من فکر میکنم تبدیل کردن یک بازدید کننده معمولی به یک مشتری فادار زمان زیادی رو نیاز داره که در این مدت زمان فرد به مراتب بعد از هر بار ریمارکتینگ مجددا به سمت وب سایت برمیگردد
    خیلی نکات جالبی یاد گرفتم بازم ممنون

    1. آیدا احمدی گفت:

      درود بر شما
      کاملا درسته. ممنون از این که نظرتون رو با ما در میون گذاشتید.

  3. آرچینا گفت:

    ممنون از مقاله مفید و عالیتون واقعا استفاده کردم

  4. با سلام
    خیلی ممنون از مقاله مفیدتون و بی نظیرتون
    خیلی خیلی جالب بود برام

    1. آیدا احمدی گفت:

      سپاس از شما دوست عزیز.
      امیدواریم همه ی مطالب بلاگ براتون مفید باشه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *