درس‌هایی از مشهورترین رویدادهای تاریخ

تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۴
درس هایی از رویدادهای تاریخی

بی‌شک عبرت و یادگیری را می‌توان مثبت‌ترین جنبه‌ی تاریخ دانست، ما وقایع تاریخی را به این دلیل دنبال می‌کنیم که از اشتباهات و موفقیت‌های دیگران درس بگیریم و در کارهای خود به کار گیریم. در واقع می‌توان تاریخ را معلم و یا مشاوری دلسوز دانست که کمک می‌کند انسان‌ها راه‌ صحیح را برگزینند. برگزاری و ساماندهی یک رویداد موفق نیز از این قاعده مستثنی نیست.


عبرت و یادگیری بی‌شک یکی از جنبه‌های مثبت تاریخ است. بیشتر ما وقایع تاریخی را به این دلیل دنبال می‌کنیم که از اشتباهات و موفقیت‌های دیگران یاد بگیریم و در کارهای خودمان از آن ها استفاده کنیم. در واقع می‌توان تاریخ را معلم و یا مشاوری دلسوز دانست که کمک می‌کند انسان‌ها راه‌ صحیح را برگزینند. برگزاری و ساماندهی یک رویداد موفق نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر دلایل موفقیت کسانی را پیدا کنید که قبل از شما مسیر برگزاری رویداد را طی کرده‌اند، مسیر خود را به آسانی و سرعت طی خواهید کرد. دلایل موفقیت برخی از مشهورترین رویدادهای جهانی -به منظور الهام‌بخشی برای برگزارکنندگان- در ادامه می آیند.

۱) تیمِ ووداستاک

اگر بتوانید لحظات خوشی برای مخاطبین خود فراهم کنید، رویداد موفقی خواهید داشت.

قطعا آن چهار نفر (جیمی هندریلکس، باب مارلی، ماروین گای و جان لنون) قبل از فستیوال ووداستاک تجربه‌ای در مورد برگزاری رویدادهای حرفه‌ای نداشتند. اما انرژی و شور و شوقی که در این تیم وجود داشت، به آن‌ها کمک کرد بعد از جمع آوری بودجه‌ی کافی از اسپانسرها، موفق به برگزاری رویدادی حرفه‌ای شوند. رویدادی که تا به امروز به عنوان تجربه‌ای متفاوت برای یک نسل از آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.

سازمان‌دهندگان این رویداد با چالش‌های زیادی از جمله مشکل محل برگزاری، آب و هوای بد و مخالفت مردم محلی مواجه شدند؛ اما توانستند با راه‌حل‌های خلاقانه بر این موانع غلبه کنند.

تیم ووداستاک

با وجود تمام اتفاقات برنامه‌ریزی شده یا نشده، گروه ووداستاک توانست به مدت سه روز برنامه‌ای به‌یادماندنی را اجرا کند و چیز جدیدی را برای مردم به ارمغان بیاورد. در لحظه لحظه رویداد، عشق به موسیقی و شوروشوق در بین جمعیت موج می‌زد.

چیزی که از ووداستاک به‌یاد مانده است، تجربه‌ای متفاوت در ذهن شرکت‌کنندگان بود. مردم به دنبال تجربه اوقاتی خوب هستند و چندان به جزئیات اهمیتی نمی‌دهند. در پایان روز، چیزهای کوچک و مختصر در ذهن باقی نمی‌ماند بلکه شرکت‌کنندگان بر روی تصویر بزرگتر تمرکز کرده و آن را در ذهن‌شان نگه می‌دارند.

2) السا ماکسول

رویکردی متفاوت انتخاب کنید که باعث تعامل و درگیر شدن شرکت‌کنندگان شما شود.

السا ماکسول مقاله‌نویس درمورد شایعات مختلف و برنامه‌ریز رویدادها بود و می‌توان رویداد او را جزو نمادین‌ترین رویدادهای قرن بیستم در نظر گرفت. ایده‌ی Hwtm نیز  معمولا با نام السا ماکسول همراه است. او برای رویدادها از ایده‌هایی خلاقانه استفاده می‌کرد؛ ایده‌هایی که نه تنها منحصربه‌فرد بودند بلکه منجر به تعامل و درگیری کامل شرکت‌کنندگان نیز می‌شدند.

رویدادهای حرفه‌ای از چند راه می‌توانند شرکت‌کنندگان خود را درگیر کرده و به مشارکت و تعامل تشویق کنند:

-برگزاری مسابقات

-ارائه‌های تعاملی

-تشویق به استفاده از یک هشتگ خلاقانه

-پست‌های زنده در رسانه‌های اجتماعی برای کل رویداد

-جمع‌آوری پول برای هدفی آرمانی

مخاطبان و شرکت‎‌کنندگان در رویداد خود را با راه‌هایی متفاوت درگیر و جذب کنید. مانند ماکسول راه‌هایی را بیابید که قبل از رویداد، در طی برگزاری و بعد از آن مخاطبان‌تان با شما تعامل داشته باشند و آن‌چنان از شما راضی شوند که برای شرکت کردن در رویداد بعدی شما نیز مشتاق باشند.

۳) الیزابت کدی‌استانتون

رویدادهای موفق، هدفمند هستند.

الیزابت کدی استانتون یکی از فعالان اجتماعی آمریکایی و از رهبران جنبش حقوق زنان در آمریکا بود. وی در سازماندهی کنوانسیون آبشار سنکا در سال ۱۸۴۸ نقش فوق‌العاده‌ای داشت. الیزابت توانایی عمیقی در انرژی‌بخشی به مردم داشت. علاوه بر این توانایی، او با شور و شوق بسیاری به گسترش کنوانسیون ملی حقوق زنان می‌پرداخت. همایش‌های الیزابت استانتون به‌منظور سرگرمی برگزار نمی‌شدند اما صدها و هزاران نفر، عاشق جاه‌طلبی و هدف آرمانی او شده بودند و دوست داشتند در تحقق این هدف به وی بپیوندند.

او با رهبری بی‌نظیر خود سبب استقبال چشمگیر مردم سراسر دنیا نه تنها برای یک دوره‌ی خاص، بلکه برای سال‌های طولانی شد.

الیزابت کدی‌استانتون

البته لازم نیست که همه‌ی رویدادها تاثیر اجتماعی داشته باشند، اما به خاطر آوردن رویداد کدی استانتون نشان می‌دهد که همه‌ی رویدادهای موفق لزوما سرگرم‌کننده نیستند. درست است که اضافه کردن سرگرمی به این رویدادها اثرگذار خواهد بود، اما وعده‌های الهام‌بخش و توانمندسازی نیز می تواند به تنهایی شرکت‌کنندگان شما را جذب کرده و یک رویداد فوق‌العاده بسازد.

۴) کارولین آستور

با دعوت شخصی از مخاطبان، حس ارزشمند بودن به آن‌ها القا خواهد شد.

کارولین آستور یکی از شیک‌پوشان قرن نوزدهم محسوب می‌شد. وی به برگزاری رویداد منحصربه‎‌فردی در زمان خودش مشهور بود. آستور مراسم‌هایی برای مهمانی های شیک و کسانی که اهل مد بودند تدارک می‌دید. اما برای هر رویداد فقط ۴۰۰ نفر از افراد خوش‌شانس را دعوت می‌کرد. اگرچه ۴۰۰ نفر تعداد زیادی است، اما این کار حس انحصاری بودن را در افراد ایجاد می‌کرد و مخاطبان احساس می‌کردند دعوت شدن به این رویداد برای آن‌ها افتخار بزرگی است.

کارولین آستور

دعوت و ارسال پیامی شخصی به شرکت‌کنندگان، این حس را به آن‌ها القا خواهد کرد که حضور آن‌ها در رویداد شما ارزشمند است. این یک راه‌حل عالی برای افزایش مخاطبان یک رویداد و لذتبخش کردن تجربه شرکت کنندگان است.

۵) رندی لس‌نیک

یا رویاهای بزرگ برگزار کنید یا هیچ کاری نکنید.

لس‌نیک به عنوان برگزارکننده‌ی رویداد برای سلبریتی‌ها مشهور است. او تا به حال رویدادهای بسیار بزرگی در صنعت موسیقی برگزار کرده است از جمله برای تیم مکگراو و تیلور سوئیفت. علاوه بر این، او برنامه ریز چندین دوره پیاپی از رویداد اهدای جایزه موسیقی کانتری نیز هست.

شعار شرکت برگزارکننده رویدادهای او این است: «ما غیرممکن‌ها را ممکن می‌کنیم: نه یکی از گزینه ها نیست.» او تاکنون رویدادهای هنری مختلفی را با بودجه‌، طراحی و اجرای عالی تدارک دیده است.

رندی لس‌نیک

لس‌نیک به ما یادآوری می‌کند که تعیین اهداف بزرگ و حفظ نتایج استاندارد نقش به سزایی در رشد مثبت و رویدادهای بی‌نظیر دارند.

جمع‌بندی

با این‌که سطح فرهنگ کنونی ما با گذشتگان بسیار فرق کرده، اما نکات کلیدی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، راهنمایی برای برگزاری رویدادهایی بزرگ‌تر و بهتر هستند.

اگر با دقت به عملکرد برنامه‌ریزان بهترین رویدادها نگاه کنیم و بررسی کنیم که چگونه این افراد با دستورالعملی ساده راهی سخت را طی کرده‌اند، میتوانیم برای برگزاری و اجرای رویدادهایی حرفه‌ای تر الهام بگیریم.

به‌یاد داشته باشید، خوب بودن همه چیز به منزله خوب نتیجه گرفتن نیست. زمان مناسب را انتخاب کنید، جسارت متفاوت بودن را داشته باشید و مخاطبان خود را درگیر کنید. هدفی محکم و الهام‌بخش داشته باشید که همیشه حمایت کننده شما باشد و فراموش نکنید که احساس خاص و مهم بودن برای تمام شرکت کنندگان خود در رویداد ایجاد کنید.

در نهایت این‌که رویاهای خود را دنبال کنید و برای ممکن کردن هر غیر ممکنی سخت تلاش کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *