رویداد تد چگونه توانست متفاوت‌تر و مشهورتر از سایر رویدادها شود

تاریخ: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
رویداد تد

تد یک سازمانی غیرانتفاعی آمریکایی است که به دلیل کنفرانس‌های سالانه‌ای در قالب سخنرانی‌های کوتاه (حداکثر ۱۸ دقیقه برای هر سخنران) برگزار می‌کند مشهور شده است. این سازمان از سال ۱۹۸۴ با هدف گسترش ایده‌های نوآورانه توسط ریچارد سول‌ورمن آمریکایی شکل گرفته است. در سال ۲۰۰۶ کریس اندرسون مسئولیت ادامه‌ی این رویداد را بر عهده گرفت. امروزه رویداد تد تقریبا ایده‌های نو در تمام موضوعات علمی و کسب‌وکاری را پوشش می‌دهد و  بر بیش از صد زبان دنیا ترجمه شده است.

واژه‌ی تد از سه کلمه‌ی طراحی(Design)، سرگرمی(Entertainment) و تکنولوژی(Technology) تشکیل شده است. رویداد تد به صورت سالانه در طی ۵ روز با بیش از ۷۰ سخنرانی برگزار می‌شود. محبوبیت و شهرت تد امروزه به حدی رسیده است که از هر کسی نام یک رویداد خوب را بپرسید، اولین رویدادی که به ذهنش می‌رسد رویداد تد است. اما نکته‌ی مهم این‌جاست که تد چگونه توانسته است این موقعیت را برای خود تثبیت کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال ما نگاهی به ماموریت و پروژه‌های جهانی تد انداخته‌ایم.

ماموریت سازمان تد

همان‌طور که در پاراگراف اول اشاره کردم ماموریت تد، گسترش ایده‌های نوآورانه در سطح جهان است. آن‌ها از مردم با هر فرهنگ و زبانی دعوت می‌کنند تا دور هم جمع شوند و درک عمیق‌تری از مسائل دنیای اطراف داشته باشند. آن‌ها در تلاش هستند تا با افزایش تعاملات و یادگیری از هم جامعه‌ای جستجوگر و بهتری بسازند.

سازمان مرکزی تد با ۹۰ کارمند در بخش مرکزی ونکوور کانادا و نیویورک آمریکا قرار دارد. هر ساله موسسه‌ی تد با همکاری گروهی از شرکت‌ها، مخترعان، ایده‌آل‌گرایان و افراد بسیار قوی در صنایع مختلف را کشف کرده و ایده‌های نوآورانه آن‌ها را در سطح جهان گسترش می‌دهند. افرادی که برای این برنامه انتخاب می­شوند، براساس تجربه، تاثیر بالقوه در جهان، قابلیت تفکر استراتژیک و مهارت‌های ویژه برای سخنرانی انتخاب می‌شوند.

سخنرانی­‌های TED

اولین کنفرانس تد در سال ۱۹۸۴ چندان موفقیت آمیز نبود و باعث وقفه‌ای ۶ ساله‌ی آن شد، اما بعد از شروع دوباره از سال ۱۹۹۰ یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای جهانی به شمار آمده و افراد بزرگی همچون: جیمز کمرون، بیل گیتس، بیل کلینتون، استیون هاوکینگ و سایر مشاهیر برجسته دنیا در آن سخنرانی کرده‌اند.

همایش­‌ها و سخنرانی­‌های تد ابتدا در مونتری کالیفرنیا برگزار می‌شد و سپس به لانگ‌بیچ کالیفرنیا منتقل شد. در سال ۲۰۰۶ که تد برای دومین بار برگزار می‌شد بعد از آپلود ویدیوها بر روی وب‌سایت، آن به مرکز سخنرانی‌های جذاب تبدیل شد، در پایان این سال سایت تد بیش از دو میلیون بار مشاهده شده بود. تد مسیر جذب مخاطبان جهانی خود را ادامه داد و تا سال ۲۰۰۹ تعداد مخاطبان وب‌سایت خود را به دویست میلیون افزایش داد.

انواع کنفرانس‌­های تد

کنفرانس وسیع تد برنامه‌های وابسته‌ی بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به تداکس، تدگلوبال و غیره اشاره کرد که در ادامه به معرفی هر کدام از این برنامه‌های وابسته خواهیم پرداخت.

تداکس

تداکس برنامه‌ی محلی وابسته به رویداد تد است که به صورت مستقل‌تری سازماندهی می‌شود. در این برنامه برگزارکنندگان مشتاق برای برگزاری برنامه تد در منطقه خود در خواست داده و بعد از حمایت و پذیرش از طرف سازمان تد این برنامه را در گروه‌های کوچکتری در سطح منطقه‌ای برگزار می‌کنند. این رویداد با ترکیب سخنرانی‌های با ارزش تد و سایر سخنرانی‌های زنده‌ی دیگر گفتگوهای ارزشمندی را در میان گروه‌های کوچک‎تر ایجاد می‌کنند. حرف X در آخر تد به معنی رویدادهای وابسته‌ی تد است که در شهرهای مختلف جهان برگزار می‌شود. در کشور ما نیز چنین رویدادی برگزار شده است.

تدگلوبال (TED Golobal)

کنفرانس تد گلوبال که از سال ۲۰۰۵ به تد اضافه شد در مکان‌های مختلفی برگزار می‌شود؛ این کنفرانس هر ساله بعد از برگزاری کنفرانس اصلی تد که در بهار و در کالیفرنیا برگزار می‌شود، در تابستان به مدت پنج روز برگزار می‌شود. این کنفرانس در مکان­های مختلف سراسر جهان از جمله در بریتانیا، تانزانیا، ادینبورگ اسکاتلند، ریو دو ژانیر برزیل با موضوعات گسترده و سخنرانی‌های مختلف برگزار شده است.

سایر رویدادهای تد

علاوه بر رویدادهایی که با هدف گسترش ایده‌ها در سطح جهان شکل می‌گیرد، رویدادهای دیگری را نیز شکل داده است. برای مثال در TED CA با موضوع تاثیر زنان و دختران بر روی آینده در سانفرانسیسکو شکل گرفت. یا TEDYouth در شهر نیویورک و نیواورلئان با هدف مذاکرات کوتاه در ایجاد اشتیاق و حس کنجکاوی دانش آموزان برگزار شد.

پروژه­‌های گسترش ترجمه ویدئوهای تد

همان‌طور که از نام این پروژه مشخص است، مربوط به زیرنویس کردن سخنرانی‌های پروژه‌ی اصلی تد است. ایده‌ی ترجمه‌ی سخنرانی‌ها به دلیل تقاضای زیاد و بینندگان پرشور شکل گرفت. این پروژه اولین بار در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و اکنون به بیش از ۴۰ زبان مختلف دنیا ترجمه شده است. این فیلم­‌ها با زیر نویس زبان فارسی و رایگان بر روی سایت اصلی تد برای عموم قابل مشاهده هستند.

کتاب­‌های تد

اولین کتاب تد در سپتامبر ۲۰۱۴ با هدف ایجاد ایده‌های قدرتمند شکل گرفته است؛ اگرچه سخنرانی‌های تد 18 دقیقه و یا کمتر هستند اما برای درک عمیق‌تر آنها و کسب اطلاعات بیشتر به زمان بیشتری نیاز است بنابراین در این کتاب­ها به جوانب و اطلاعات بیشتر در مورد سخنرانی­ها پرداخته­ می‌شود.

برنامه تد­_ اِد

این برنامه یکی از طرح‌های آموزشی تد است که با هدف انعکاس صدا و ایده‌ی معلمان سراسر جهان است. این مورد نیز یکی دیگر از ارزش‌هایی است که در جهت همان ماموریت اصیل تد یعنی گسترش ایده‌های بزرگ است. از آن‌جایی که آموزش و پرورش زیربنای موفقیت‌ها را می‌سازد، بنابراین با این فلسفه‌ در ذهن، تد در تلاش است تا بهترین وضعیت را برای آینده بسازد.

کنفرانس تد

جوایز تد

جایزه تد سالانه به برترین سخنران برای ایجاد ایده‌ای جدید تعلق می‌گیرد؛ برنده جایزه نقدی به مبلغ یک میلیون دلار به­ همراه طیف گسترده­ای از منابع و جامعه تخصصی تد دریافت کرده تا به کمک آن رویای آن‌ها به واقعیت تبدیل شود.

تصور کنید فردی با ایده‌ای تاثیرگذار در آرزوی حمایت از طرف جامعه جهانی برای دستیابی به رویاهای بلند پروازانه خود در کنفرانس تد برنده شده است این فرد با چشم اندازی وسیع در به حقیقت رساندن این موضوع تلاش خواهد کرد.

این جایزه برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به رابرت فیس­چل که در آرزو روش درمانی جدید برای درمان اختلالات مغزی بود، به ادوارد بورتنسکی برای آرزوی پایداری گفتگوهای جهانی و بونو برای آرزویش نسبت به جنبش اجتماعی آفریقا تعلق گرفت. این جایزه در سال اول به سه نفر تعلق گرفت اما از سال‌های بعد هر سال به یک نفر تعلق می‌­گیرد.

قیمت‌گذاری رویداد تد

برای شرکت در کنفرانس و سخنرانی‌های تد و استفاده از مزایای مختلف حداقل باید از هشت هفته قبل ثبت‌نام کرد. قیمت بلیت‌ها بر اساس سال حضور و تعداد جلسات موضوعات مختلف متفاوت است این قیمت ۸.۵ هزار دلار تا ۱۷ هزار دلار می‌باشد. احتمالا حضور در خود رویداد تد برای ما که در کشورهای دورتری قرار داریم به هزینه‌های گزافی تمام شود، اما به آسانی می‌توانیم در رویدادهای تداکس که تاکنون چندین بار در کشور خودمان برگزار شده است شرکت کنیم. قیمت‌ رویدادهای تداکس بسیار کمتر از رویداد اصلی است، به خصوص اگر دانشجو باشید به راحتی می‌توانید از این رویداد فوق‌العاده بهره‌مند شوید.

مطمئنا هدف خیرخواهانه و مفید تد در محبوبیت بیش‌ از اندازه‌ی آن سهم بزرگی داشته است، اما سخنرانان ماهر و محتوای فوق‌العاده‌ای که در این رویداد ارائه می‌شود نیز از جهت دیگر، آن را متفاوت‌تر از سایرین می‌کند. تداکس‌های برگزار شده در کشور ما نیز نتایج خوبی هم در برداشته‌اند. امیدواریم با برگزاری بیشتر رویدادهای تداکس قدمی در گسترش ایده‌های خوب برداریم.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. زهرا گفت:

    سلام اگر ممکن است فیلم همایش های داخلی تد را قرار دهید سپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *