رویدادهای درون‌شرکتی: چگونه روحیه‌ و بازدهی کارمندان خود را افزایش دهیم؟

تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
رویدادهای درون شرکتی

روحیه‌ی کارکنان جنبه‌ی مهمی از سازمان‌ها است و مهم‌ترین دلیل شکست یا موفقیت آن‌ها محسوب می‌شود. کارمندان با روحیه‌ی بالاتر اغلب نگرش مثبتی نسبت به شغل خود دارند، خدمات به مشتریان را در سطوح بالاتری ارائه می‌کنند و هم‌چنین در محل کار خود بهره‌وری را به شدت بالا می‌برند. در عین حال، کارکنان با روحیه‌ی ضعیف کارایی و بهره‌وری کسب‌وکارها را پایین می‌آورند. بنابراین تقویت روحیه‌ی کارکنان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که سازمان‌ها باید بدان توجه ویژه‌ای داشته باشند.


روحیه‌ی کارکنان جنبه‌ی مهمی از سازمان‌ها است و یکی از مهم‌ترین دلایل شکست یا موفقیت آن‌ها محسوب می‌شود. کارمندان با روحیه‌ی بالاتر اغلب نگرش مثبتی نسبت به شغل خود دارند، خدمات به مشتریان را در سطوح بالاتری ارائه می‌کنند و هم‌چنین در محل کار خود بهره‌وری را به شدت بالا می‌برند. در عین حال، کارکنان با روحیه‌ی ضعیف کارایی و بهره‌وری کسب‌وکارها را پایین می‌آورند. بنابراین تقویت روحیه‌ی کارکنان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که سازمان‌ها باید بدان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

مهم‌ترین وظیفه‌ی مدیر یک سازمان توسعه‌ی روحیه‌ی کارکنانش و افزایش رضایت شغلی آن‌هاست. یک مدیر باید مطمئن باشد که کارکنانش به صورت کامل نقش خود را در سازمان، اهمیت وجودشان برای مشتریان‌ و ارزشی که به سازمان اضافه کرده‌اند را درک کرده باشند. هنگامی‌که کارکنان این عوامل را درک کنند احساس تعلق بیشتری به سازمان خواهند داشت.

یک مدیر باید نسبت به همه‌ی کارکنان رفتار یکسانی داشته باشد، از آن‌ها نظرخواهی کند و فرصت‌هایی برای تصمیم‌گیری به آن‌ها بدهد. به جای دیکته کردن مداوم قوانین، با کارمندان خود مشورت کنید و محیط کار مطلوبی ایجاد کنید. علاوه بر موارد گفته شده، یک مدیر می‌تواند رویدادهای خاصی برای تقویت روحیه‌ی کارکنان خود برگزار کند. این وقایع نقش مهمی در ایجاد نگرش مثبت و خوش‌بینانه در کارکنان خواهد داشت. با چند رویداد شورانگیز مطمئنا کارکنان احساس انگیزه و تعلق بیشتری به سازمان خواهند داشت.

چند مثال از انواع رویدادهای درون‌شرکتی که می‌توانید برای کارمندان خود برگزار کنید:

رویدادهای درون‌شرکتی از این جهت ارزشمند است که به کارکنان شما می‌فهماند که برای سازمان بسیار باارزش هستند و یک راه عالی برای قدردانی از تلاش‌های آن‌هاست. در ادامه ما لیست شش رویداد شرکتی محبوب را که قطعا به تقویت روحیه‌ی کارکنان شما کمک خواهد کرد را معرفی می‌کنیم:

۱) رویدادهای مبتنی بر فعالیت‌های فیزیکی:

این نوع رویدادها در واقع مبتنی بر فعالیت‌های فیزیکی سرگرم‌کننده است که باعث افزایش روحیه‌ی تیمی مابین کارکنان خواهد شد. به عنوان مثال شما می‌توانید رویدادهای فوتبال دسته‌جمعی، بولینگ، دوچرخه‌سواری و والیبال(برحسب علاقه‌ی اکثریت) برگزار کنید. این رویدادهای فیزیکی باعث می‌شود استرس کارکنان شما از بین رفته و آن‌ها مدیران و همکاران خود را در خارج از محل کار ببینند و صمیمیت تا حدودی افزایش بیابد.

رویدادهای درون سازمانی

۲) صبحانه: این نوع رویداد هزینه‌ی بسیار کمی دارد، اما می‌تواند نقش مهمی برای کسب‌وکار شما برگزار کند. این رویداد به کارمندان شما فرصت می‌دهد تا در فضایی بدون استرس و مثبت با مدیران در یک محیط قرار بگیرند.

۳) رویداد مسابقه آشپزی و ناهار: این رویداد می‌تواند تنوع بیشتری نسبت به رویداد صبحانه داشته باشد اما به تبع آن هزینه‌ی زیادی نیز دربرخواهد داشت. شما می‌توانید هر چیزی که کارکنان‌تان دوست دارند سرو کنید. هم‌چنین شما می‌توانید مسابقات آشپزی راه بیندازید و کارت هدیه‌ای به برنده اهدا کنید. به عنوان مثال از هر تیم در شرکت‌تان مثلا تیم بازاریابی، حسابداری و غیره چند نفر به نمایندگی انتخاب شوند و آشپزخانه را در اختیار داشته باشند. این رویداد علاوه بر ارائه‌ی ناهار، سرگرم‌کننده نیز خواهد بود.

رویدادهای درون‌شرکتی

۴) سورپرایز عصرانه: شما می‌توانید کارکنان خود را با یک وعده‌ی عصرانه‌ی ساده بیشتر از رویدادهای قبلی سورپرایز کنید. عصرها بهترین زمان برای خوشحال کردن کارکنان است. به عنوان مثال شما می‌توانید یک سالن بستنی خوری راه بیندازید، هر دسر محبوب دیگری را هم می‌توانید ارائه کنید؛ اما چیزهایی که سرو می‌کنید  مهم نیستند، بلکه چیزی که اهمیت دارد میزان شگفت‌زدگی و خوشحالی کارکنان‌تان است.

۵) جشن‌های یک روزه‌: اختصاص دادن یک روز برای سرگرمی و افزایش انرژی کارکنان نه تنها شما را از کارها عقب نخواهد انداخت، بلکه کمک خواهد کرد روزهای بعد از رویداد کارآمدتر باشند. بنابراین گه‌گاهی را به جشن‌های یک روزه اختصاص دهید. این رویداد می‌تواند شامل بازی‌های سرگرم‌کننده، موسیقی خوب، وعده‌ی غذایی مناسب باشد. جشن‌های یک روزه فرصتی برای استراحت و رفع استرس هستند.

رویدادهای درون شرکتی

۶) ساعت‌های خوشحالی: شرکت شما می‌تواند هر هفته یک یا دو بار رویداد ساعت خوشحالی برگزار کند. در این رویدادهای خوشحالی، می‌توانید دور هم جمع شوید و آب‌پرتقال یا قهوه بخورید(معمولا عصر آخرهفته برگزار می‌شود). این کار کمک خواهد کرد بعد از یک هفته‌ی کاری فرصت استراحت داشته باشید و علاوه بر آن به توسعه‌ی ارتباطات بهتر بین دپارتمان‌های مختلف منجر خواهد شد.

اما برای برگزاری رویدادهای درون‌شرکتی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر می‌خواهید رویداد موثری برگزار کنید در ادامه فرآیند گام به گام آن را شرح می‌دهیم:

مرحله‌ی اول:

برای این‌که بتوانید رویداد نوآورانه و خوبی را برگزار کنید، ابتدا باید نوع و هدف رویداد را تعیین کنید. ابتدا هدف از برگزاری رویداد را برای خود تعریف کنید و سپس ببینید کدام یک از رویدادهایی که اشاره کردیم برای سازمان شما مناسب‌تر است، البته می‌توانید ابتکار به خرج داده و رویدادهای خلاقانه‌ی دیگری برگزار کنید. نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که رویداد و هدف شما هر دو باید در یک مسیر باشند. انتخاب هدف و نوع رویداد به شما کمک خواهد کرد تا فعالیت‌های خود را هموارتر انجام دهید. به عنوان مثال هدف شما می‌تواند افزایش ارتباطات در شرکت یا افزایش آگاهی درمورد کارها و یا رفع خستگی باشد؛ هر کدام از این‌ها برنامه‌ریزی و ایده‌ی متفاوتی نیاز دارد.

مرحله‌ی دوم:

یک برنامه‌ی مناسب تنظیم کنید. پس از این‌که برای نوع رویداد و هدف آن تصمیم‌گیری کردید، اکنون زمان برنامه‌ریزی است. شما باید در مورد موارد مختلفی مثل بودجه، محل، ایمیل‌هایی که برای دعوت از کارکنان می‌فرستید و هم‌چنین سایر فعالیت‌های رویداد تصمیم‌گیری کنید.

توجه به این موارد را فراموش نکنید:

الف) اگر بودجه‌ی کمی دارید لازم نیست هزینه‌ی زیادی را صرف رویداد بکنید، همان‌طور که در بالا اشاره کردم بیشتر از هزینه‌ها میزان سرگرمی و صمیمیت در رویداد برای کارکنان ارزشمند خواهد بود. بنابراین واقع‌بین باشید و سعی کنید هزینه‌ها را پایین نگه دارید.

ب) به هنگام برنامه‌ریزی به مکان، تاریخ و زمان رویداد اهمیت ویژه‌ای بدهید. دفترکار محل خوبی برای برگزاری رویدادتان است، مگر این‌که بخواهید رویداد مبتنی بر فعالیت‌های فیزیکی برگزار کنید و یا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای در ذهن داشته باشید. در مورد تاریخ و زمان هم استراتژیک عمل کنید، از انتخاب تعطیلات مهم و قانونی اجتناب کنید.

ج) چگونگی دعوت از کارکنان برای حضور در رویداد هم مهم است، در کارت دعوت، ایمیل و یا هر چیز دیگری که برای دعوت استفاده می‌کنید شعار شرکت خود را بنویسید. در کل مطمئن باشید که دعوت شما منحصربه‌فرد است و همه‌ی کارکنان شرکت خواهند کرد.

د) مهم‌تر از همه‌ی مواردی که گفتیم، تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌هایی است که در رویداد برگزار خواهند شد. شما باید اطمینان حاصل کنید که فعالیت‌های مذکور تمامی کارکنان را درگیر خواهد کرد.

مرحله‌ی سوم:

بازاریابی رویداد را فراموش نکنید. فقط به خاطر این‌که یک رویداد داخل شرکتی برگزار می‌کنید، نباید بازاریابی را فراموش کنید. شما نیاز دارید که برای برگزاری رویداد در کارکنان هیجان ایجاد کنید، آن‌ها را در دادن ایده‌های مختلف مشارکت دهید، کامیونیتی فعالی دور خود بسازید و سروصداهای اطراف رویداد و شرکت‌تان را زیاد کنید و این‌ کارها تنها توسط تیم بازاریابی امکان‌پذیر است.

مرحله‌ی چهارم:

حال باید طرح جامعی پیاده‌سازی کنید که همه‌ی جنبه‌های رویداد شما را شامل شود. شما باید تمام مجوزهایی که نیاز است، تدارکات مربوط به فضای محل برگزاری، پارکینگ و غیره را قبل از برگزاری رویداد تکمیل کرده باشید. ایجاد یک طرح خوب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، چون به شما کمک خواهد کرد تا روند و ارزیابی صحیحی از رویداد داشته باشید.

مرحله‌ی پنجم:

فرآیند ارزیابی را تعیین کنید. این مرحله یکی از جنبه‌های حیاتی برگزاری است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری کرد. در حالی‌که اهداف اولیه رویداد را تعیین کردید، هم‌چنین باید راه‌هایی برای تعیین موفقیت در نظر بگیرید. در این راستا، بهترین راه برای ارزیابی موفقیت رویداد کارکنان هستند، این‌که ببینیم آیا از این رویداد لذت برده‌اند و آیا بهره‌وری لازم را  داشت یا نه؟

مرحله‌ی ششم:

مطمئن شوید که همه‌ی کارمندان شرکت در این رویداد شرکت کرده‌اند و از آن لذت می‌برند. هدف اصلی رویداد شما افزایش روحیه‎‌ی کارکنان است، شما باید شخصا مطمئن شوید که همه کارمندان در این رویداد فعال هستند، آن‌ها را تشویق به انجام بازی‌های سرگرم‌کننده، مکالمات غیررسمی و استراحت بکنید. این کارها باعث می‌شود کارکنان نسبت به شغل خود احساس خوشحالی و رضایت داشته باشند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *