دوره‌ی کارآموزی ایوند

تاریخ: ۴ شهریور ۱۳۹۶
کارآموزی

ایوند از استارتاپ‌هایی است که در آن، انتقال تجربیات و به اشتراک گذاشتن یادگیری‌های سازمانی اهمیت دارد. این موضوع را از روز اول ورود به این شرکت به عنوان کارآموز، متوجه شدم. دوره‌های کارآموزی ایوند در شاخه‌های تخصصی گوناگون و در فصول مختلف سال گذشته برگزار شده است. یکی از این دوره‌ها، کارآموزی بازاریابی است که امسال تابستان برای آن اقدام کردم. آن‌چه در ادامه خواهید خواند مختصری از تجربه‌ی حضور در مجموعه‌ی حرفه‌ای و دوستانه‌ی ایوند است.

مطالعه حرف اول را می‌زند!

قبل از آغاز دوره‌ی کارآموزی، چند کتاب پیشنهادی در حوزه‌ی مفاهیم استارتاپی به من معرفی شد که باید مطالعه می‌کردم؛ کتاب‌هایی که همه‌ی ایوندی‌ها خوانده‌اند. این موضوع علاوه بر این‌که درک مشترکی از چنین مفاهیمی به دست می‌دهد، موجب می‌شود دید عمیق‌تری نسبت به مسائل کسب‌وکار در ذهن کارآموز شکل بگیرد. مطالعه‌ی این کتاب ها را می توان به هر فردی که به کسب‌وکارهای اینترنتی علاقه‌مند است توصیه کرد:

  • کتاب The lean startup نوشته‌ی Eric Ries
  • کتاب Lean analytics اثر Alistair Croll و Benjamin Yoskovitz
  • کتاب Don’t make me think نوشته‌ی Steve Krug‌

حجم بالای اطلاعات

اولین جلسات آموزشی با مرور کتاب‌های پیشنهادی و تشریح مفاهیم اولیه‌ای مثل تعاریف استارتاپ و کسب‌وکار اینترنتی و مانند این‌ها شروع شد. پس از آن از نحوه‌ی شکل‌گیری ایده‌ی ایوند، فعالیت‌ها و اهداف آن، چگونگی تقسیم وظایف در جلسات هفتگی و انعطاف‌پذیری رویه‌های شرکت آگاه شدم.

در روزهای بعدی، همزمان با پیشروی در مطالعه‌ی کتاب‌ها، منابع مرتبط با آن‌ها را هم دنبال می‌کردم. در واقع در روزهای اولیه‌ی ورودم به این مجموعه، حجم بالایی از اطلاعات در اختیارم قرار می‌گرفت و من هم از یادگیری لذت می‌بردم. کم کم وارد بحث‌های بازاریابی شدیم و پنل تخصصی وب‌سایت و عناصر متنوع آن، کانال‌های تبلیغاتی مورد نظر ایوند و کمپین‌های بازاریابی اجرا شده، شراکت با دیگر همکاران این حوزه و دیگر مسائل مربوط به وب‌سایت ایوند به مرور به من آموزش داده شد.

تولید محتوا

در هفته‌های بعدی، همزمان با مطالعه‌ی کتاب‌ها، از منابع سمعی و بصری گوناگونی برای یادگیری بهتر مفاهیم تخصصی بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌کردم؛ ویدیوهای آموزشی، کتابچه‌های الکترونیکی، محتواهای دست اول لاتین و مقالات بلاگ‌ها. نکته‌ی مهم این جا بود که می‌توانستم بقیه‌ی اعضا را هم در لذت یادگیری‌ام شریک کنم و یافته‌های خودم را به طور مرتب با آن‌ها به اشتراک بگذارم و از تجربیات عملی آن‌ها در بازار واقعی بشنوم.

کم کم به صورت حرفه‌ای با بلاگ ایوند آشنا شدم و در مورد ضرورت وبلاگ نویسی و تأثیر آن در سئو یاد گرفتم. استارتاپ‌هایی که در نوشتن بلاگ پیشگام می‌شوند، پس از مدتی به عنوان رهبران بازار در حیطه‌ی تولید محتوا شناخته می‌شوند؛ بلاگ ایوند هم با پیشگامی در تولید و انتشار محتوای دست اول و بدیع، به نوعی به مرجع محتوا در زمینه‌ی رویداد بدل شده است. بعد از آشنایی با محیط کاری وُردپرس (WordPress)، با پنل اختصاصی بلاگ و نحوه‌ی انتشار پست‌های آن آشنا شدم.

تحلیل‌های بازاریابی

ورود به بخش تخصصی بازاریابی با آغاز آموزش تحلیل‌های گوگل (Google analytics) همراه بود. مطالب آموزشی این بخش بسیار وسیع و در عین حال عمیق است و نیاز به چندین جلسه آموزش و تمرین دارد. بعد از آشنایی با ویژگی‌های این سرویس، برای هر سرفصل که آموزش داده می‌شود، یک سری تمرین مخصوص طراحی می‌شود که موجب تسلط بر این ابزار می‌شود.

جلسات چندگانه‌ی آموزش گوگل آنالیتیکس در کنار دیگر ابزارهای بازاریابی گوگل مانند ادوُردز (Google AdWords)، سرچ کنسول (Google search consul) و ادسِنس (Google AdSense) برای آشنایی بیشتر کارآموز با آن دسته از داده‌های آماری است که با تحلیل رفتار مشتریان، کارشناسان و متخصصان بازاریابی را در جهت تدوین استراتژی‌های شرکت‌ها هدایت می‌کند. از آن‌جا که هرکدام از این ابزارها عملکرد مخصوص خود را دارند و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند، پرداختن به هرکدام از آن‌ها مستلزم اختصاص پست‌های جداگانه و تخصصی است.

‌‌

شبکه‌های اجتماعی

یکی از مباحثی که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است، رسانه‌های اجتماعی است. ایوند هم از اهمیت روزافزون رسانه‌های اجتماعی آگاه است و از آن در جهت برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کند. با توجه به پراکندگی مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در ایران، ایوند شبکه‌های اجتماعی مورد نظر خود را در سه دسته‌ی عمده‌ی تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه‌ها (لینکدین، فیسبوک، توئیتر و گوگل پلاس) طبقه‌بندی کرده است و با تمرکز بر پست‌های تلگرامی و استوری‌های اینستاگرامی که به اطلاع‌رسانی رویدادها می‌پردازند، در این عرصه فعالیت می‌کند. بعضی ویژگی‌های این شبکه‌های اجتماعی با یک‌دیگر تفاوت دارد؛ هدف، مخاطبان، نوع پست‌های ارسالی، زمان ارسال پست‌ها، تبلیغات و نوع آن‌ها. یادگیری مدیریت شبکه‌های اجتماعی از دیگر مباحث آموزشی است که در دوره‌ی کارآموزی ایوند فرا گرفتم؛ ارسال پست‌ها با توجه به نیاز مخاطبان و برنامه‌ریزی اقدامات مؤثر در بهبود شبکه‌های اجتماعی ایوند، فعالیتی بود که در این بخش بر عهده‌ی من بود.

و در آخر…

از دید من انسجام مطالب آموزشی دوره‌ی کارآموزی، برنامه‌ریزی نظام‌مند برای این دوره، تنوع مواد آموزشی در نظر گرفته شده برای کارآموز و بازخورد مداوم، از عوامل اثربخشی و جذابیت این دوره به شمار می‌رفت. به همین دلیل به افرادی که علاقه‌مند هستند در یک محیط استارتاپی حرفه‌ای، تجربه کسب کنند توصیه می‌کنم از فرصت یادگیری که در این فضا در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده کنند و به معلومات تخصصی خود بیفزایند؛ البته فراموش نکنید، شما باید عطش یادگیری داشته باشید!

اگر دوست دارید تجربه‌ی کار در فضای استارتاپی داشته باشید، این فرصت را از دست ندهید؛ رزومه‌ی خود را به آدرس info@evand.com ارسال کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *