۷ توصیه برای کسانی که می‌خواهند برگزارکننده‌های خلاق تری باشند

تاریخ: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
خلاقیت

همه‌ی انسان‌ها به صورت ذاتی دارای خلاقیت هستند، اما بسیاری از ما هنوز هم در دسترسی مداوم به ذهن خلاق مان مشکل داریم. چک کردن ایمیل، جلسات حضوری، بررسی صورت‌حساب‌ها تنها تعداد کمی از وظایفی هستند که خلاقیت را سرکوب می‌کنند. درست است که انجام کارهای خسته‌کننده خلاقیت ما را محدود می‌کنند اما راه‌هایی وجود دارد که به ما در افزایش خلاقیت کمک می‌کند. وجود خلاقیت به افراد امکان نوآوری، اختراع و الهام‌بخشی را می‌دهد.

۱) زودتر از خواب بیدار شوید

سحرخیز بودن منجر به افزایش بهره‌وری و خلاقیت می‌شود. زود بیدار شدن از خواب به شما کمک می‌کند بر آن‌چه که می‌خواهید در طول روز انجام دهید تمرکز کنید. بسیاری از افراد از جمله جک دروسی و ریچارد برانسون عادت دارند صبح زود از خواب بیدار شوند. وقت اضافی که شما با زود بیدار شدن از خواب فراهم می‎‌کنید به شما این توانایی را خواهد داد که روز خود را برای رسیدن به موفقیت بهتر تنظیم کنید.

۲) داشتن برنامه‌ی مناسب و روتین برای صبح

داشتن یک روال ثابت برای صبح می‌تواند خلاقیت شما را افزایش دهد. هنگامی‌که شما بعضی از کارهای خود را به صورت روتین انجام می‌دهید، دیگر لازم نیست در مورد آن فکر کنید. بنابراین استرس شروع روز از شما برداشته شده و فضای آزادی در ذهن شما برای خلاق بودن خالی می‌شود. یکی از دلایلی که ما استرس داریم، این است که از کنترل متغیرهایی مانند ترافیک و تاخیر عاجز هستیم. بنابراین اگر شما بتوانید برای صبح خود برنامه‌ی مناسبی طراحی کنید، باعث خواهد شد روز خود را متعادل‌تر شروع کنید.

۳) پذیرای ایده‌های جدید باشید

شاید یکی از همکاران‌تان ایده‌ای به شما ارائه دهد، اما از نظر شما آن ایده غیرعملی باشد و حتی ممکن است آن را احمقانه تصور کنید. بسیاری از ایده‌های بزرگ در دنیا با چنین نظراتی مواجه شده‌اند. در هر جلسه‌ای که با همکاران خود دارید، آن‎‌ها را مجبور کنید یک ایده برای بهبود جلسات ارائه کنند.

مطمئنا شما هم نسبت به شگفت‌انگیز بودن ایده‌ی توییتر با من موافق هستید و اگر به عمق آن فکر کنید کسی را که این ایده در ذهنش جرقه زده را نابغه می‌خوانید. اما داستان یافتن ایده‌ی توییتر خیلی ساده این تفکر ما را نقض می‌کند. شرکت Odeo در سال ۲۰۰۶ یک جلسه‌ی طوفان مغزی برگزار کرد، جک دروسی در آن زمان دانشجو بود و به صورت پاره‌وقت در این شرکت کار می‌کرد. او پیشنهاد داد برای برقراری ارتباط با تعداد کمی از مردم از یک سرویس اس‌ام‌اس استفاده کنند. در نهایت از این جلسه‌ی طوفان مغزی توییتر متولد شد و چند ماه بعد شرکتش تاسیس شد.

در جلساتی که با همکاران خود دارید، سعی کنید به جای این‌که دلایلی برای کار نکردن ایده بیان کنید، چیزهای جدیدی به آن ایده اضافه کنید. برای این‌که رویدادهای واقعا نوآورانه‌ای داشته باشید، شما نیاز دارید از ایده‌هایی جدید و جسورانه حمایت کنید.

۴) به افراد ایونت-تایم تبدیل شوید

افراد ایونت-تایم افرادی هستند که روز خود را براساس کارها و فعالیت‌های خود زمانبندی می‌کنند، برخلاف سایر همتایان خود که روزشان را براساس ساعت و دقیقه برنامه‌ریزی می‌کنند. افراد ایونت‌تایم جلسه خود را ساعت ۹ شروع می‌کنند و هر زمانی‌که به نتیجه‌ی دلخواه خود رسیدند جلسه را تمام می‌کنند، اما جلسه‌ی سایر افراد چیزی مابین ۹ تا ۹.۴۵ می‌باشد. به گزارش بلومبرگ افراد ایونت-تایم کمتر احساس استرس می‌کنند و خلاق‌تر هستند چون احساس می‌کنند بر روز خود کنترل کامل دارند.

۵) از راحتی کارها فرار کنید

در حالی‌که احساس راحتی در محل کار، چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ عاطفی، مهم است؛ اما راحت بودن برای مدت طولانی تفکر خلاق را از بین می‌برد. اگر احساس کردید که روزانه با کارهای ساده‌ای مواجه شده‌اید فورا خود را در چالش قرار دهید و سعی کنید کارهای متفاوت‌تر و سخت‌تری انجام دهید.

۶) زمان‌هایی را که فکرتان درگیر است، راه بروید

قدم زدن علاوه بر این‌که به سلامت افراد کمک می‌کند، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که فرآیند خلاقیت را نیز توسعه می‌بخشد. محققان دانشگاه استنفورد به این نتیجه رسیده‌اند که میزان خلاقیت افراد در حین قدم زدن ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. جالب این‌جاست که افرادی مثل استیو جابز و مارک زاکربرگ در جلسات کاری خود همواره راه می‌رفتند. لازم نیست برای افزایش خلاقیت‌تان ۵ مایل قدم بزنید تا توانایی خلاقیت شما شکوفا شود، بلکه اگر بتوانید حدود چند دقیقه با همکاران‌ تیمی خود قدم بزنید و مابین آن حرف بزنید نتیجه‌های خیلی خوبی خواهید گرفت.

۷) گاهی اوقات از فضای کاری خود دور شوید

از لحاظ روانی فاصله گرفتن از کار نقش فوق‌العاده‌ای در خلاقیت و بهبود روند کار دارد. براساس مطالعات سازمان علمی آمریکا، افرادی که علاوه بر کار به تفریح و سایر تجربیات از زندگی هم اهمیت می‌دهند، خلاق‌تر از دیگران هستند. این بدین معنا نیست که همین الان کوله‌پشتی خود را ببندید و سفری به پاتاگونیا داشته باشید تا خلاق‌تر شوید، بلکه به این معنا است که شما باید خود را در موقعیت‌های جدیدی قرار دهید و سعی کنید کارهای متفاوتی انجام دهید. اغلب برگزارکنندگان رویداد روز و شب خود را به کار کردن اختصاص می‌دهند و همین باعث می‌شود نتوانند کارهای خود را به خوبی مدیریت کنند. بزرگ‌ترین مهارتی که شما باید به عنوان یک برگزارکننده‌ی رویداد داشته باشید مهارت مدیریت زمان است، این‌که بتوانید در مدت زمان اندک بیشترین بازدهی را از خود بگیرید.

به یاد داشته باشید که استرس خلاقیت فضای استرس در زندگی روزمره‌ی شما را پر می‌کند. بنابراین برای‌ این‌که بتوانید یک برنامه‌ریز خلاق‌تری باشید ضروری است که موارد ذکر شده در بالا را یک به یک اجرا کنید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *