اهمیت توریسم (گردشگری)، ارزش‌های اقتصادی و تاثیرات فرهنگی آن

موضوع: مطالب دیگر
تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
توریسم

هدف از این مقاله روشن‌سازی اهمیت صنعت توریسم در هر کشور و تاثیرات این صنعت بر ساختار اقتصادی، اجتماعی و درآمدزایی کشور میزبان است.


چه چیزی باعث اهمیت توریسم و نقش پررنگ آن می‌شود؟

اهمیت توریسم از آنجایی می‌آید که مزایا و سود قابل توجهی به کشور میزبان می‌رساند. ولی اهمیت اصلی آن از ماهیت، تعریف و ساختار آن ناشی می‌شود و این موضوعی است که در این مقاله راجع به آن صحبت می‌کنیم.
توریسم باعث رشد و گسترش تمام و کمال یک کشور می‌شود: یکی توسط آوردن سود و ارزش‌های اقتصادی فراوان؛ و دیگری از طریق کمک به شکل‌گیری هویت، تصویر و ارزش آن کشور. صنعت توریسم فراتر از مقصدهای جذاب است. این صنعت در حقیقت مشارکت‌کننده در رشد اقتصادی است.

توریسم در نگاه کلی

اینکه چگونه توریسم ارزش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی به کشور میزبان اضافه می‌کند و چرا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، پرسشی است که به آن پاسخ خواهیم داد. در حقیقت کشورها به توریسم نه فقط به عنوان راهی برای جذب گردشگر بلکه به عنوان پلتفرمی برای حمایت از رشد اقتصادی و گسترش تمام و کمال نگاه می‌کنند.
برای شروع نیاز داریم که تعریف دقیقی از گردشگری ارائه دهیم و ساختار آن را بشناسیم.
توریسم فعل سفر و بازدید از مناطق مختلف است که به موجب آن مسافران به مقاصد مختلف برای دیدن جاذبه‌های گردشگری سفر می‌‌کنند. از این طریق توریست‌ها باعث کسب درآمد و مشهور شدن آن مکان، شهرهای اطراف آن و کشور مقصد می‌شوند. این صنعت نه تنها در راستای فعالیت‌های اقتصادی بلکه در مسیر تولید شغل و درآمد نقش مهمی را ایفا می‌کند.
توریسم در ابتدا به عنوان یک فعالیت، تقاضا ایجاد می‌کند و سپس به عنوان مجموعه‌ای از صنایع به آن تقاضا پاسخ می‌دهد.

توریسم

مزیت توریسم

چند مشخصه اصلی که باعث اهمیت توریسم می‌شود عبارت است از:

۱. تقاضا ایجاد می‌کند.

دو مورد باعث ایجاد نیاز به صنعت گردشگری می‌شود. یکی کنجکاوی و میل برای دیدن نقاط توریستی جهان و تجربه فرهنگ آن نقاط؛ دیگری فعل سفر کردن. نیاز به سفر کردن هم می‌تواند به بهانه دیدن مناطق مختلف و جذاب باشد و هم صرف سفر کردن و سپری کردن اوقات فراغت در مناطق مختلف.
تمام اینها نیاز جهانی به سفر و استفاده از سیستم و خدمات حمل و نقل را موجب می‌شود. اگر هم به قسمت مسافران توجه کنیم با نیاز به تورهای گردشگری و سیستم رزرو خدمات مواجه می‌شویم. با رسیدن به منطقه مورد نظر فعالیت مسافران وارد مرحله جدیدی می‌شود. نیاز به محل سکونت، غذا، سیستم حمل و نقل محلی و فعالیت‌هایی مانند خرید.

توریسم

۲. زنجیره ارزشی صنعت توریسم باعث گسترده شدن فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

توریسم نه یک صنعت مجزا بلکه مجموعه‌ای از صنایع است. این زنجیره ارزشی صنعت گردشگری است که صنایع و شرکت‌های مختلف، محصول و خدمات خود را برای پاسخ‌گویی به نیازهای ایجاد شده ارائه می‌دهند. و همین زنجیره باعث کارآفرینی و افزایش درآمد افراد و شرکت‌ها در کشور مقصد می‌شود.
در درجه اول تقاضا برای حمل و نقل شامل حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای ایجاد می‌شود. سپس تقاضا برای صنعت میهمان‌نوازی که شامل اسکان، غذا و نوشیدنی، استراحتگاه و غیره می‌شود و سومین مورد تقاضا که مهمترین مورد است تقاضا برای رزرواسیون.

توریسم

۳. موجب گسترش سالم کشور شده و کشور مقصد را به استانداردهای جهانی نزدیک می‌کند.

این مورد باعث می‌شود اهمیت صنعت گردشگری از هر صنعت و بخش دیگر بیشتر باشد. به منظور جذب توریست بیشتر، ایجاد مارکت گردشگری و برای ایجاد رشد در این صنعت، کشور مقصد باید فعالیت‌های بسیاری انجام دهد. رشد در صنعت گردشگری برای یک کشور مترادف با رشد و گسترش کلی کشور در زمینه‌های مختلفی از جمله امنیت، سلامت و پذیرا بودن کشور برای تغییر در قالب یک اجتماع است. همچنین کشور باید در مسیر بهبود درون ساختاری برای شهروندان و مسافران فعالیت کند.

توریسم

قدم برداشتن در حوزه گردشگری باعث پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف شده و به رشد اقتصادی و فرهنگی کشور کمک شایانی می‌کند. علیرغم عدم توجه به توریسم، کشور ما پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دارد. ما می‌توانیم به عنوان یک شهروند به مناطق مختلف ایران سفر کنیم و با تهیه گزارش و تصاویر جذاب از آن‌ها و به نمایش گذاشتن این تصاویر و گزارش‌ها در صفحات اجتماعی به جذب بیشتر گردشگران کمک کنیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *