با بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان آشنا شوید

تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
رویداد ورزشی

اگر المپیک و جام جهانی فوتبال که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شوند و در واقع بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی هستند را کنار بگذاریم، این پنج رویداد ورزشی هر سال بیش‌ترین بیننده و بیش‌ترین درآمد را به خود جذب می‌کنند. لیست ما را بخوانید و اگر به نظرتان رویدادی از قلم افتاده، در بخش کامنت‌ها یادآوری کنید.

۱- فینال لیگ بسکتبال آمریکا (NBA)

کشورهای کمی هستند که فینال لیگ‌های داخلی‌شان به اندازه‌ی آمریکا بزرگ باشد، فینال NBA هم از این قاعده مستثنی نیست. فینال لیگ بسکتبال آمریکا شامل 4 تا 7 بازی بین دو تیم برتر فصل می‌شود و یکی از پربیننده‌ترین رویدادهای ورزشی جهان است. این بازی نه‌تنها در آمریکا بل‌که در سایر کشورها هم بینندگان بسیاری را از طریق تلویزیون به خود جلب می‌کند. تعداد این بینندگان فینال NBA این‌قدر زیاد است که در سال 2016، یک تبلیغ سی ثانیه‌ای تلویزیونی در زمان بازی، هزینه‌ای بالغ بر 600هزار دلار داشت.

مجموعه‌ی بازی‌های فینال لیگ بسکتبال آمریکا در سال 2016، بیش از 155 میلیون بیننده داشت و هرکدام از بازی‌ها درآمدی معادل 80 میلیون دلار از تبلیغات به خود اختصاص دادند.

nba-finals

۲- تور دو فرانس (Tour De France)

با وجود رسوایی‌های اخیر مربوط به دوپینگ لنس آرمسترانگ که هفت بار قهرمان این رویداد ورزشی شده بود و مجبور به پس دادن این عناوین شد، مسابقه‌ی دوچرخه‌سواری تور دو فرانس هم‌چنان به روند روبه‌رشد خود ادامه می‌دهد. بینندگان تلویزیونی این رویداد در مجموع به بیش از سه و نیم میلیارد نفر از 190 کشور می‌رسد. با این‌که درآمد 24 میلیون یورویی از تبلیغات به اندازه‌ی سایر رویدادهای بزرگ ورزشی چشم‌گیر نیست، اما تماشاگران حضوری این مسابقه که بیش از 15 میلیون نفر هستند -به علاوه‌ی بینندگان تلویزیونی- تور دور فرانسه را به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان تبدیل کرده‌اند.

البته میزان درآمدهای جانبی از راه‌هایی به جز تبلیغات مستقیم و میزان درآمد حاصل از حضور گردش‌گران، رقم بسیار بزرگی‌ست که تقریب آن بسیار سخت است.

tourdefrance

۳- ویمبلدون (Wimbledon)

ویمبلدون بدون شک قله‌ی ورزش تنیس است؛ جایی که اسطوره‌ها خلق می‌شوند. کم‌تر کسی‌ست که حداقل نام این مسابقات را چند باری نشنیده باشد. از چهره‌های سرشناس و مشهور میان تماشاگران تا چمن‌های همیشه سبز و لباس‌های سفید تنیس‌بازان، همه و همه ویمبلدون را به یک رویداد ورزشی فوق‌العاده تبدیل می‌کنند.

این رویداد که از سال 1877 میلادی آغاز شده، در سال 2016 توانست یک میلیارد نفر بیننده از 200 کشور جهان را به خود جلب کند. درآمد حاص از این رویداد بزرگ ورزشی، مبلغی بالغ بر 150 میلیون یورو است.

wimbledon

۴- بازی سوپر بول یا فینال لیگ فوتبال آمریکا (Super Bowl)

هیچ ورزشی به اندازه‌ی فوتبال آمریکایی در سرتاسر این کشور محبوب نیست. همین مسئله باعث شده که حتی با وجود تعداد کم بینندگان بین‌المللی این رویداد ورزشی، فینال لیگ فوتبال آمریکا یکی از بزرگ‌ترین‌های دنیا باشد. بازی فینال فصل گذشته‌ی این مسابقات (2016) در مجموع بیش از 111 میلیون بیننده و درآمدی بالغ بر 2 میلیارد دلار از راه تبلیغات و حق پخش تلویزیونی با خود داشت.

برنامه‌ی موسیقی اجراشده در نیمه‌ی این بازی، یکی از جاذبه‌های دیگر فینال لیگ فوتبال در آمریکاست که بینندگان جداگانه‌ی خودش را به هم‌راه دارد و به جذابیت بیش‌تر این مسابقه کمک می‌کند.

superbowl

۵- لیگ قهرمانان اروپا (UEFA Champions League)

لیگ قهرمانان بزرگ‌ترین رقابت باشگاهی در رشته‌ی فوتبال در جهان است. قهرمانان لیگ‌های داخلی کشورهای مختلف اروپایی در این رقابت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همین باعث شده که برد و باخت برای مردم این کشورها به مسئله‌ای حیثیتی تبدیل شود. لیگ قهرمانان حدود 9 ماه به طول می‌انجامد و در مجموع 400 میلیون بیننده از بیش از 200 کشور جهان (تقریبا تمام کشورها) دارد. درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ قهرمانان در سال 2016 مبلغی بالغ بر یک و هشت دهم میلیارد دلار بود. قهرمان دوره‌ی قبل این مسابقات (رئال مادرید) هم جایزه‌ی نقدی 110 میلیون دلاری را به خود اختصاص داد. همان‌طور که می‌بینید، این عددها واقعا بزرگ‌اند!

league-of-champions

شما کدام رویداد ورزشی را دنبال می‌کنید؟

رویدادهای ورزشی به تازگی به مجموعه رویدادهای موجود در ایوند اضافه شده‌اند.

رویداد ورزشی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *