چرا به‌تر است رویدادتان را رایگان برگزار نکنید

تاریخ: ۲ آبان ۱۳۹۶
رویداد رایگان

رویدادهای رایگان قسمت بزرگی از تمام رویدادها را به خود اختصاص می‌دهند. اما به عنوان یک برگزارکننده شما باید بدانید که رایگان بودن رویداد چه دلایلی می‌تواند داشته باشد و در نهایت چه فایده‌ها و ضررهایی برای‌تان خواهد داشت. قبل از برگزاری یک رویداد رایگان بخوانید:

رویدادتان را رایگان برگزار کنید اگر…

۱– رویدادتان خیریه است و کمک‌ها را در خود رویداد جمع‌آوری خواهید کرد.

۲- رویدادتان یک بازارچه برای فروش محصولات خودتان است.

۳- هدف‌تان فقط و فقط جذب مخاطب جدید است.

رویداد شما نباید رایگان باشد اگر…

۱- می‌خواهید قبل از رویداد درمورد تعداد شرکت‌کنندگان مطمئن باشید.

کسانی که برای بلیت رویداد مبلغی را می‌پردازند، معمولا تمام تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا در رویداد حاضر شوند. حتی اگر نتوانند این کار را انجام دهند، سعی می‌کنند هزینه‌ی پرداختی‌شان را با بازگرداندن بلیت به برگزارکننده یا واگذار کردن به یک فرد دیگر دوباره به دست آورند. در هر صورت، با بلیت‌های پولی آمار شما از تعداد شرکت‌کنندگان رویداد به واقعیت بسیار نزدیک‌تر خواهد بود. این مسئله می‌تواند کار برنامه‌ریزی را برای شما بسیار ساده‌تر کند و از هزینه‌های اضافه نیز جلوگیری کند.

اما اگر بلیت رویداد شما رایگان باشد، کسانی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند حس می‌کنند که با عدم حضور چیز زیادی را از دست نمی‌دهند. آمار نشان می‌دهد که به طور میانگین چیزی حدود 40 درصد از خریداران بلیت رایگان، در رویداد حاضر نمی‌شوند. این یعنی عدم امکان برنامه‌ریزی درست.

۲- می‌خواهید به اعتبار رویداد اضافه کنید.

حتما برای حضور در یک سمینار یا همایش تخصصی، یک کارگاه آموزشی یا رویداد شبکه‌سازی حرفه‌ای مبلغی از شرکت‌کنندگان دریافت کنید. حوزه‌ی کاری، سطح برگزاری و ظاهر برخی رویدادها طوری‌ست که اگر بلیت‌شان رایگان باشد، مخاطبین به کیفیت آن‌ها شک می‌کنند و دیدی منفی و شک‌آمیز نسبت به رویداد و برگزارکننده‌ی آن پیدا می‌کنند.

۳- می‌خواهید یک فرآیند مناسب برای بازاریابی رویداد داشته باشید.

بازاریابی برای یک رویداد رایگان اصولا سخت‌تر است. شاید فکر کنید که به دلیل رایگان بودن، مخاطبین راحت‌تر حاضر به ثبت‌نام می‌شوند. ممکن است در برخی موقعیت‌ها هم حرف‌تان درست باشد. اما استراتژی کلی بازاریابی رویداد که امتحان شده و درمورد رویدادهای مختلف هم جواب داده، اصولا برای رویدادهای پولی طراحی شده است.

طبیعتا استراتژی‌هایی مثل بلیت‌های زودهنگام، ارائه‌ی کدهای تخفیف مختلف برای دسته‌های مختلف مخاطبین یا امکان همکاری در فروش برای رویدادهای رایگان قابل اجرا نیستند. پولی بودن بلیت رویداد هم می‌تواند هزینه‌های بازاریابی شما را پوشش دهد و هم فرصت استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۴- می‌خواهید به برگزاری رویداد ادامه دهید.

اگر به برگزاری رویداد به عنوان یک فرآیند ادامه‌دار نگاه می‌کنید و قصد دارید به این کار ادامه دهید، باید حداقل هزینه‌ی خود رویداد را از طریق فروش بلیت تامین کنید. ممکن است فکر کنید که برای جذب مخاطب، باید ضرر مالی را قبول کرد. اما واقعیت این است که در بلندمدت می‌توانید هر دو کار را انجام دهید. پس حتی اگر یک رویداد رایگان برای جذب مخاطب برگزار می‌کنید، حتما هزینه‌ی لازم برای برگزاری را در رویدادهای بعدی دریافت کنید.

نتیجه

در مجموع می‌توان گفت که مگر در موارد خاص، برگزاری رایگان رویداد معمولا نتایج خوبی به هم‌راه ندارد. پس قبل از شروع فرآیند ثبت‌نام برای رویداد بعدی‌تان به هزینه‌ها و استراتژی قیمت‌گذاری رویداد بیش‌تر فکر کنید. احتمالا شما هم به همین نتیجه خواهید رسید.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. سلام. ممنون از مطلب بسیار خوب و آموزنده ای که منتشر کردید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *