نوآوری در برگزاری دورهمی های بازاریابی شبکه‌ ای با ایوند

موضوع: چرا رویداد
تاریخ: ۹ شهریور ۱۳۹۵

پس از طوفان تعطیل شدن شرکت‌های بازاریابی شبکه ای در چند سال گذشته، چندین شرکت بازاریابی شبکه ای بصورت قانونی و با مجوز رسمی وزارت صنایع و معادن فعالیت خود را از سر گرفتند. بازاریابی شبکه ای را می توان شغلی نیمه وقت برای افرادی دانست که به دنبال درآمد بیشتر و حضور در جامعه‌ای فعال مملو از افراد پراشتیاق و پرانگیزه هستند. هرچند انتقادات زیادی به سیستم فروش شبکه ای وارد است با این حال جوانان بسیاری هستند که به این روش فروش ایمان آورده اند و وقت زیادی را صرف آن می‌کنند.

بازاریابی شبکه ای چیست؟

سیستم بازاریابی شبکه‌ ای (و یا بازاریابی چند سطحی) به این طریق طراحی شده است که فروشندگان یک محصول بدون واسطه و با حذف واسطه‌گری آن را به دست کاربر نهایی می‌رسانند. در این سیستم شبکه‌ی بزرگی از نیروی انسانی وجود دارد که هر کسی به خودی خود، هم یک مصرف کننده است و هم یک فروشنده و به این شکل هرشخصی داخل سیستم در حداقل‌ترین حالت به اجناسی با قیمت کمتر دست پیدا خواهد کرد و همچنین در صورت فعالیت بیشتر و جذب زیرمجموعه‌های بیشتر به سود مالی نیز خواهد رسید.

جی. پل گتی، ثروتمندترین مرد آمریکایی در سال ۱۹۵۷ میلادی بود، و برای اولین بار اعلام کرد که «من ترجیح می‌دهم که از ۱٪ تلاش صد نفر استفاده کنم تا اینکه از ۱۰۰٪ تلاش خودم» این ایده که اهرم زدن نام دارد، امروزه پایه‌گذار فلسفهٔ بازاریابی شبکه‌ای شده‌است.

در نظر داشته باشید که بازاریابی شبکه‌ ای با بازاریابی هرمی متفاوت است. در بازاریابی هرمی به ازای عضویت هر فرد پول دریافت می شود ولی در بازاریابی شبکه ای هر عضو جدید میزانی خرید انجام می دهد و درصدد فروش آن به مردم عادی تلاش می‌کند. همچنین تلاش می‌کند تا با جذب زیرمجموعه‌های جدید پورسانت خود از فروش محصولات را افزایش بدهد، بدین شکل که با هربار خرید شخص زیرمجموعه‌ سود مشخصی (که با فرمولی دقیق محاسبه شده است) به حساب شخص بالاتر وارد می شود و به همین ترتیب تا بالاترین نقطه ادامه پیدا می‌کند.

بازاریابی شبکه ای

چارت بازاریابی شبکه ای

۵ نکته مهم در موفقیت بازاریابان شبکه ای

۱) در انتخاب شرکتی که با آن همکاری می‌کنید باهوش باشید : کیفیت جنس‌ها را بررسی کنید و آنچه قصد فروشش را دارید قبلا دقیق ببینید. قطعا شما نمی‌خواهید مسئول فروش محصولی باشید که اعتبارتان را بین دوستان و آشنایان خدشه دار کند.

۲) خوب گوش کنید: مربیان و افراد با تجربه بسیاری در بازاریابی شبکه‌ای وجود دارند که در تلاشند ترفندهایشان را به شما بیاموزند. حرفشان را پشت گوش نیاندازید و به آنچه می‌گویند خوش گوش کنید.

۳) سرگروه‌تان را با دقت انتخاب کنید: سرگروه شما چکونه شخصیتی دارد؟ پیگیر شماست؟ برای شما منابع آموزشی ارسال می‌کند؟ از روند کارتان می‌پرسد؟

۴) حواستان به زیرمجموعه‌تان باشد: در بازاریابی شبکه‌ ای مفهومی به اسم یتیم وجود دارد. زمانی که شخصی توسط شخص دیگر وارد شبکه می‌شود و بعد نفر سرگروه از شبکه خارج می شود که این مشکلات بسیاری را بوجود می‌آورد. جذب عضو جدید حداقل ۳۰ روز زمان نیاز دارد. از خودتان بپرسید که زمان و انرژی کافی برای اینکار را دارید؟

۵) از شغل فعلی‌تان انصراف ندهید: هرچند بازاریابی شبکه ای ممکن است تبدیل به شغلی تمام وقت شود ولی پیشنهاد می‌کنیم آن را بصورت پاره وقت پیش ببرید و فعلا از شغل اصلی‌تان خارج نشوید.

نقش کلیدی همایش‌ها و سخنرانی های در بازاریابی شبکه ای

یکی از ترفندهای بسیار تاثیرگذار بازاریابان شبکه ای برای جذب و توسعه شبکه فروشندگان، برگزاری رویدادهای انگیزشی و آموزشی است. در این رویدادها که اغلب به شکل  همایش، سخنرانی و همایش هستند مطالب مختلفی از جمله ترفندهای بازاریابی و فروش، مهارت‌های توسعه فردی (برنامه ریزی روزانه، تقویت شخصیت، زمان‌بندی، مهارت‌های حل مسئله و … )  و مهارت‌های مرتبط با فروش در شبکه ارائه می‌شوند.

نوآوری با ایوند در برگزاری رویدادهای بازاریابی شبکه ای

شرکت‌ها و افرادی که در حوزه بازاریابی شبکه ای فعالیت می‌کنند می‌توانند با استفاده از ایوند رویدادهای خود (همایش‌ها، سخنرانی‌ها و دورهمی‌ها) را برگزار کنند. استفاده از ایوند در برگزاری رویدادهای بازاریابی شبکه ای منافع بسیاری خواهد داشت:‌

  • راه‌اندازی سریع سیستم ثبت نام آنلاین بدون وجود چالش‌های فنی راه‌اندازی آن.
  • امکان تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها برای حضور حداکثری
  • ذخیره دقیق اطلاعات (نام، شماره تماس، اطلاعات ایمیل) شرکت کنندگان برای بهره‌برداری‌ها و اطلاع‌رسانی‌های آتی
  • امکان برگزاری رویدادهای خصوصی با حضور افراد دقیق.
  • برنامه ریزی دقیق رویداد به لحاظ مهیا سازی نیازمندی های لجستیکی (محل برگزاری، پذیرایی و … )
  • و ده‌ها امکان دیگری که به برگزاری هرچه بهتر این رویدادها کمک خواهد کرد.

چالش های پیش روی بازاریابی شبکه ای

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بازاریابی شبکه‌ ای در اینجاست که محصولات توزیع شده در آن بیشتر توسط خود اعضای سیستم مصرف می‌شوند و به میان مردم عادی راه نمی‌یابند. همچنین از دیگر مشکلات بازاریابی شبکه ای پایین بودن کیفیت برخی محصولات است که در بعضی مواقع اعتماد مردم را نسبت به محصولات سیستم شبکه ای بدبین کرده است.  «اشباع» در بازاریابی شبکه‌ای به مرحله‌ای گفته می‌شود که یک شرکت به حداکثر فروش خود برسد و بازاریاب‌های جدید نتوانند محصول بیشتری را بفروشند. شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و بازاریاب‌های فعال مدعی هستند که این اتفاق هرگز نمی‌افتد اما اشباع در بازاریابی چند سطحی حتمی است.

برای کسب اطلاع از دیگر رویدادهای کشور به صفحه رویدادهای ایوند مراجعه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *