سه ترفند بازاریابی که رویدادها می‌توانند از استارتاپ‌ها یاد بگیرند

تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
ترفندهای بازاریابی

عدم توانایی در جذب شرکت‌کنندگان کافی، کابوس شبانه تمامی کسانی است که قصد برگزاری رویدادی را دارند. از طرفی اطلاع رسانی با روش‌های سنتی بسیار دشوارتر شده و برگزار کنندگان به دنبال جایگزینی مناسب برای آن هستند. اینجاست که هک افزایشی به کمک ما خواهد آمد.


عدم توانایی در جذب شرکت‌کنندگان کافی، کابوس شبانه تمامی کسانی است که قصد برگزاری رویدادی را دارند. از طرفی اطلاع رسانی با روش‌های سنتی بسیار دشوارتر شده و برگزار کنندگان به دنبال جایگزینی مناسب برای آن هستند. اینجاست که هک افزایشی به کمک ما خواهد آمد.

هک افزایشی یک تکنیک بازاریابی مدرن است که تمرکز خود را بر روی جایگزینی با روش‌های سنتی بازاریابی قرار داده است. این روش برای استارتاپ‌هایی که با شعار “ابتدا رشد و سپس جذب سرمایه” کار خود را آغاز کرده‌اند، بسیار موثر واقع خواهد شد.

اگر صادقانه بگوییم، تعداد استارتاپ‌هایی که برای برگزاری رویداد‌های‌شان با بودجه نامحدودی طرف هستند، بسیار اندک است. در نتیجه هک افزایشی برای کمک به استارتاپ‌هایی با بودجه محدود وارد عمل می‌شود. مهم نیست که این رویداد شما یک نشست کوچک محلی و یا کنفرانسی دو روزه باشد، در هر صورت شما می‌توانید با استفاده از سه روش زیر از تکنیک هک افزایشی برای برگزاری هرچه بهتر رویدادتان استفاده کنید:

۱) رویدادتان را تبلیغی کنید

بازاریابی تبلیغی روشی است که در آن مشتریان و کارکنان یک شرکت در کنار یکدیگر جمع شده و در مورد محصولاتی که به آن‌ها ایمان دارند، به بحث و گفت‌و‌گو می‌پردازند و در نهایت به تبلیغ آن در بین دوستان و آشنایان خود می‌پردازند. این شیوه از بازاریابی باعث جلب اعتماد مشتریان شما خواهد شد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ۹۲% از مشتریان به تبلیغات‌هایی که از طرف خانواده و دوستان خود دریافت می‌کنند، بیش از سایر تبلیغات‌ها اعتماد دارند. برای اجرای چنین رویداد‌هایی باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

شرکت‌کنندگان‌تان را تبدیل به تبلیغ‌کنندگان‌تان بکنید

فلسفه ایجاد رویداد، جمع کردن افراد در کنار یکدیگر است. بازاریابی تبلیغی روشی بسیار ارزشمند است که متاسفانه اکثر بازاریابان از آن بی‌اطلاع هستند. در واقع مشتریان راضی، بهترین مبلغ‌های شما خواهند بود. تصور کنید که شما کنفرانسی متشکل از 200 شرکت‌کننده دارید که هرکدام از آن‌ها قرار است تبلیغ‌کننده‌ای برای محصولات و شرکت شما باشند. برای عملی کردن این امر می‌توانید از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید:

– در مورد بازدیدکنندگان‌تان تحقیق کرده و رویدادتان را مختص آن‌ها برگزار کنید.

– سعی در ایجاد تجربه‌ای خاطره‌انگیز داشته باشید.

– برای آن‌ها کانالی ارتباطی ایجاد کنید تا بتوانند اطلاعات و تجربیات‌شان را در مورد محصولات و رویداد شما به اشتراک بگذارند.

– به ازای خرید هر بلیت، یک بلیت با قیمت ارزان‌تر پیشنهاد کنید تا دوستان شرکت‌کنندگان‌تان نیز در این رویداد شرکت کنند.

همچنین تحقیقات اخیر Evenbrite نشان می‌دهد که ۷۰% مردم وقتی پست‌های دوستان‌شان را به صورت زنده از رویدادی مشاهده می‌کنند، “ترس از دست دادن چیزی” را در خود احساس می‌کنند. این ترس باعث می‌شود که آن‌ها نیز علاقه‌مند به اشتراک گذاری مطالبی در این مورد با دوستان خود باشند.

خودتان مبلغ باشید

برای ایجاد یک رویداد موفق، نیاز دارید تا خودتان یک تبلیغ‌کننده پر قدرت باشید، برند شخصی خود را گسترش دهید و در بهبود روابط خود با صنعت تلاش کنید. برای این منظور راهنمایی‌های زیر می‌توانند مفید باشند:

– وبلاگ شخصی خود را ایجاد کنید تا از این طریق تفکرات خود را به اشتراک بگذارید.

– ارتباط با وبلاگ‌نویس‌های دیگر، قدرت نفوذ شما را افزایش خواهد داد.

– همچنین ارتباط بیشتر، باعث دیده‌شدن رویداد شما خواهد شد.

نیل پاتل، نابغه بازاریابی محتوا، مطلبی در مورد ایجاد برند شخصی منتشر کرده است. توصیه می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید.

شرکای خود را نیز تشویق به انجام چنین کاری بکنید

همکاران شما نیز به اندازه خودتان در رویداد شما تاثیر دارند. با تشویق آن‌ها به ایجاد و گسترش برند شخصی‌شان، تاثیر بازاریابی تشویقی شما چند برابر خواهد شد.

۲) یک جامعه برندی حول رویداد خود ایجاد کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که جوامع برندی در دو دهه گذشته بسیار محبوب شده‌اند. آن‌ها علاوه بر یک موضوع تحقیقاتی جذاب، تکنیکی فوق‌العاده برای بازاریابی نیز محسوب می‌شوند که تاکنون شرکت‌های مختلفی را از انقراض نجات داده‌اند.

جوامع برندی، جوامعی هستند که بر اساس دلبستگی و علاقه به یک محصول و یا برند شکل می‌گیرند. این جوامع برای ایجاد ارتباط بین افراد، برند و فرهنگ‌های مختلف ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال ابر برند‌های زیر جوامعی برای خودشان ایجاد کرده‌اند:

– اپل

– هارلی دیویدسون

– جنگ ستارگان

– استار باکس

– Vespa

– جیپ

برای ایجاد یک جامعه برندی باید نکات زیادی را مد نظر بگیرید که در ادامه به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم:

۱) جامعه تجاری علاوه بر یک ابتکار بازاریابی، یک استراتژی برای شرکت‌ها نیز به شمار می‌رود.

۲) شرکت‌ها باید در خدمت جوامع خود باشند، نه برعکس!

۳) یک جامعه قدرتمند پیش‌نیازی برای یک برند قدرتمند است.

۴) نمی‌توان انتظار داشت که همیشه در جوامع آنلاین صلح و دوستی برقرار باشد.

۵) در جوامع قدرتمند به نظرات همه توجه می‌شود و تنها به نظرات رهبر جامعه تکیه نمی‌کنند.

۶) استراتژی‌های صحیح به نفع برند تجاری شما خواهند بود.

۷) جوامع قدرتمند لزوما تحت کنترل قرار نمی‌گیرند و قدرت در دست اعضای آن قرار می‌گیرد.

جوامع موفق رویداد‌ها

TED یکی از نمونه موفق و درخشان در زمینه برگزاری رویداد‌های برندی صحیح محسوب می‌شود. آن‌ها با استفاده از پلتفرم‌های TEDx یک رویداد محلی را سازماندهی می‌کنند و الهام بخش جوامع محلی دیگر می‌شوند. این اقدامات TED نه تنها باعث به اشتراک گذاری ارزش‌ها و تفکرات و جلب حمایت دیگران می‌شود، بلکه باعث ایجاد یک برند جهانی قدرتمند برای آن‌ها شده است. کافی است که آن‌ها زمان رسمی رویداد خود را اعلام کنند تا بلیت‌ها به سرعت به فروش برسند.

تدکس

از دیگر مثال‌های فوق‌العاده در این زمینه می‌توان به جشنواره پیشگامان (Pioneers festival) اشاره کرد. همانند TED آن‌ها نیز در طول چندین سال به ایجاد جامعه‌ای چند ملیتی پرداخته‌اند که هدف آن‌ها راه‌اندازی استارتاپ‌های محلی و یا در کشور‌های اروپایی است.

۳) بنویسید، به اشتراک بگذارید و این رویه را تکرار کنید

در نهایت نباید بازاریابی محتوایی را از قلم انداخت. بازاریابی محتوایی برای تشکیل و گسترش جوامع برندی بسیار ضروری و حیاتی است. در حالی که بسیاری از مردم این تکنیک را بسیار روتین دانسته و جزو روش‌های هک افزایشی به شمار نمی‌آورند، اما با این وجود بازاریابی محتوایی روشی بسیار موثر برای گسترش نام تجاری، ایجاد یک گروه از خوانندگان و بازدیدکنندگان و دنبال‌کنندگان وفادار و در نهایت تبدیل آن‌ها به مشتریان است.

محتوا نقشی اساسی در تمامی مراحل عمر یک رویداد بازاریابی دارد و به جرات می‌توان گفت موثرترین عامل قبل و بعد از هر رویدادی است. میزان دیده شدن هر رویدادی به توئیت‌های زنده آن بستگی دارد.

وبلاگ‌نویسی زنده

در ادامه لیستی از ایده‌های محتوایی برای کمک به افزایش بازدهی و تاثیرگذاری رویداد شما معرفی می‌شود:

– قبل از رویدادتان مطلبی در مورد کشور و شهر محل برگزاری رویداد انتشار دهید تا توجه مخاطبان آن محل را به خود جلب کنید.

– با رسانه‌ها در مورد رویدادخود مصاحبه کنید و این مصاحبه‌ها را در قالب یک پست وبلاگی به اشتراک بگذارید.

– برای دیده شدن بیشتررویداد، از همکاران و مجریان جهت شرکت در آن دعوت کنید.

– محتوای رویداد‌های سابقتان را نیز به اشتراک بگذارید.

خلاصه و نتیجه‌گیری

بازاریابی تبلیغی و جوامع برندی جزو روش‌های بازاریابی سنتی نیستند. این تکنیک‌ها وقت‌گیر هستند و نتایج خود را در طولانی مدت نشان می‌دهند. اما زمانی که آن‌ها با بازاریابی محتوایی ادغام شوند، مزیت رقابتی بی‌نظیری را برای شما ایجاد کرده و باعث پیشی گرفتن شما از سایر رقبایتان می‌شود. پس بهتر است که:

– رویداد خود را تبلیغی کنید

– جامعه‌ای وفادار تشکیل دهید

– جامعه خود را توسط بازاریابی محتوایی تغذیه کرده و گسترش دهید.

نظر شما در مورد این هک بازاریابی چیست؟ آیا شما تجربه استفاده از آن‌ها را دارید؟

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. محمد مهدی امیدخدا گفت:

    بینظیر بود
    حتما در تمام رویدادهام از این تکنیک ها استفاده خواهم کرد
    با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *