استراتژی‌های بازاریابی رویداد: چگونه از افراد تاثیرگذار در رویدادهای خود بهره‌مند شویم؟

تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
بازاریابی رویداد

بازاریابی افراد تاثیرگذار مفهوم جدیدی است که اخیرا در بازاریابی رویدادها نیز شاهد آن هستیم. این نوع از بازاریابی می‌تواند یکی از موثرترین راه‌ها برای گسترش و توسعه‌ی اعتبار رویداد شما و آگاهی بیشتر مردم از آن شود. شاید در ابتدا این مفهوم برای شما ملموس نباشد، اما با تعاریفی و راهکارهایی که برای جذب اثرگذاران به رویدادتان معرفی خواهیم کرد، به طور کامل آن را درک خواهید کرد.


بازاریابی افراد تاثیرگذار مفهوم جدیدی است که اخیرا در بازاریابی رویدادها نیز شاهد آن هستیم. این نوع از بازاریابی می‌تواند یکی از موثرترین راه‌ها برای گسترش و توسعه‌ی اعتبار رویداد شما و آگاهی بیشتر مردم از آن شود. شاید در ابتدا این مفهوم برای شما ملموس نباشد، اما با تعاریفی و راهکارهایی که برای جذب اثرگذاران به رویدادتان معرفی خواهیم کرد، به طور کامل آن را درک خواهید کرد.

بازاریابی افراد تاثیرگذار چیست؟

بازاریابی افراد تاثیرگذار نوعی از بازاریابی است که به جای تمرکز بر کل مخاطبان بر اشخاص خاص تمرکز دارد. در این نوع از بازاریابی شما افرادی را که بر مخاطبان هدف شما تاثیرگذاری بیشتری دارند شناسایی می‌کنید و سپس فعالیت‌های خود را حول آن افراد تعریف و اجرا می‌کنید. این نوع از بازاریابی نه تنها در بازاریابی رویدادها بلکه در بسیاری از جاهای دیگر کمک کننده است. این روش بازاریابی به شما کمک خواهد کرد تا به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید، آگاهی از برند شما افزایش یابد، به دلیل این‌که تاثیرگذاران افراد قابل اعتمادی هستند، گفته‌های آن‌ها رفرنس معتبری برای مخاطبان شما خواهد بود.

بازاریابی تاثیرگذاران

گام اول: مخاطبان خود را بشناسید و درک کنید

ضرورتی‌ترین گام در انتخاب تاثیرگذاران شناخت مخاطبان هدف است. این مهم است که شما مطمئن شوید بخش هدف شما چه نوع محتوایی مصرف می‌کند، با چه کانال‌های اجتماعی درگیر است، هم‌چنین موقعیت‌ جغرافیایی، الگوهای جمعیت‌شناسی و دیگر الگوهای مخاطبان هدف خود را بیابید. این گام ارزشمند است، زیرا شما تاثیرگذاران بر روی مخاطبان خود را پیدا خواهید کرد.

گام دوم: افراد تاثیرگذار حوزه‌ی خود را بیابید

رسانه‌های اجتماعی ساده‌ترین راه برای پیدا کردن تاثیرگذاران صنعت است. موضوعات موردنظر را جستجو کنید و ببینید چه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنند. آن‌ها را دنبال کنید و ببینید چه کسانی آن‌ها را دنبال می‌کنند. آن‌ها اغلب یک وبلاگ‌نویس مشهور هستند، هنگامی‌که آن‌ها را پیدا کردید ببینید چقدر روی مخاطبانش تاثیرگذار است. مهم نیست اگر شخص موردنظر ۲۰۰۰۰ فالور داشته باشد، اما هیچ‌کس محتوای او را به اشتراک نگذارد. نگاهی به هشتگ‌های حوزه‌ی خود در توییتر بیندازید، چه کسی مشهور است؟ ببینید چه کسانی پست‌های دیگران را به اشتراک می‌گذارد؟ وبلاگ‌ها و مجلات را جستجو کنید. در گروه‌های تلگرامی مربوط به حوزه‌ی خود عضو شوید، افراد تاثیرگذار به صورت ناخودآگاه خود را به شما نشان خواهند داد. پس از این‌که این افراد را پیدا کردید، شروع به خواندن پست‌ها، توییت‌ها و هر چیزی که از آن‌ها گفته می‌شود بکنید تا اطلاعات کاملی از آن‌ها داشته باشید. انتخاب تاثیرگذاران مناسب می‌تواند منجر به دریافت ترافیک بیشتر و افزایش فروش بلیت‌های شما شود.

گام‌سوم: راه‌های ارتباطی با تاثیرگذاران را بیابید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تاثیرگذار کسی است که به تعداد زیادی از مردم دسترسی داشته باشد، در حالی‌که تاثیرگذار کسی است که به بازار هدف صحیح دسترسی داشته باشد. بنابراین پس از تجزیه و تحلیل همه‌چیز افراد موردنظر خود را انتخاب کنید. حال که تاثیرگذاران حوزه‌ی خود را شناختید و اطلاعات کاملی از آن‌ها پیدا کردید، زمان آن رسیده که راه‌هایی برای جذب آنان به رویداد پیدا کنید.

اگر می‌خواهید کسی در رویداد شما حضور داشته باشد و یا راجع به رویداد شما در رسانه‌های اجتماعی صحبت کند باید از او بخواهید. می‌توانید از طریق ایمیل و یا تلگرام با او در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید اما باید بدانید که در ایمیل خود چه مواردی را رعایت کنید.

گام چهارم: نتایج و اهداف انتظاری را هماهنگ کنید

نتایج و انتظاراتی که شما به دنبالش هستید باید از همان ابتدا مشخص شود و به اطلاع تاثیرگذاران نیز برسد. اهداف هر برندی می‌تواند از برندهای دیگر متفاوت باشد. انتظارات و اهداف شما از بازاریابی تاثیر می‌تواند شامل موارد زیر باشد: افزایش فروش بلیت رویداد، افزایش آگاهی از برندتان، افزایش ترافیک به وب‌سایت شما، افزایش نصب برنامه‌ و اپلیکیشن شما و غیره. همه‌ی این موارد را با تاثیرگذاران در میان بگذارید.

گام پنجم: مشوق‌هایی برای تاثیرگذاران در نظر بگیرید

اگر شما می‌خواهید وبلاگ‎‌‌نویسان و یا سایر تاثیرگذاران در رویداد شما حضور داشته باشند، نیاز دارید که کاری خاص برای آن‌ها انجام دهید. برای مثال موسسه‌ی بازاریابی محتوا در نشست‌های خود، مکان‌های مناسبی با تمام امکانات راحتی برای تاثیرگذاران اختصاص می‌دهد. در سایت و یا پست‌های خود به نام آن‌ها به عنوان تاثیرگذارانی که در رویداد حضور دارند اشاره می‌کند و این باعث می‌شود که دنبال‌کننده‌های آن‌ها نیز بیشتر شود.

شما می‌توانید از روش‌های مختلف برای تشویق تاثیرگذاران استفاده کنید مثل یک توییت تشکر و غیره. بدین ترتیب احساس تجربه‌ی منحصربه‌فردی به آن‌ها هدیه دهید.

فعالیت‌های تاثیرگذاران پیش از رویداد

بسیار مهم است که تاثیرگذاران یک هفته یا ده روز قبل از رویداد به منظور افزایش آگاهی از رویداد کار خود را شروع کنند. مطالب تاثیرگذاران به راحتی می‌تواند منجر به افزایش اعتبار برند شما از دیدگاه شرکت‌کننده‌های بالقوه شود. تصویر زیر نشان می‌دهد که چگونه بازاریابی تاثیرگذاران می‌تواند در ترویج رویدادها استفاده شود.

بازاریابی تاثیرگذران 1

فعالیت‌های افراد تاثیرگذار در حین رویداد

در حین رویداد نیز تاثیرگذاران می‌توانند با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از رویداد در فیسبوک یا اینستاگرام خود مردم را آگاه نگه دارند. این کار باعث می‌شود همهمه‌ی مثبتی در مورد رویداد شما ایجاد شود و افراد بیشتری با محتوای شما در کانال‌های اجتماعی مختلف درگیر شوند. در ادامه چند نمونه از چگونگی استفاده از بازاریابی تاثیرگذاران در رویدادها نشان داده شده است.

بازاریابی تاثیرگذاران 2 بازاریابی تاثیرگذاران 3

بازاریابی تاثیرگذاران 4

فعالیت‌های تاثیرگذاران پس از رویداد

مطمئنا پس از رویداد شما با یک پایگاه‌داده از مشتریان مواجه شده‌اید. اما تاثیرگذاران هنوز هم می‌توانند به شما در این مورد کمک کنند. تاثیرگذاران پس از رویداد به روش‌های مختلف می‌توانند به شما کمک کنند؛ با نوشتن پست‌های وبلاگی و یا بررسی‌های مفید می‌توانند سطح واقعی رویداد شما را به مردم نشان دهند.

تاثیرگذاران 5

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *