به‌‌کار‌گیری اینفلوئنسر مارکتینگ در اجرای کمپین‌های بازاریابی

تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۷
اینفلوئنسر مارکتینگ

در سال‌های نه چندان دور، زمانی که تصمیم می‌گرفتیم از محصول یا خدمتی استفاده کنیم، از دوستان و آشنایان می‌پرسیدیم که تجربه‌ی استفاده از آن را دارند یا نه. آن روزها که تکنولوژی به این اندازه پیشرفت نکرده بود، تلویزیون تنها رسانه‌ی جمعی بود که با دسترسی به جامعه‌ی گسترده‌ای از مخاطبان، بر آگاهی آن‌ها از محصولات و خدمات جدید و ویژگی‌های جدیدشان تاثیرگذار بود.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی، ظهور اینترنت و پلتفرم‌های محبوب اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب، مخاطبان کسب‌و‌کارها، حق انتخاب بیشتری دارند؛ آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند از چه نوع محتوایی و از چه طریقی باخبر شوند. این موضوع همان‌طور که باعث می‌شود کسب‌و‌کارها راحت‌تر از قبل بتوانند طیف وسیعی از مخاطبان بالقوه را از فعالیت‌های خود آگاه کنند، می‌تواند شناسایی مخاطبان هدف را برای آن‌ها دشوار سازد. یکی از روش‌هایی که بازاریابان برای آسان کردن دسترسی کسب‌و‌کارها به مخاطبان هدف‌شان معرفی کرده‌اند استفاده از افراد سرشناس و مشهور برای تبلیغ محصولات و خدمات آن‌هاست که «اینفلوئنسر مارکتینگ» یا «بازاریابی از طریق افراد سرشناس» نام دارد.

همه‌ی ما ناگزیر در معرض تبلیغات گوناگون و متنوع از سوی شرکت‌ها و موسساتی هستیم که با هدف معرفی ویژگی‌های محصولات و خدمات‌شان و ترغیب ما به استفاده از آن‌ها صورت می‌گیرد. طبیعی است که با حجم بالای تبلیغات، تعداد زیادی از افراد، نه تنها در انتخاب خود مردد باشند، بلکه نسبت به برندهای مختلف تجاری و تاکتیک‌های تبلیغاتی‌شان بی اعتماد شوند. اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند به برندهای تجاری کمک کند تا مخاطبان هدف خود را به راحتی شناسایی کنند؛ این کار از طریق شخصی انجام می‌پذیرد که پیش‌تر، با دنبال‌کنندگان خود در فضای مجازی در ارتباط بوده، آن‌ها را درگیر فعالیت‌های روزانه و زندگی شخصی خود کرده و اعتماد آن‌ها را در طول زمان جلب کرده است.

دنبال‌کنندگانِ این افرادِ شناخته شده، آن‌ها را به عنوان مرجعی مورد اعتماد برای معرفی محصولات و خدمات می‌دانند و به محصول یا خدمتی که آن‌ها پیشنهاد می‌دهند، اعتماد می‌کنند. بنابراین یکی از روش‌های نزدیک شدن به مخاطبان هدف، می‌تواند استفاده از اینفلوئنسرها باشد. خود شما هم ممکن است از افرادی باشید که پیش از خرید، نظرات کاربران را می‌خوانید؛ افرادی که از محصول یا خدمتی استفاده کرده‌اند، تجربه‌ی خود را در سایت‌ها، بلاگ‌ها، صفحات اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به همین دلیل، تعامل افراد در این خصوص در فضای مجازی، می‌تواند بازتاب‌دهنده‌ی ویژگی‌های مثبت و منفی محصول یا خدمت برندهای تجاری باشد.

اینفلوئنسرمارکتینگ، از آن جهت که بر «آگاهی از برند» تاثیرگذار است، برای کسب‌و‌کارهایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و قصد دارند به سرعت دیده شوند، بسیار کاربردی است. کسب‌و‌کارهایی که سابقه‌ی بیشتری دارند و شناخته شده هستند، ولی در صدد دستیابی به مخاطبان جدید از مسیرهای تازه هستند نیز می‌توانند از این روش بازاریابی استفاده کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ، کسب‌و‌کارها را قادر می‌سازد تا پیام تجاری خود را از طریق مشتریان‌شان، بلاگرها، کپی رایترها و تولیدکنندگان محتوا در فضای دیجیتال به گوش دیگران برسانند.

بنا بر آن‌چه گفته شد، اگر قصد دارید از این روش برای کمپین‌های بازاریابیِ برند تجاری خود استفاده کنید، باید با یک برنامه‌ریزی اثربخش پیش بروید و کاملا بدانید چه طور از این روش باید استفاده کنید تا مناسب‌ترین اینفلوئنسر، به نمایندگی از شما، پیام‌تان را به گوش مشتری برساند. البته پیش از این که مناسب‌ترین اینفلوئنسر برای کمپین‌های بازاریابیِ برند تجاری خود را شناسایی و انتخاب کنید، باید مواردی را در نظر بگیرید:

۱- مخاطب هدف را بشناسید

شاید واضح‌ترین نکته، همین باشد، ولی اشتباه رایج کسب‌و‌کارها این است که ابتدا هر اینفلوئنسری که شناخته‌شده‌تر است را برای اهداف تجاری خود در نظر می‌گیرند. این در حالی است که شما ابتدا باید نوع مخاطبانی که قرار است پیام تبلیغاتی شما را دریافت کنند را مشخص کنید. باید ویژگی‌های جمعیت‌شناختی آن‌ها را مشخص کنید تا به این ترتیب، اینفلوئنسری که بیشترین ارتباط را با مخاطبین بالقوه‌ی شما دارد را انتخاب کنید.

۲- هدفگذاری دقیق کنید

کمپین‌های بازاریابی که با استفاده از روش اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا می‌شوند، اغلب با اهداف آگاهی از برند، ترغیب مشتریان به امتحان کردن محصول، معرفی محصول یا خدمت ویژه یا جدید، جذب دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی و یا بالا بردن میزان فروش اجرا می‌شوند. هدف کمپین بازاریابی را به وضوح، تعریف کنید و تلاش کنید تمام اقدامات شما در راستای دستیابی به هدف‌تان باشد.

۳- سنجههای موفقیت کمپین را مشخص کنید

این سنجه‌ها معمولا با اهداف بازاریابی یا اهداف «شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)» مرتبط هستند. اگر شیوه‌های دقیق و درستی برای اندازه‌گیری سنجه‌ها تعیین کنید، می‌توانید مشتریان را بهتر و دقیق‌تر بشناسید؛ این که ترجیحات آن‌ها چیست، میزان آگاهی آن‌ها از برند چه قدر است، در چه مرحله‌ای از «تصمیم‌گیری خرید» قرار دارند و تا چه حد به برند تجاری شما وفادار هستند.

در پست‌های بعدی در مورد استراتژی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ و چگونگی پیاده‌سازی آن‌ها سخن خواهیم گفت. اما برای شروع، به خاطر داشته باشید که برای راه‌اندازی و مدیریت کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ، شما باید:

  1. استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ برند تجاری خود را برنامه‌ریزی کنید؛
  2. اینفلوئنسری را شناسایی و انتخاب کنید که با هدف شما بیشترین همخوانی را داشته باشد؛
  3. سنجه‌های کلیدی را تعریف کنید و آن‌ها را در طول مدت اجرای کمپین، پیگیری کنید؛
  4. پس از اجرای کمپین، ابعاد مختلف آن را ارزیابی کنید.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. فعلا که تو ایران اینفلوئنسر مارکتینگ جای خودش رو به واینرهای بی مصرف داده!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *