اصول بازاریابی موثر در رویدادها: سپهر اسدیان موسس ایده‌شو توضیح می‌دهد

موضوع: گفت‌وگو
تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۴
ایده‌شو

ایجاد ارتباط با صنعت به احتمال زیاد بزرگ‌ترین مشکل ایده‌پردازها و کارآفرینان جوان است؛ اما رویداد ایده‌شو محیطی را فراهم آورده که در آن به سادگی می‌توان با افراد تاثیرگذار در صنعت‌های مختلف ارتباط برقرار کرد. در ادامه سپهر اسدیان موسس ایده شو در مورد فاکتورها و اصول برگزاری یک رویداد موفق بیشتر می‌گوید.


ایجاد ارتباط با صنعت به احتمال زیاد بزرگ‌ترین مشکل ایده‌پردازها و کارآفرینان جوان است؛ اما رویداد ایده‌شو محیطی را فراهم آورده که در آن به سادگی می‌توان با افراد تاثیرگذار در صنایع مختلف ارتباط برقرار کرد. سپهر اسدیان برگزارکننده‌ی این رویداد می‌گوید با ترکیب بسیاری از فاکتورهای مختلف در تلاش است بهترین‌ها را در اختیار اکوسیستم قرار دهد. در ادامه صحبت‌های سپهر اسدیان در مورد فاکتورها و اصول برگزاری یک رویداد موفق را خواهید خواند.

۱) کمی در مورد کلیات ایده‌شو، استانداردها و تاثیری که بر شرکت‌کنندگان داشته توضیح دهید.

رویداد ایده‌شو که از بهمن‌ماه سال گذشته در شهر اصفهان برگزار می‌شود، در تلاش است حس توانمندی افراد در ایده‌‌پردازی را افزایش دهد. این رویداد ۲۰۰ دقیقه‌ای با برگزاری کارگاه‌های کوچک در محیطی دوستانه سعی دارد دانش نوآوری اکوسیستم را بالا ببرد. بیشتر مخاطبان رویداد ایده‌شو از قشر جوان و تحصیل کرده دانشگاهی هستند هرچند مخاطبانی نیز از میان دانش آموزان نیز به طور مرتب در رویدادهای ما شرکت می کنند.

هر رویداد ایده‌شو معمولا به چندبخش اصلی تقسیم می‌شود. در بخش اول سعی می‌کنیم یک سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای از افراد فعال در صنعت موردنظر داشته باشیم تا مشکلات و نیازهای صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند را به افراد و شرکت‌کننده‌های ایده‌پرداز ارائه کنند. بخش بعدی رویداد را هم به بحث و گفتگو اختصاص داده ایم که شرکت‌کننده‌ها می‌توانند به افراد ماهر در صنعت مراجعه کنند، سوال‌هایشان را بپرسند و ارزیابی دقیقی نسبت به ایده‌های خود داشته باشند و سپس نتیجه‌گیری کنند. بعد از این دو بخش، هرکسی می تواند ایده‌ی خود را در سه دقیقه به شرکت‌کنندگان و داوران ارائه کند.

به این ترتیب ما با ترکیب چند فاکتور مختلف، برای افراد فضایی ایجاد کردیم که به این باور برسند که حضورشان در ایده‌شو در قبال مبلغی که پرداخت می‌کنند، واقعا ارزشمند است.

در طی ۱۰ ماه گذشته ایده‌شو در شهرهایی مثل تهران و هرمزگان هم برگزار شده و ما در حال رایزنی با سایر شهرهای ایران هستیم تا هرچه بیشتر رویدادمان را گسترش دهیم. با توجه به تعداد ایده‌شوهای برگزار شده، فرهنگ تفکر خلاق در میان افراد مختلف تغییر قابل توجهی داشته است و دوره های برگزار شده موجب شناخت بهتر افراد از اکوسیستم نوآوری شهر خود شده. در ضمن شرکت‌کننده‌ها اطلاعات بهتر و به روزتری در خصوص موضوعاتی که به حوزه فعالیتشان مرتبط است پیدا کرده­‌اند. در کل فکر میکنم این رویداد موجب هم گرایی اکوسیستم و ارتقای دانش در آن شده است.

۲) سخنرانانی که در ایده‌شو حضور پیدا می کنند بر چه اساسی انتخاب می شوند؟

طبیعتا دعوت کردن افراد سوپراستار برای برندینگ رویداد و مشهور شدنش بسیار مفید است. اما اگر شما رویدادتان را به صورت ماهانه برگزار کنید، از کجا می‌خواهید این همه سوپراستار پیدا کنید؟ مسئله دوم هم این‌که این افراد به سختی راضی می‌شوند در رویداد شما سخنرانی کنند. اما اگر هدف‌تان پیدا کردن افراد سرشناس باشد، افرادی‌که عاشق کارشان هستند و علاقه‌مند به همکاری با جوانان مستعد، می‌‎توانند گزینه های بسیار مناسبی باشند.

من یک خواهش از برگزارکننده‌ها دارم. آن‌ هم این‌که سعی کنید افرادی را برای حرف زدن، ارائه‌ی مطلب و محتوا انتخاب کنید که ایمان دارید به شرکت‌کنندگان شما در جهت حرکت در مسیر صحیح کمک خواهند کرد. خیلی باید مراقب بود. این رسالت بسیار بزرگی است. ما مسئول هستیم. هر آن‌چه که در رویداد ما بیان می‌شود برای ما بار مسئولیتی ایجاد می‌کند. در واقع آینده‌ی شرکت‌کنندگان در این‌ مکان شکل می‌گیرد. اگر این حس وظیفه‌شناسی در ما شکل نگیردریال به هیچ‌وجه نخواهیم توانست رویداد موفقی بسازیم.

۳) برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات رویداد خود از چه ترفندها و ابزارهایی استفاده کردید؟

برای اطلاع‌رسانی از سایت‌های محلی و جنرال استفاده کردیم و مقاله‌هایی را در این حوزه منتشر کردیم. به هر حال قشر مخاطب ما قشر جوان است؛ قشری که زیاد با اینترنت سروکار دارد. بنابراین سعی کردیم از تلگرام استفاده کنیم. لوگو طراحی کردیم، شبکه‌سازی کردیم و به اصول اولیه‌ی مارکتینگ که به افراد هم یادشان می‌دهیم توجه کردیم.

نقش و تاثیر لحظه‌هایی که افراد بعد از سه ساعت، دو روز و… از رویداد خارج می‌شوند و حس می‌کنند که مثلا با دو آدم جدید آشنا شده‌اند، یک موضوع جدید شنیده اند، ایده های جدید در مورد موضوع مورد علاقه‌ی خود شنیده‌اند و به آن‌چه که انتظار دارند دست پیدا کرده‌اند هم واقعا بی نظیر است. ما همه‌ی این موارد را ترکیب کرده‌ایم که مردم باور کنند رویداد ما یک رویداد کاربردی است و صرفا یک رویداد کارآفرینی نیست.

ایده‌شو

۴) فکر می کنید برای برندینگ موثر یک رویداد چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

برندینگ واقعا کار سختی است ولی ما تمام سعی خود را انجام داده ایم تا به بهترین شکل این کار را انجام دهیم. از شبکه‌های مجازی مختلف استفاده کردیم، در حوزه‌ی وب تمام تلاش خود را انجام دادیم، وب‌سایت‌مان را راه‌اندازی کردیم و تصمیم گرفتیم که آن را به پورتال تبدیل کنیم. اما بعد احساس کردیم که باید به صورت‌ تخصصی‌تر به ایده‌شو بپردازیم. بنابراین وب‌سایت اصلی‌مان که در حال تکمیل است را راه‌اندازی کردیم. از این به بعد کارهای ثبت‌نامی را به وب‌سایت‌هایی مانند ایوند می‌سپاریم. اما برای اطلاع‌رسانی، تبلیغات، محتوای آموزشی و غیره از سایت جدیدمان استفاده خواهیم کرد.

نکته‌ی مهم دیگر، دستورالعمل‌ها و متدولوژی‌هایی است که خودمان برای رویداد مطرح کردیم و اگر قرار باشد در جای دیگری برگزار شود، می‌بایست رعایت شوند. علاوه بر این سعی کردیم تنوع ایجاد کنیم و هر بار موضوعات متنوع، داورها و سخنران‌های جدیدی داشته باشیم. از طرف دیگر تعامل بسیار خوبی با رویدادهای دیگر داریم. ما به جای رقابت با آدم‌ها سعی می‌کنیم راه رفاقت را پیش بگیریم. چون همه‌ی ما داریم برای یک اکوسیستم کار می‌کنیم؛ اکوسیستمی که خیلی کوچیک است و طبیعتا همه ما می‌خواهیم هرچه زودتر بزرگ شده و پیشرفت کند.

ما سعی کردیم زیاد وارد ادبیات رقابت نشویم و کیفیت را از با ساختن برند، محتوا و مطالبی که ارائه می‌کنیم و استفاده از مدرسین قوی و باتجربه در صنعت ثابت کنیم. این موارد به ما کمک زیادی کردند.

۴) استراتژی قیمت‌گذاری رویداد شما چگونه است و به نظرتان در تعیین استراتژی های موفق قیمت گذاری چه اصولی باید رعایت گردد؟

در خصوص قیمت‌گذاری برای ایده‌شو ما اقدامات بسیاری انجام دادیم. اول این‌که کسانی‌که زودهنگام ثبت‌نام می‌کنند؛ هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و کسانی‌که تاخیر داشته باشند و نزدیک به برگزاری رویداد ثبت‌نام کنند یک مبلغ جزئی پرداخت می‌کنند که حتی هزینه‌ی پذیرایی‌شان را هم پوشش نمی دهد. ما به جای این‌که از شرکت‌کننده‌ها برای حضور در رویدادها هزینه‌ای بگیریم، سعی می‌کنیم این مبالغ را از آدم‌های خوش‌فکر صنعت و اسپانسرهایمان دریافت کنیم. یعنی ما در بحث هزینه خیلی به شرکت‌کننده‌ها وابسته نبوده ایم. افرادی بوده اند که متقاعدشان کردیم که باید در این حوزه همراه ما باشند.

۵) به نظرتان شبکه‌سازی در رویدادها چگونه اتفاق می‌افتد؟ چگونه می‌توان آن را گسترش داد؟

همون‌طور که عرض کردم، اکوسیستم نوآوری در ایران واقعا کوچک است و مهم‌ترین عامل رشد این است که آدم‌ها با رفاقت کنار هم قرار بگیرند و دانسته‌های خود را کنار هم بگذارند تا اکوسیستم رشد کند. کاری که ایده‌شو در خصوص شبکه‌سازی انجام داده، این است که ما اولا سعی کردیم ایده‌شو پاتوقی برای برگزارکننده‌های دیگر باشد و آن‌ها می‌توانستند رویداد خودشان را به شرکت‌کننده‌های ما عرضه کنند. ما هم از لیست دیتابیس آن‌ها برای تبلیغ رویداد خودمان استفاده می‌کردیم. موضوع دوم این است که چون رویداد ما یک رویداد موضوعی است، افراد از شاخه‌های مختلف کنار هم قرار می‌گیرند و چون به صورت محلی کار می‌کنیم، ارتباطات به آسانی اتفاق می‌افتند. ما به همه این امکان را می‌دهیم که در مورد هر موضوعی صحبت کنند و هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

ایده‌شو

۶) برای ایجاد انگیزه و احساس خوب در شرکت‌کنندگان چه کارهایی انجام می‌دهید؟

علاوه بر جایزه‌های نقدی که به شرکت‌کنندگان موفق ارائه می‌کنیم، جایزه‌های دیگری مثل شرکت در دوره‌های آموزشی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و پکیج کتاب هم داریم. ما به هیچ‌وجه ترویج نمی‌کنیم که همه کارآفرین شوند، بلکه ترویج می‌کنیم که حداقل یک‌بار هم که شده به کارآفرینی فکر کنند.

انتقادی که همیشه به رویداد ما وجود داشته، این بوده که مردم احساس می‌کنند ما داریم به ایده‌ها پول می‌دهیم و ایده‌ها ارزش ریالی پیدا می‌کنند. در واقع قصد ما این نیست که به ایده‌ها پول بدهیم، بلکه ما به جسارت آدم‌ها پول می‌دهیم. این جایزه به ایده‌ی شما نیست، این جایزه به شجاعت شماست. جایزه ای که به شما کمک می‌کند راحت‌تر فکر کنید و به سمت جلو حرکت کنید و مزه‌ی شیرین ایده‌پردازی را درک کنید.

امیدوارم بتوانیم کیفیت رویدادهای‌مان را روز به روز  بالا ببریم و هر چه سریع‌تر به اکوسیستم دلخواه خود نزدیک شویم.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *