اهمیت دوره‌های روانشناسی در زندگی روزمره انسان‌ها

موضوع: مطالب دیگر
تاریخ: ۳ مرداد ۱۳۹۸
دوره‌های روانشناسی

بسیاری مواقع برای ما دستاوردها در زندگی اهمیت بیشتری از کیفیت زندگی دارد. در حالیکه باید بدانیم این دو در کنار هم باعث حال خوب و انرژی بیشتر ما در زندگی می‌شود. چالش‌های زندگی با دانستن راهکار مناسب به سادگی قابل حل است. در این مقاله سعی بر این است که تاثیر دوره‌های روانشناسی را در زندگی روزانه بررسی کرده و برای افزایش آرامش در زندگی تلاش کنیم.


به منظور آگاهی بیشتر از اهمیت دوره‌های روانشناسی، ابتدا لازم است که با مفهوم روانشناسی آشنا شویم. روانشناسی علم مطالعه رفتار، واکنش‌ها و عملیات ذهنی هر شخص است. همچنین به شاخه‌ای از پزشکی نیز اطلاق می‌شود که از آن برای درک رخدادها، درمان مشکلات سلامت ذهنی افراد، بهبود آموزش، روابط و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. این موضوع در تلاقی علوم تئوری، آموزشی و کاربردی تعریف می‌شود.
موضوع روانشناسی زمینه‌های دیگر مانند بیزینس، رسانه، شرایط فیزیکی و رشد انسان، علوم طبیعی و اجتماعی را نیز شامل می‌شود.

در شکل اولیه، روانشناسی به مطالعه چیستی انسان می‌پردازد. انسان چگونه رفتار می‌کند، چگونه فکر می‌کند و چگونه یک فرد می‌تواند خود را رشد دهد. روانشناسی به ما این امکان را می‌دهد که چگونگی عملکرد ذهن و بدن را با هم درک کنیم. این دانش به تصمیم‌گیری و دوری از موقعیت‌های استرس‌زا، مدیریت زمان، تعیین هدف و رسیدن به آن و زندگی مفید و موثر کمک می‌کند.

به همین منظور دوره‌های روانشناسی بسیاری برای افزایش اطلاعات افراد و کمک به آن‌ها برای عملکرد بهتر هنگام مواجهه با چالش‌ها برگزار می‌شوند.
دوره‌های روانشناسی نه تنها در موفقیت بلکه در سلامت افراد موثر است. بیماران ذهنی این امکان را دارند که کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. این علم حتی در تشخیص و تهیه دارو برای بیماری‌های مختلفی مثل آلزایمر و پارکینسون به کمک بشر آمده است.

آیا شما فکر می‌کنید که دوره‌های روانشناسی فقط مخصوص دانشجوها، پزشکان و بیماران است؟
خیر اینطور نیست! دوره‌های روانشناسی بسیار کاربردی بوده و تاثیرات شگرفی در زندگی ما خواهند داشت.

مسئله این است که در برخی جوامع انسانی به اشتباه تصور می‌شود که دوره‌های روانشناسی صرفا مخصوص افراد دارای بیماری روانی است. در صورتی که در دنیا افراد با زندگی های نرمال نیز از این دوره‌ها برای رفع مشکلات و پیچیدگی‌های زندگی خود بهره می‌برند. حتما برای همه ما پیش آمده که در محیط کاری خود به این مشکل برخورده باشیم که افراد به تصمیم‌های ما کم‌توجهی کرده و در بسیاری موارد نظرات مثبت ما عملی نشده‌اند. دقیقا همین جاست که دوره‌های روانشناسی برای ما راهکار خواهند داشت و به ما یاد می‌دهند که با شناخت بهتر خود و دیگران در حل کردن مشکلات، موثرتر عمل کنیم.

تاثیرات دوره‌های روانشناسی در زندگی هر فرد

هر کسی در زندگی روزمره خود درگیر این علم می‌شود. می‌گویید چگونه؟
هنگام صحبت کردن با یک دوست، تبادل نظر با یک همکار و بسیاری موارد دیگر. بسیاری از ما متوجه نیستیم که در پس‌زمینه تصمیماتمان چه چیزی نهفته است. درک بیشتر عملکرد ذهن در زندگی روزانه به ما کمک می‌کند که روابط قوی‌تری بسازیم و تصمیمات بهتری بگیریم.

ساختن روابط و بهبود برقراری ارتباط

برقراری ارتباط فراتر از چگونه صحبت کردن و یا نوشتن است. تحقیقات نشان می‌دهد که “نشانه‌های غیر کلامی” بخش زیادی از روابط بین فردی را تشکیل می‌دهد. به منظور اینکه پیام خود را موثر بیان کنید، نیاز دارید که بدانید چگونه خود را بدون کلام بروز دهید و اشارات اطرافیان خود را درک کنید. چند استراتژی کلیدی:

  • تماس چشمی خوب برقرار کنید.
  • به اشارات و ژست‌های غیرکلامی افراد توجه کنید.
  • از لحن خود برای تاثیر بیشتر پیام خود استفاده کنید.
دوره‌های روانشناسی

یافتن انگیزه

اگر هدف شما ترک سیگار، کاهش وزن و یا یادگیری یک زبان جدید است، روانشناسی برای داشتن انگیزه بیشتر نکاتی را برای شما دارد. برای حفظ انگیزه بالا برای انجام یک کار از نکات زیر پیروی کنید:

  • تعریف المان‌های جدید برای حفظ انگیزه
  • یادگیری مطالب بیشتر
  • تعیین اهداف دقیق و مرتبط با کار مورد نظر
  • جایزه دادن به خود برای هر مرحله از به اتمام رسیدن کار
دوره‌های روانشناسی

درک بهتر دیگران

مانند ارتباطات غیر کلامی، توانایی شما برای درک احساسات خود و اطرافیان نقش مهمی را در روابط و زندگی حرفه‌ای شما ایفا می‌کند. عبارت “هوش احساسی” به توانایی شما برای رسیدن به درک مشابهی از احساسات خود و دیگران اطلاق می‌شود. برای اینکه از هوش احساسی بالاتری برخوردار شویم باید به نکات زیر توجه کنیم:

  • واکنش‌های احساسی خود را به دقت ارزیابی کنیم.
  • تجربیات و احساسات خود را در یک ژورنال به ثبت برسانیم.
  • سعی کنیم از نگاه دیگران نیز به موقعیت‌ها نگاه کنیم.
دوره‌های روانشناسی

بهبود مسیر شغلی

با شرکت در دوره های روانشناسی مربوطه توانایی شما در درک همکاران افزایش یافته و به ساختن دوستی‌های بهتر کمک می‌کند و به شما آموزش می دهد با تصمیمات آن‌ها کنار آمده، واکنش مناسبی نشان دهید و در حرفه خود پیشرفت کنید.

دوره‌های روانشناسی

هر یک از ما برای بهبود کیفیت زندگی خود موظفیم اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهیم. با مطالعه کتاب، مشورت با مشاور یا روانشناس، شرکت در کنفرانس‌ها و رویدادهایی در زمینه روانشناسی برای کسب اطلاعات و سپس شرکت در تجمعات و رویدادهای دیگر برای تمرین آنچه که آموختیم.

دوره‌های روانشناسی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *