۵ اصل روانشناسی که به افزایش فروش بلیت های رویداد شما کمک خواهند کرد

تاریخ: ۷ شهریور ۱۳۹۵
افزایش فروش بلیت- وبلاگ ایوند

این روزها علوم بازاریابی و روانشناسی پیوندی ناگسستنی با یکدیگر ایجاد کرده‌اند. هرچند که لزومی ندارد که همه بازاریابان رویدادها یک روانشناس حرفه‌ای باشند، اما با این حال داشتن شناخت و درک عمیقی از مسائل روانشناسی می‌تواند آنان را در جذب ثبت‌نام کنندگان بیشتر برای رویدادها یاری کند. اگر شما نیز می‌خواهید تا افراد بسیاری در رویدادهای شما ثبت‌نام کنند و فروش بلیت های رویداد شما افزایش یابد، با شناخت و به کارگیری چند ترفند ساده قادر خواهید بود تا به این هدف خود دست یابید.

فراموش نکنید که کوچکترین تغییرات می‌توانند نتایج بزرگی را رقم بزنند. در این مطلب قصد داریم تا 5 راهکار بر اساس علم روان‌شناسی را جهت افزایش تعداد بازدیدکنندگان‌تان به شما معرفی کنیم. با استفاده از این راهکارها بازدیدکنندگان قادر خواهند بود تا به ارزش واقعی رویداد شما پی برده و با اشتیاق در آن ثبت‌نام کنند.

۱) روان‌شناسی قیمت‌گذاری جهت فروش بلیت

الف) اثر طعمه

احتمالا قبلا با سیاست‌های قیمت گذاری جالبی آشنا شده‌اید. برای مثال ممکن است قیمت رویداد  A حدود ۵۹ دلار، قیمت رویداد B به میزان ۱۲۵ دلار و قیمت رویداد A و B در کنار یکدیگر نیز ۱۲۵ دلار باشد! مسلما هیچ انسان عاقلی تنها رویداد B را انتخاب نخواهد کرد. پس دلیل قرارگیری این گزینه در بین سایر گزینه‌ها چیست؟ جواب این سوال بسیار ساده است: زیرا گزینه سوم بیشتر جلب توجه کرده و مقرون‌به‌صرفه‌تر جلوه کند! در غیر این صورت ممکن است در صورت نبود گزینه دوم، گزینه سوم نیز تا به این اندازه به نظر جذاب نمی‌رسید. این تکنیک در کوتاه مدت باعث می‌شود که مخاطبین به بلیت‌های گران‌قیمت‌تر توجه و علاقه نشان دهند.

ب) جادوی عدد ۹

این روش یکی از رایج‌ترین روش‌ها در سیاست‌های قیمت‌گذاری است. هنگامی که مخاطبین عدد ۹، ۹۹ و یا ۹۵ را در انتهای قیمت‌گذاری محصولی مشاهده می‌کنند، ناخودآگاه به این نتیجه می‌رسند که قیمت این محصول (بخوانید رویداد) کمتر از ارزش واقعی آن است. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، قیمت بلیط‌های یکی از رویدادهای TechCrunch به دلایل خوبی با عدد ۹۵ پایان یافته‌اند.

قیمت گذاری رویداد- ایوند

ج) نمایش قیمت واقعی و تخفیف خورده

مهمولا مردم براساس اولین اطلاعات دریافتی خود در باره چیزی در مورد آن قضاوت می‌کنند. برای این که بتوانید از این ویژگی آن‌ها بهره ببرید، می‌توانید ابتدا قیمت واقعی بلیط را نمایش داده و سپس قیمتی که توسط شما عرضه شده (و کمتر از قیمت واقعی آن می‌باشد) را به آن‌ها نمایش دهید. به این ترتیب شرکت‌کنندگان بالقوه درخواهند یافت که این یک معامله خوب بوده و ارزش واقعی این رویداد تا چه‌اندازه‌ای بیشتر از بهای پرداختی توسط آن‌ها است.

۲) پیشنهاد اثبات اجتماعی

اثبات اجتماعی تکنیکی است که در آن مخاطبین تحت تاثیر دیگران از خود رفتار خاصی به نمایش می‌گذارند. در چهارچوب بازاریابی، این رفتار خاص شامل ایجاد یک خرید و یا جذب یک مشتری دائمی خواهد بود. به همین منظور توصیه می‌کنیم به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • در صفحه رویداد خود اطلاعاتی از رویداد‌های گذشته را نیز قرار دهید. این موضوع می‌تواند رویداد شما را در چشم شرکت‌کنندگان بالقوه بسیار مشروع و واقعی‌تر جلوه کند. همچنین قرار دادن یک ویدئو کوتاه و اجمالی از رویداد‌های سابق نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
  • پوشش رسانه‌ای نیز یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که باعث اعتباربخشی به رویداد شما می‌شود. در صورتی که فروش بلیت خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهید، کافی است تا در صفحه ثبت‌نام رویداد لوگوهای رسانه‌هایی که رویدادهای گذشته شما را پوشش داده‌اند را قرار دهید تا مخاطبان تشویق به شرکت در آن رویداد شوند.
  • اخیرا تصمیمات مخاطبان شدیدا بر میزان امتیاز آن لینک در گوگل (که با نمایش ستاره‌هایی مشخص می‌شود) بستگی پیدا کرده است. شما می‌توانید به کمک ابزاری نظیر Yelp به جمع‌آوری نظر و امتیاز از کاربران نسبت به رویدادهای گذشته خود پرداخته و مخاطبان بالقوه را دعوت به شرکت در رویداد جدید خود بکنید.

۳) بهره‌گیری از تکنیک کمیابی جهت بهبود میزان فروش بلیت ها

این تکنیک توسط بسیاری از بزرگترین فروشندگان آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌هایی از جمله آمازون و eBay با استفاده از تکنیک کمبود محصولات، مشتریان خود را تشویق به خرید می‌کنند. پس بازاریابان رویدادها نیز به طور مشابهی می‌توانند با استفاده از این تکنیک، تب و تاب ثبت‌نام برای آن را در بین مخاطبانشان افزایش دهند.

در مثال زیر قرار دادن تعداد ظرفیت باقی مانده در صفحه ثبت‌نام و خرید بلیط رویداد باعث به وجود آمدن نوعی حس ضرورت و فوریت در مخاطبان شده و باعث می‌شود که آن‌ها در اولین فرصت ممکن بلیط مورد نظر خود را تهیه نمایند.

عکس

۴) استفاده از روانشناسی رنگ برای افزایش فروش بلیت

رنگ‌ها تاثیر بسیار فراوانی بر روی رفتار و تصمیمات ما دارند و در مواردی همچون بازاریابی رویدادها به هیچ وجه نباید از آن‌ها غافل شد. مطالعات جدید حاکی از این هستند که رنگ‌ها تاثیر ۶۲ الی ۹۰ درصدی در تصمیمات لحظه‌ای و کوتاه‌مدت ما دارند.

عکس

رنگ‌ها علاوه بر ایجاد تمایز بین شما و سایر رقبا، می‌توانند با احساسات مخاطبان‌تان نیز به صورت مستقیمی سخن بگویند. با این که روانشناسی رنگ یک مبحث بسیار قدرتمند و شناخته شده است، اما همچنان نمی‌توان هیچ رنگی را به عنوان بهترین و صحیح‌ترین رنگ برای مورد خاصی در نظر گرفت و قائده کلی و ثابتی برای آن وجود ندارد. اما در حالت کلی بهتر است رنگ دکمه فراخوان عمل صفحه ثبت‌نام و خرید خود را متمایزتر از سایر قسمت‌ها و عناصر موجود در آن صفحه قرار دهید تا کنتراست و تمایز واضحی نسبت به سایر عناصر داشته باشد و توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کند.

۵) اصل عمل متقابل برای افزایش فروش بلیت

عمل متقابل در زبان روان‌شناسی به این معنا است که اگر من کار مفید و مثبتی برای شما انجام دهم، شما حس همکاری بیشتری با من داشته و به احتمال زیاد کار مثبتی برای من انجام خواهید داد. این تکنیک می‌تواند باعث ایجاد حسی خوب و مثبت در مخاطبان شده و آن‌ها را تشویق به خرید و شرکت در رویداد شما بکند.

برای مثال بسیاری از کسب‌و‌کارها پس از این که مشتری عمل خریدی را انجام داد، کد تخفیفی برای خرید بعدی آن‌ها در نظر می‌گیرند و به عنوان پاداش و قدردانی از خرید آن‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند. در مورد رویدادها نیز شما می‌توانید به همین ترتیب عمل کنید و با خرید هر بلیط، هدیه‌ای (مانند تخفیف بلیط برای رویداد بعدی) برای مخاطبانتان در نظر بگیرید. ایجاد رابطه متقابل یکی از راه‌های بسیار موثر در ایجاد حس وفاداری در بین مشتریان سابق و همچنین جذب مشتریان بالقوه است.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *