محمد کرمانی از خلاقیت‌هایش در استارتاپ‌ویکند اصفهان می‌گوید

موضوع: گفت‌وگو
تاریخ: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

استارتاپ‌ویکند یک رویداد آموزشی است که در آن برنامه‌نویسان، مدیران، بازاریاب‌ها و … دور هم جمع می‌شوند تا در عرض ۳ روز همکاری، یک کسب‌وکار نوپا را شبیه‌سازی کنند. تاکنون در کشور ما استارتاپ‌ویکندهای مختلفی برگزار شده است، اما برخی استارتاپ‌ویکندها کمی متفاوت‌تر و خلاقانه‌تر برگزار شده‌اند. ما به سراغ محمد کرمانی برگزار کننده‌ی استارتاپ‌ویکند اصفهان رفتیم و از او در مورد کارهای فوق‌العاده‌اش برای این رویداد پرسیدیم.

۱) در مورد استارتاپ‌ویکند اصفهان توضیح بدهید و این‌که چه هدفی شما را به این سمت جذب کرد؟

استارتاپ‌ویکند یک رویداد آموزشی است که افراد با شرکت در آن در یک فضای خیلی راحت و شاد قرار می‌گیرند و با مهارت‌هایی که برای تبدیل یک ایده به کسب‌وکار نیاز هست، آشنا می‌شوند. من برای اولین‌بار خیلی اتفاقی به اختتامیه‌ یک استارتاپ ویکند در سنگاپور رسیدم و در اونجا بود که متوجه شدم با آموزش می‌توان کاری کرد که افراد بتوانند به راحتی ایده‌های‌شان را به کسب‌وکاری موفق تبدیل کنند. این‌که آن‌ها با آموزش می‌توانند چنین کارهای بزرگی انجام دهند، شگفت‌انگیز بود، گرچه فضا و جو آن‌جا، اکوسیستم و کامیونیتی که ساخته بودند کاملا با فضای داخل کشور ما فرق دارد، اما به من انرژی داد تا شروع به کار کنم.

از هم‌ورودی‌های دوره‌ی دبیرستان و لیسانسم تقریبا کسی در ایران نمونده، همه رفته‌اند و تنها دلیل موجهی که اشاره می‌کنند، این است که در ایران بمانیم که چی‌ کار کنیم! که واقعا خیلی بده! واقعا میشه این‌جا موند و کار کرد. همان‌طور که من کردم.

همه‌ی این‌ها دلایلی شد تا تصمیم بگیرم یک سال از زندگیم رو وقف کارهای اکوسیستم استارتاپی بکنم و یکی از آن‌ها هم برگزاری استارتاپ ویکند اصفهان بود. استارتاپ ویکند را برگزار کردیم تا دوستان حتی برای یک بار هم که شده ببینند میشه واقعا کاری رو شروع کرد.

۲) کمی در خصوص تیم اجرایی استارتاپ‌ویکند اصفهان بگید؟

تیم برگزاری استارتاپ‌ویکند اصفهان در کل ۱۶ نفر بود، افراد اصلی من و محسن فرهمند بودیم که حدود ۸ سال می‌شه با هم دوست هستیم. محسن از دالاس برگشته و در حال حاضر سرباز هست. رسول نادی‌پور هم یکی از بهترین همراهان ما بود که حدود سه چهار سالی می‌شه از طریق کاری آشنا شده‌ایم و بعد رفیق شدیم. با علی غوثی و کیارش فرقدانی هم از طریق انجمن دانشکده آشنا شدم. اما بعدا این چهارنفر آن‌قدر کمک کردند که تقریبا من هیچ کاری انجام ندادم.

۳) به نظر شما مهم‌ترین تخصصی که برای یک تیم برگزاری رویداد ضروری هست چیست؟

به نظر من مهم ترین مهارت یک تیم بلد بودن کار گروهیه!

استارتاپ ویکند اصفهان

۴) برای تبلیغات رویدادتون از چه روش‌هایی استفاده کردید و از کدام روش‌ها نتیجه‌ی بهتری گرفتید؟

بهترین روش تبلیغ آموزشه! باور کنید. ما حدود دو ماه قبل از برگزاری رویداد یک بوت‌کمپ (پیش رویداد) نصف روزه برگزار کردیم و در عرض چهار روز هفتادنفر ثبت‌نامی داشتیم. تا خود رویداد ۸ تا کارگاه دیگر نیز برگزار کردیم که بسیار مفید واقع شدند. کلا برای بازاریابی یه استند چاپ کردیم که حدود۴۰ هزار تومان هزینه داشت! اگه این کار رو هم انجام نمی‌دادیم خیلی ضایع بود بالاخره می‌خواستیم بگیم این محل چه خبره 🙂

به نظرم بهترین روش برای تبلیغات آموزش هست و بعد محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید.

۵) چه استانداردهایی برای برگزاری استارتاپ ویکند نیازهست؟

برای برگزاری یک استارتاپ‌ویکند باید از سایت اصلی استارتاپ‌ویکند استفاده کنید، فرم آن را پر کنید. آنها شما را به کانون کارآفرینی ایران معرفی می‌کنند که از نظر مادی و معنوی شما را در برگزاری این رویداد همراهی می‌کنند.

۶) برگزاری چنین رویدادهایی چه تاثیری روی شرکت‌کنندگان دارد؟ چگونه از آن‌ها بازخورد می‌گیرید؟

بچه ها خیلی چیزهای جدید مخصوصا کار گروهی را یاد می‌گیرند! برای فیدبک گرفتن هم از نظر سنجی کاغذی استفاده کردیم.

۷) آیا مردم به نظرسنجی‌های کاغذی اهمیت می‌دادند؟ فیدبک‌های آن‌ها اثرگذار بود؟

بله حتما اثر گذاره، فیدبک مردم را گرفتیم و چون سوال‌هامون رو فکر شده پرسیده بودیم، قابل تحلیل بود. ما ۸ تا ورک شاپ برگزار کردیم، ورک‌شاپ اول ۴۵ تا انتقاد جمع شد ولی ورک‌شاپ دوم دوتا بود که یکیش هم شوخی بود!

بعد هر ورک‌شاپ نتیجه نظرسنجی رو بین منتورها به اشتراک می ذاشتیم و بین آن‌ها برای بهتر برگزار کردن ورک شاپ‌شون رقابت می‌افتاد و باعث می‌شد نتایج بهتری بگیریم. البته آن‌ها هم از تجربه‌ی همدیگه بسیار استفاده می‌کردن. بالاخره که این اطلاعات خیلی به درد ما خورد.

۸) به نظر شما برای افزایش شبکه‌سازی در رویداد چه کارهایی باید انجام داد؟

آدم ها را باید درگیر کرد و بهشون انرژی داد بقیه‌اش رو خودشون بلدن.

استارتاپ ویکند اصفهان

۹) آیا اسپانسر داشتید و از چه روش‌هایی برای جذب اسپانسر کمک گرفتید؟

ما اسپانسر خاصی نگرفتیم، در واقع ارزشی که خلق کردیم رو فروختیم. ما از کارگاه ها درآمد داشتیم و وقتی دانشگاه شور و هیجان و ارزشی که خلق شده بود را دید، خودش خواست کمک کند. ما ازشون پول گرفتیم و برای هر کدام از شرکت کننده‌ها یک کتاب از سری کتاب‌های مدل کسب و کار خریدیم که خیلی خوب بود. ما پولی که دانشگاه به ما داده بود رو خرج خوراکی، دکور و بلیت هواپیما و هتل نکردیم، به جای آن برای بچه ها کتاب خریدیم و خیلی فیدبک‌ خوبی داشت.

۱۰) توصیه ی شما برای کسانی که می‌خواهند این رویداد را در شهر خودشون برگزار کنند چیست؟ احتمالا با چه مشکلاتی روبرو خواهند شد و در همین راستا کمکی که می‌توانید به آن‌ها بدهید چیست؟

اگر می‌خواهند استارتاپ ویکند برگزار کنند حتما قبلا در شهر خود رویداد هایی در رده‌‌ی همفکر برگزار کنند، کامیونیتی شهر خودشون را فعال کنند بعد به دنبال رویداد بروند! استارتاپ ویکند کلی آدم میخواد تا بتونه به خوبی برگزار بشه. تیم برگزاری ما در کل با مربی‌ها و داورها ۳۶ نفر می‌شد که پیدا کردن همه‌ی این افراد کلی وقت و انرژی می‌خواد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *