آلودگی هوای تهران را با قدم‌های کوچک خود کاهش دهیم

موضوع: چرا رویداد
تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
آلودگی هوای تهران

تلفات آلودگی هوای تهران به‌اندازه سقوط سالانه ۱۰۰ بوئینگ پانصد نفری است. وحشتناک نیست؟

کودکی که ١۶ سال پیش در چنین روزی در تهران متولدشده از مجموع ۵٨۴٠ روزی که از عمرش سپری‌شده تنها ۳.۵درصد از روزهای عمر خود را در هوای «پاک» تنفس کرده و تقریباً در بیش از ٩۶ درصد دیگر از روزهای باقیمانده، هوای «ناپاک» به داخل ریه‌های خود فرودادهاست. البته اگر به یاد بیاوریم که استاندارد ایران با استاندارد سازمان جهانی بهداشت متفاوت است، همین ۳.۵ درصد روزهایی که مدعی هستیم هوای پاک داشته‌ایم هم به کابوس آلودگی هوای تهران تبدیل می‌شود.

آمارهای سازمان بهشت‌زهرا و شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد در هر ماهی که تعداد روزهای بیشتری کیفیت هوای شهر ناسالم گزارش شود، به شکل معناداری تعداد مرگ‌ومیرهایی که در تهران به وقوع می‌پیوندد نیز بیشتر می‌شود. بر این اساس ماه‌ دی هرسال که به دلیل وقوع پدیده وارونگی دما یا اینورژن همیشه بیشترین روزهای آلودگی هوای تهران سال به ثبت می‌رسد، پرکارترین ماه کارکنان سازمان بهشت‌زهرا نیز است.

آلودگی هوای تهران

بر اساس آمار بین‌المللی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا چهارمین رتبه مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند. سالیانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه‌یافته هستند. در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است! پیش از این هم یکی از مسئولان تعداد مرگ‌ومیرهای شهروندان تهرانی براثر آلودگی هوا را با کشته‌شدگان جنگ تحمیلی مقایسه کرده بود و گفته بود تلفات آلودگی هوای تهران در 8 سال گذشته بیشتر از آمار شهیدان دوران 8 ساله دفاع مقدس است!

 آمارها نشان می‌دهند که تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. برای کاهش میزان آلودگی هوای تهران هم راهکارهای زیادی مطرح است، از اصلاح فرمول سوخت مصرفی خودروها تا بهبود وضعیت طراحی و ساخت و معاینه فنی خودروها، بکارگیری اصول و فنون مهندسی ترافیک، تغییر محل استقرار صنایع و خیلی روش‌های دیگر که همه در سطوح بالای مدیریتی کشور قابل انجام است، اما شما مسئولیت خود را چه می‌دانید؟

در شرایطی که می‌توان بسیاری از کارها را به‌صورت الکترونیک و تنها با چند کلیک از داخل منزل انجام داد، رسالت ما برای کمک به کاهش شدت بحران آلودگی هوای تهران چیست؟ در وضعیتی که تعطیلی مدارس و ادارات اصلی‌ترین راهکار مقابله با آلودگی هوای تهران شده‌است، چگونه می‌توانیم از این روزهایی که مجبور به خانه‌نشینی هستیم، استفاده‌ی مفیدی داشته‌باشیم؟

 

برای مشاهده رویدادهای آنلاین اینجا کلیک کنید.

 

آلودگی هوای تهران - وبینار

شرکت در رویدادهای آنلاین یکی از راهکارهای کمک به کاهش آلودگی هواست. می‌توانید انتخاب کنید که به جای شرکت در رویدادهای حضوری، که برای رساندن خود به محل رویداد یا باید از وسایل نقلیه استفاده کنید و به آلودگی‌ها دامن بزنید یا اینکه پیاده بروید و هوای آلوده را تنفس کنید، از رویدادهای آنلاین بهره ببرید. کافی‌ست نگاهی به لیست رویدادهای آنلاین ایوند بیندازید، رویداد مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کرده، به راحتی ثبت نام کنید و از مزایای شرکت در رویدادهای آنلاین لذت ببرید.

 

فرصت حضور در رویدادهای آنلاین را از دست ندهید؛ اینجا کلیک کنید.

 

شما تهران را چه رنگی دوست دارید؟

بخشی از آمار و داده‌های این مقاله از گفتگوی شفقنا با محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و گزارش‌های خبرگزاری‌های مهر و انتخاب به‌دست‌آمده است.

 

 

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. pourya گفت:

    با سلام
    لیست رویداد های آنلاین مرتبط با IT رو چطور می تونم مشاده کنم؟
    با تشکر

    1. عاطفه محمودی گفت:

      سلام
      کافی ست در صفحه ی همه رویدادها، در قسمت جستجوی پیشرفته رویدادهای آنلاین را علامت زده و در فیلد موضوع، موضوع مورد نظر خود را انتخاب کرده و جستجو کنید.
      برای مثال:
      https://evand.com/events?categories=%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C&online=yes&sort=nearest

  2. خراطین گفت:

    واقعا خوب بود ،، من برم بقیه ببینم

    سایت جالبی دارید واقعا لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ،، ممنون

  3. کریو گفت:

    سلام

    جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون 1 ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

    هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

    سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

    ممنون

    1. عاطفه محمودی گفت:

      سلام دوست عزیز
      بسیار خوشحالیم که مطالب وبلاگ ایوند برای شما مفید بوده است.
      موفق باشید 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *