در رویداد موپک چه گذشت؟

تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۶
رویداد موپک

امروزه ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها ساکن‌اند و با گسترش شهرنشینی در جهان، پیش‌بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۶۰ درصد برسد. چنین افزایشی مشکلات زیادی در زمینه‌ی مصرف انرژی، مواد اولیه، ترافیک و حمل و نقل، فضای شهری، آلودگی هوا و منابع آبی به دنبال خواهد داشت. با توجه به پیش‌بینی‌ها، بهتر است خود را برای این شرایط آماده کنیم و به دنبال ایجاد شهرهایی پایدار، ایمن، هوشمند و سلامت باشیم. برای رسیدن به این هدف، در کنار زیرساخت‌های فیزیکی سامانه‌های ارتباطی نیز بسیار مهم و تاثیرگذار اند.

جذاب‌ترین و پویاترین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان تلفن همراه دانست. با رشد سرعت اینترنت و همه گیر شدن فناوری نسل چهارم موبایل و دیجیتالی شدن فعالیت ها، سرعت تحول تلفن های همراه بسیار بالا رفته است. در همین راستا استفاده از اپلیکیشن‌ها افزایش یافته و این خود باعث ایجاد اشتغال و تولید کار در حوزه برنامه‌نویسی و مدیریت نرم‌افزارها شده است. این روند و رویدادهای این حوزه در کشور ما نیز با سرعت خوبی در حال رشد است و از نتایج آن می توان کاهش سفرهای درون شهری، کاهش ترافیک و کاهش زمان سفر را برشمرد.

رویداد موپک

در همین راستا، رویداد « تلفن همراه، برنامه‌ریزی و توسعه زندگی شهری» با حمایت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. این رویداد در راستای عملی کردن اهداف شهرداری منطقه ۵ مبتنی بر تسهیل زندگی شهری و رشد اقتصاد و مدیریت همه‌جانبه منطقه ۵ شهر تهران بوده و فضای تعامل و گفتگو میان ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران را فراهم کرد. رویداد موپک تهران، همانند سایر استارت‌آپ ها، با هدف ایجاد محیطی پویا و دانش محور و نیز فراهم کردن کمک های علمی و مشاوره ای به ایده پردازان برگزار شد. این رویداد به منظور شناسایی و کمک به رشد ایده های نو و خلاقانه در زمینه های مربوط به زندگی شهری در 9 محور زیر دنبال شد:

  • شهر هوشمند
  • کارآفرینی در بافت فرسوده
  • اقتصاد شهری و خانواده ها
  • کارآفرینی زنان سرپرست خانوار
  • دستفروشی و سد معبر
  • ترافیک و فرهنگ رانندگی
  • خدمات مرتبط با مراکز تجاری و مجتمع ها
  • گردشگری شهری و کارآفرینی
  • مدیریت پسماند و تفکیک زباله تر و خشک

در کنار استارت‌آپ، نمایشگاهی نیز برگزار شد که هدف این نمایشگاه، در وحله اول معرفی شرکت‌ها، معرفی کسب و کارهای جدید، ایده دادن به فارغ‌التحصیلان برای یافتن جایگاه شایسته، تعامل و ارتباط با صنعت و … و در مراحل بعدی معرفی ایده‌های شکل گرفته در استارتاپ ویکند، حمایت اقتصادی و ایجاد فرصت در تقویت توانایی‌های شهروندان و اجرای اهداف حمایتی از افراد کارآفرین  بود. از نکات جالب توجه رویداد می‌توان به حضور 15 استارتاپ شکل‌گرفته و در حال فعالیت، در نمایشگاه این رویداد اشاره کرد.

نمایشگاه رویداد موپک

مجری این رویداد که از تاریخ 26 مهرماه به مدت سه روز در مجتمع کورش برگزار شد، موسسه سیستم های مدیریتی الگومحور “سمام” بود.

دکتر سید حسین حسینی دبیر اجرایی رویداد موپک در خصوص روند برگزاری رویداد و حضور شرکت کنندگان گفت: ۹۰ نفر متقاضی ثبت‌نام داشتیم که ۱۰ – ۱۲ نفر از این اشخاص به دلایل شخصی امکان حضور در رویداد را نیافتند، همچنین ۲۰ – ۳۰ نفر نیز بیش از ظرفیت درنظر گرفته شده درخواست شرکت نمودند که بنا به ضوابط درنظرگرفته شده، از پذیرش‌شان معذور شدیم؛ بنابراین در مجموع می‌توان گفت ۱۲۰ نفر متقاضی شرکت در رویداد موپک داشتیم. وی افزود: ۵۰ ایده، مرتبط با محورهای تعریف شده، در روز اول رویداد ارائه شد. از این تعداد نهایتا ۱۱ تیم با مشارکت ۸۵ نفر، که توسط دوستان حاضر در رویداد موپک رأی کسب نموده بودند، برای رقابت آماده شدند.

رویداد موپک

روز اول رویداد موپک با معرفی ایده ها و رای گیری و سپس تشکیل تیم ها سپری شد و دو روز بعد تیم ها مشغول بسط ایده و گسترش آن بودند.

پس از سه روز تلاش در بعد  از ظهر روز جمعه 28 مهرماه، 11 تیم نتایج کار خود را ارائه داده و به سوالات داوران رویداد موپک پاسخ دادند.

تیم اول، «ایزی پارک» با ایده یافتن و رزرو جای پارک توسط نرم افزار موبایل انتخاب شد و جایزه ۱۵ میلیون تومانی تیم اول را دریافت کرد. در هنگام اعطای جوایز مجتمع کورش مال حمایت خود را از این ایده اعلام کرد.

تیم دوم، «میرسونمت» با ایده مسیریابی و  پیداکردن خودرو برای همراهی تا مقصد انتخاب شد و جایزه ۱۰ میلیون تومانی تیم دوم را دریافت کرد.

تیم سوم، «لایم» با ایده پاکت­های جنس پودر سنگ برای حمایت از محیط زیست انتخاب شد و جایزه ۵ میلیون تومانی تیم سوم را دریافت کرد. هلدینگ گلرنگ در زمان اعطای جایزه تیم لایم، حمایت خود را از این تیم اعلام کرد.

همچنین تیم «سازیانه» با ایده ایجاد ارتباط بین پیمانکارها و صاحبان ملک های مسکونی به عنوان تیم منتخب داوران رویداد موپک نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

جوایز رویداد موپک

حمیدرضا فیضی و پوریا فقیهی به عنوان عوامل اصلی تیم اجرایی رویداد و کاوه یزدی‌فرد مدیر عملیاتی آواتک، آرش برهمند روزنامه‌نگار حوزه فناوری، حمید بهنگار موسس گروه شرکت‌های پروتاپ و پرتوتاپ رایان، دکتر محمودی مشاور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهندس سینا مهری سرپرست توسعه موبایل گروه صنعتی گلرنگ به عنوان تیم داوری بر رقابت رویداد موپک نظارت کرده و تیم‌های برتر را برگزیدند.

همچنین مهندس امینی‌نیک مدیر بازاریابی گروه صنعتی گلرنگ که یکی از سخنرانان رویداد موپک بود گفت: ما آمادگی‌داریم از استارت‌آپ‌ها حمایت نموده و در این راه سرمایه‌گذاری کنیم و از ایده های نو و خلاقانه و ایجاد کسب و کارهای اینچنینی حمایت می کنیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *