سرفصل‌هایی که باید در یک کارگاه‌ مقاله نویسی آموزش داده شوند

تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
کارگاه مقاله نویسی

ما این روزها کاملا به اهمیت تحقیق، پژوهش و اشتراک‌گذاری دانش پی برده‌ایم، لذا بیش از هر زمان دیگری می‌دانیم که باید با اصول مقاله‌نویسی آشنا باشیم. اما مشکلی که وجود دارد عدم اعتماد به نفس کافی برای شروع مقاله‌نویسی است و اکثرا افرادی که به این کار علاقه دارند، تنها دلیل‌شان برای ننوشتن این است که نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند. مقاله‌نویسی یکی از سخت‌ترین کارهاست که برخلاف تصور با اندکی آگاهی از اصول نگارشی و تمرین مداوم امکان‌پذیر است.


ما این روزها کاملا به اهمیت تحقیق، پژوهش و اشتراک‌گذاری دانش پی برده‌ایم، لذا بیش از هر زمان دیگری می‌دانیم که باید با اصول مقاله‌نویسی آشنا باشیم. اما مشکلی که وجود دارد عدم اعتماد به نفس کافی برای شروع مقاله‌نویسی است و اکثرا افرادی که به این کار علاقه دارند، تنها دلیل‌شان برای ننوشتن این است که نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند. مقاله‌نویسی یکی از سخت‌ترین کارهاست که برخلاف تصور با اندکی آگاهی از اصول نگارشی و تمرین مداوم امکان‌پذیر است. انواع مختلفی از کارگاه مقاله نویسی وجود دارد که شما می‌توانید براساس نیاز خود در آن‌ها شرکت کنید:

نحوه‌ی تحقیق و انواع آن

قبل از هر چیزی در یک کارگاه مقاله نویسی روش‌های تحقیق آموزش داده می‌شود. انواع و روش‌های تحقیق گفته می‌شود و شرکت‌کنندگان برای انجام تحقیق الهام می‌گیرند. نمونه‌هایی از موضوعات مختلفی که قبلا روی آن‌ها تحقیق انجام شده ارائه می‌شوند و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. بنابراین بعداز این مرحله یک شرکت‌کننده قادر خواهد بود تفاوت تحقیقات کاربردی و بنیادی را تشخیص دهد و موضوعی متناسب با تحقیقی را که انجام خواهد داد انتخاب کند.

علاوه بر این، شرکت‌کننده برای تحقیق و تولید علم تشویق می‌شود.

آشنایی با دستورالعمل‌های نگارش و ساختار مقاله‌ها

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که با شرکت در یک کارگاه مقاله نویسی باید یاد بگیرید آشنایی با دستورالعمل‌های نگارشی است. اگر می‌خواهید مقالات معتبری بنویسید قبل از هر چیز باید با این دستورالعمل‌ها آشنا باشید. در چنین کارگاه‌هایی به شما آموزش داده می‌شود که چگونه در یک متن از علایم نگارشی مانند نیم‌فاصله، ویرگول و … استفاده کنید.

ساختار مقالات نیز موضوع دیگری است که باید به موازات دستورات نگارشی آموزش داده شود. منظور از ساختار مقاله، آشنایی با موضوعاتی مثل چکیده، نتیجه‌گیری و … است که باید به صورت دقیق و با جزئیات به شرکت‌کننده آموزش داده شود.

آشنایی با داستان نویسی

مهم‌ترین مهارت برای مقاله‌نویسی آشنایی با ترفندهای نویسندگی و خوب روایت کردن است، روایتی که خواننده را برای ادامه‌ی خواندن محتوا ترغیب کند. در یک کارگاه مقاله نویسی خوب شما توانایی داستان‌نویسی پیدا خواهید کرد. داستان‌نویسی مهارتی است که به دست آوردن آن کمی چالش برانگیز است، شاید شما بتوانید مهارت‌هایی مثل آشنایی با دستورالعمل‌ها و ساختار مقالات را با مطالعه یاد بگیرید. اما داستان‌نویسی یک مهارت است و فقط با تمرین و حضور داشتن در کارگاه‌ها با آن آشنا خواهید شد.

آشنایی با وبلاگ‌نویسی و تحریر مقالات عمومی

این‌گونه از مقالات برای افزایش دانش عمومی در مورد موضوعات مختلف نوشته می‌شود و اغلب نظرشخصی نویسنده در مورد یک موضوع است(ترجمه یا تالیف). درسته که مانند مقالات کنفرانسی و معتبر پیچیده نیست، اما طرز نوشتن این مقالات خود به مهارت‌هایی از قبیل نویسندگی و روان‌نویسی، آشنایی با دستورالعمل‌های نگارشی، آشنایی با مفهوم سئو و چگونگی رعایت نکات آن در مطالب نیاز دارد.

آشنایی با مقالات علمی

مقالات علمی خود به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند: مقالات علمی-عمومی، مقالات علمی-ترویجی و مقالات علمی-پژوهشی.

مخاطب چنین مقالاتی اغلب دانشجویان اساتید دانشگاه، مخترعان، کارآفرینان و افرادی از این دست است. از این رو این نوع از مقالات دارای ساختار مشخصی بوده و اگر چنین ساختارهایی رعایت نشوند اجازه‌ی چاپ در نشریات را نخواهند داشت. با شرکت در کارگاه‌های مقاله نویسی شما با نحوه و ساختار نوشتن مقالات علمی آشنا خواهید شد و قادر خواهید بود مقالات خود را در نشریات داخلی معتبر چاپ کنید.

آشنایی با مقالات کنفرانسی

در این سرفصل به شما گفته‌ می‌شود که چه کنفرانس‌هایی از شما مقاله دریافت می‌کنند، مقالات خود را با چه فرمتی بنویسید و به چه کنفرانسی بفرستید. اکثر کنفرانس‌ها استانداردهای مخصوص به خود را دارند و ضروری است که مطابق با خواست آنان عمل کنید، بنابراین یک استاد یک کارگاه مقاله نویسی می‌تواند در این مورد به خوبی راهنمایی نماید.

آشنایی با مقاله‌نویسی ISI

یکی از موسسات معتبر علم‌سنجی و انتشارات علمی در عرصه‌ی جهانی است که به دلیل استانداردهای ارزیابی بالا، در حال حاضر در جایگاه نخست دریافت مقالات معتبر و علمی قرار گرفته است. مقالات مورد پذیرش در این موسسه‌ی علمی، ساختار و نحوه‌ی تنظبم آن در اکثر کارگاه‌های آموزشی ارائه می‌شود، زیرا همان‎‌طور که اشاره کردیم ISI معتبرترین موسسه‌ی علمی جهان است. شرکت در یک کارگاه مقاله نویسی به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا به طور کامل با ساختار مقالات ISI آشنا شود.

آشنایی با بانک‌های اطلاعاتی و سایت‌های علمی

در بخش‌ پایانی یک کارگاه مقاله نویسی معمولا بانک‌های اطلاعاتی و سایت‌های علمی داخلی و بین‌المللی که نشریات معتبری هستند معرفی می‌شوند. هم‌چنین اطلاعات اکثر نشریات علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی جهت ارسال مقاله گفته می‌شود.

نتیجه‌گیری: در کارگاه مقاله نویسی چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟

همان‌‎طور که گفتیم مقاله نویسی یکی از مهارت‌های مهم در دنیای کنونی است. اگرچه فرهنگ تولید و توسعه‌ی علم هنوز بین ما ایرانی‌ها به خوبی جا نیفتاده است اما بسیاری از افراد هستند که با جان و دل برای بهبود این فرهنگ تلاش می‌کنند. اگر می‌خواهید نقشی در این زمینه داشته باشید می‌توانید با شرکت در کارگاه‌های آموزش مقاله‌نویسی مهارت‌های لازم که در بالا بدان‌ها اشاره کردیم را کسب کنید.

 

 

ebook

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *