پیشنهادهایی برای یلدای امسال

تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۶
یلدا

یلدا بلندترین شب سال است و روزش کوتاه‌ترین روز سال. این ساده‌ترین تعریفی است که همه از یلدا می‌دانیم. احتمالا هم می‌دانیم که کلمه‌ی یلدا به معنی زایش است و ایرانیان از دیرباز در این شب آیین و رسوم ویژه‌ای را اجرا می‌کرده‌اند.

در کتاب تاریخ اساطیری ایران تالیف دکتر ژاله آموزگار آمده که مهر یا میترا در اسطوره‌های بسیاری از سرزمین‌ها از جمله ایران خدای مهمی بوده است و در سنت‌های ایران قدیم، آیین‌های شب چله یا همان یلدا را با آیین‌های مربوط به ایزد مهر ارتباط می‌دهند.

صورت اصلی این مراسم و هدف مهم آن، دور هم جمع شدن و سپری کردن طولانی‌ترین تاریکی سال و تماشای برآمدن خورشید و غلبه‌ی روشنی بر تاریکی، در کنار یکدیگر بوده که بعضی آیین‌ها همراه این مراسم برگزار می‌شده‌اند، مثلا در سفره‌ی یلدا انواع میوه‌های خشک، آجیل، انار و هندوانه وجود دارد. شاید دلیل استفاده از این میوه‌ها را بتوان در اشتراک‌شان در رنگ قرمز دانست که همانا نمادی از نور خورشید است. در این شب تفالی به دیوان حضرت حافظ می‌زنیم و از خواجه‌ی شیرازی می‌خواهیم که راز ما را کشف کند.

یلدا

 گرچه در گذر سال‌ها و به خصوص با مدرن شدن جامعه، شکل برگزاری این مراسم تغییر کرد، اما همچنان در شکل‌های جدید نیت ابتدایی و اولیه‌ی خود را دنبال می‌کند. شما امسال می‌توانید سفره‌ی یلدایی‌تان را علاوه بر خانواده، در کنار دوستان و همفکران خودتان هم داشته‌باشید.

اگر کتابخوانی جزو جدانشدنی زندگی شماست، پیشنهاد ما دورهمی شب یلدا با چاشنی کتاب و نیز کارگاه کتابخواری در شب یلدا است. در رویداد یک دقیقه بیشتر می توانید علاوه بر استفاده از اجرای موسیقی زنده و حافظ خوانی و نقالی، با انقلاب زمستانی و تقویم شمسی نیز آشنا شوید.

علاقمندان به کارآفرینی و فعالان این بخش می توانند با شرکت در رویدادهای یلدا آفرین، رویداد گپ کارآفرینی، شب نشینی یلدایی نوروچلنج، یلدای کارآفرینان استارتاپی در تهران و نیز یلدای کارآفرینان استارتاپی در کرمانشاه در کنار فعالان حوزه‌ی کارآفرینی بیاموزند و کسب تجربه کنند و شب چله‌ی تخصصی به یادماندنی‌ای را تجربه کنند.

اگر دوست دارید طولانی‌ترین شب سال را با دوستان‌تان زیر سقف پرستاره‌ی آسمان کویر و دور از هرگونه آلودگی بگذرانید و از تماشای صور فلکی و کهکشان‌ها لذتِ بی‌حساب ببرید و یلدای متفاوتی را ثبت کنید، گشت رصدی مجله نجوم در کویر مصر را از دست ندهید. کویر، سکوت، آسمان، آرامش.

یلدا

در صورتی که کریسمس را جشن می‌گیرید و درست کردن کاردستی را هم دوست دارید، کارگاه اوریگامی کریسمس برای شما برگزار می‌شود.

رویدادهای یلدایی دیگری نیز در بخش‌های مختلف از جمله خیریه و سرگرمی در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود که می‌توانید در این صفحه، تمامی آن‌ها را مشاهده کنید و رویداد مناسب خودتان را پیدا کنید. عجله کنید که فرصت کم است و یلدا نزدیک.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *