وبینار، ویدئوکنفرانس و پخش زنده

تاریخ: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
وبینار، ویدئوکنفرانس و پخش زنده

پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر باعث شده ارتباط همزمان بین تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان از طریق مدیوم‌های مختلف به سادگی شکل بگیرد. برخی افراد یا گروه‌های کوچک از نرم افزارهایی مثل اسکایپ استفاده می‌کنند تا با اعضای گروه خود یا دوستان‌شان گفتگو کنند اما برای موارد بیزینسی و امور مربوط به کسب و کار نیاز به ابزاری حس می‌شود که تعداد زیادی از  افراد از سراسر جهان را به یکدیگر متصل کند و قابلیت ارسال فایل‌های مختلف و تصاویر را هم داشته باشد. وبینار، ویدئوکنفرانس و پخش زنده رسانه‌های مناسبی برای این کار هستند.

در حالی که وبینار، ویدئوکنفرانس و پخش زنده با اتصال افراد از سراسر جهان برای همکاری در پروژه‌ها، عملکرد مشابهی دارند؛ تفاوت‌شان با یکدیگر در چیست؟ برای فهم این موضوع ابتدا باید تعاریف درست و دقیقی از هر یک داشته باشیم:

وبینار چیست؟

وبینار نوعی برنامه‌ی زنده‌ی مبتنی بر وب است که اجازه می‌دهد ارائه، کارگاه، سمینار و سخنرانی‌تان را با تعداد زیادی از افراد از طریق نرم افزار به اشتراک بگذارید. میزبان وبینار از طریق بستر وبینار با مخاطبین، شنوندگان و بینندگان همراه می‌شود و با یکدیگر به تبادل اطلاعات می‌پردازند. همچنین با استفاده از ابزارهای ارتباطی بستر وبینار می‌تواند همزمان با سخنرانی اش، اسلایدها و نیز صفحه‌ی نمایشگر خود را با افراد حاضر در وبینار، صرفنظر از اینکه کجا هستند، به اشتراک بگذارد. قابلیت ذخیره و انتشار وبینار نیز مزیتی است که باعث می‌شود بتوان با قراردادن محتوای وبینار در جاهایی مثل یوتیوب، از آن استفاده‌ی بیشتری کرد. شرکت کنندگان در وبینار میتواند سوالات و نظرات خود را به صورت مکتوب در طول وبینار بیان کنند.

در صورتی که در مورد وبینار ابهامی دارید، کارشناسان ما از شنبه تا چهارشنبه همواره آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما برگزارکنندگان یا شرکت کنندگان عزیز می‌باشند. تماس با ما

ویدئو کنفرانس چیست؟

ویدئو کنفرانس را می توان به عنوان ابزار ارتباط زنده و تصویری با هدف ایجاد ارتباط بین دو نفر یا بیشتر که در مکان‌های مختلف هستند همراه با انتقال داده‌های صوتی و تصویری از طریق شبکه‌های کامپیوتری دانست. ویدئوکنفرانس به سادگی کاربران را قادر می‌سازد تا تصاویر با کیفیت بالا را به اشتراک بگذارند. در میان ابزارهای ویدئو کنفرانس، میکروفن، بلندگو و دوربین وبکم برای انتقال و انتشا صدا و تصویر به صورت همزمان استفاده می شود.

وبینار، ویدئوکنفرانس و پخش زنده

پخش زنده اینترنتی چیست؟

سیستم پخش زنده امکان پخش بلادرنگ تصاویر دریافتی از دوربین را از طریق اینترنت برای مخاطبین فراهم می کند. سامانه پخش زنده اینترنتی به صورت آنلاین بر بستر اینترنت میباشد که می توان با استفاده از این سامانه تصاویر انواع دوربین ها، وب کم ، کارت کپچر و یا تصویر صفحه نمایش کامپیوتر را به صورت استریم در صفحات وب نمایش داد.

تفاوت ها

 وبینار، ویدئوکنفرانس و پخش زنده همه برای ارتباط میزبان با تعداد زیادی از افراد از جاهای مختلف جهان و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود، گرچه با هم تفاوت‌هایی دارند که به آنها می‌پردازیم:

ویدئوکنفرانس به شما اجازه می‌دهد ارتباط در لحظه‌ی صوتی یا تصویری بین دو نفر یا بیشتر در جاهای مختلف برقرار کنید. برای برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس موفق، هر دو طرف باید تجهیزات مخصوصی داشته باشند.

در وبینار سخنران به حاضرین از راه دور سخن می‌گوید و امکان گفتگوی متقابل بین مخاطبان به صورت محدود وجود دارد. ارائه دهنده‌ی وبینار می‌تواند به صورت زنده با مخاطبان ارتباط داشته باشد. به منظور مشارکت حضار ، می توان سخنرانی را به صورت وبینار ارائه کرد.

وبینار، ویدئوکنفرانس و پخش زنده

برنامه‌های مختلفی امکان برقراری ویدئو کنفرانس را در هر مکانی مقرر ساخته‌اند، چرا که می‌توان از این برنامه‌ها بر هر دستگاهی که دوربین دارد مثل گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و اکثر  لپتاپ‌ها استفاده کرد. در دنیای کسب و کار امروز، ابزارهای ویدئو کنفرانس به عنوان جزء اصلی خدمات کنفرانس‌های وب و برنامه‌های ارتباطی یکپارچه استفاده می‌شوند.

برای شرکت در وبینار نیاز به داشتن کامپیوتر، بلندگو و اینرتنت دارید. شرکت کنندگان در وبینار می‌توانند نظرات یا سوالات خود را به صورت پیام متنی در پنجره‌ی مخصوص اعلام کنند. سخنران با دیدن سوالات شما، می‌تواند به آنها پاسخ دهد.

پخش زنده ی اینترنتی را می توان برای پوشش دادن رویدادهای بزرگ و کوچک استفاده کرد تا کسانی که امکان حضور در رویداد را نداشته اند، به صورت درلحظه بتوانند از محتوای آن رویداد بهره مند شوند. واضح است که ارتباط از طریق پخش زنده یکطرفه می باشد.

برای انتخاب هر یک از ابزارهای وبینار، ویدئوکنفرانس و پخش زنده لازم است ابتدا نیاز خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید مناسب ترین ابزار و روش را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *