هزار و یک دلیل برای کوهنوردی

موضوع: مطالب دیگر
تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۶
کوهنوردی

چرا کوهنوردی لذت‌بخش است؟ همواره به عنوان یکی از ورزش‌هایی که به صورت انفرادی یا گروهی و مقدماتی تا پیشرفته، آسان تا سخت و طبیعت نزدیک محل زندگیک تا کشورهای دور قابل انجام است؛ کوهنوردی مورد توجه بوده. دلایل این مقبولیت را در چه می‌دانیم؟ به راستی چرا کوهنوردی این چنین محبوب است؟

چون  کوهنوردی:

  1. ارزان است.

با داشتن تجهیزات اولیه‌ی اقامتی که قیمت معقولی دارند، یک هفته کوهنوردی یک‌دهم سفر یک هفته‌ای در تعطیلات هزینه دارد. در نظر بگیرید که اگر از اقامتگاه و ایستگاه‌های استراحت در کوه استفاده کنید که قیمت به صرفه ای دارند، نیازی به حمل وسایلی مثل چادر، کیسه‌خواب، اجاق خوراک‌پزی و سوخت ندارید و این یعنی کوله‌ی به‌مراتب سبک‌تری را حمل خواهید کرد.

کوهنوردی

  1. سالم است

با زندگی شهری و مشاغل اداری و  پشت میز نشینی کنونی، به احتمال خیلی زیاد همه دچار مشکلات جسمی خواهیم شد. کمبود حرکت و ورزش نکردن حتی می‌تواند خطر مرگ در پی داشته باشد. کوهنوردی را می‌توان سالم‌ترین تفریح برای تعطیلات آخر هفته دانست. مزایای دیگری مثل تنفس هوای تازه و تمیز، آب زلال، حذف استرس و معاشرت با دوستان را نیز در نظر داشته باشید که برای سلامت جسم و روح مفیدند.

  1. مدیتیشن است

در کوهنوردی مغز ما از فشارهای روانی زندگی مدرن امروزی به دور و در حال استراحت است که این وضعیت رهایی، در زندگی شهری به سختی به دست می آید. در زمان کوهپیمایی با خودتان ساعت نبرید، زمانی که خسته شدید بخوابید، زمانی که گرسنه شدید غذا بخورید و زمانی که به قدر کافی استراحت کردید بیدار شوید تا راحتی خیال را تجربه کنید. شاید حتی روزهای هفته را هم فراموش کنید! چه اهمیتی دارد؟!

  1. آرامش‌بخش است

دنیا با سرعت زیادی در حال تغییر است، درست بر خلاف کوه‌ها. کوهستان امروز همان شکلی ست که هزار سال پیش بوده و هزار سال بعد هم به همین شکل خواهد بود. این موضوع در جهانی که به شدت متغیر و دستخوش تغییرات لحظه ای است، آرامش کم‌نظیری به شما می‌دهد.

  1. قدرت‌بخش است

کوهنوردی کاری ست که نیاز به مقدار قابل‌توجهی تلاش دارد، بعد از اینکه کلی تلاش کردید و زحمت کشیدید بر بالای قله می‌ایستید و این حس بسیار خوبی ست، دستاورد مهمی محسوب می شود و این احساس قدرت در ذهن شما تاثیرات مثبت خوبی می‌گذارد.

کوهنوردی

  1. اعتمادبه‌نفس‌ساز است

بعضی مواقع در کوهنوردی یک‌قدم اشتباه می‌تواند آخرین قدم باشد. یک صخره‌ی صعب‌العبور با غفلت و بی‌توجهی به سادگی عامل مرگ می‌شود. اما این ویژگی را خطر ندانیم، چرا که شما را به هشیارترین و دقیق‌ترین وضعیت ممکن می‌رساند تا با دقت تمام بر تک تک قدم‌هایتان نظارت داشته باشید و با اعتمادبه‌نفس قدم بردارید.

فایده‌های کوهنوردی بسیار زیادند که ما به چندتایی از آن‌ها اشاره کردیم. کوهنوردی به توسعه فردی شما کمک می‌کند، باعث می‌شود شناخت بیشتر و بهتری نسبت به دوستان خود و همراهانتان پیدا کنید یا در مسیر دوستان جدیدی بیابید، می توانید خودتان تنها به کوه بروید و در خلوت با خود، به درگیری‌های ذهنی خود برسید و بعد از ساعت‌ها قدم زدن در هوای پاک کوه، خواهید دید که با ذهنی آرام و آسوده به شهر برمی گردید. می‌توانید از طبعیت زیبا و مناظر بکر آن لذت ببرید و تصویر بسازید. آسمان زیبا و پر ستاره را در فضایی دور از آلودگی نوری شهرها ببینید و لذت ببرید. همانند سایر فعالیت های ورزشی به سلامت جسم شما کمک می‌کند. در دامنه‎ها و کوهپایه‌ها گیاهان دارویی و خوراکی متنوعی یافت می شوند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین ناچارید برخی مهارت‌ها را کسب کنید، مثلا یاد می‌گیرید چگونه با وسایل ابتدایی آتش بیفروزید، چگونه چادر برپا کنید، با کمک ستاره ها و سایر نشانه های طبیعی جهت‌یابی کنید و …

اما  پیترویسل زپف، فیلسوف نروژی در جایی می‌گوید: «کوهنوردی همچون خود زندگی، بی‌معنی است؛ پس جادوی آن هرگز نابود نخواهد شد.»

امروز یازده دسامبر روز جهانی کوهستان است. چند روز پیش هشت تن از کوهنوردان عزیز کشورمان در اشترانکوه لرستان قربانی ریزش بهمن شدند و جامعه کوهنوردی را در غم فرو بردند.

جادوی کوهنوردی را دست کم نگیرید و همین آخر هفته به نزدیک‌ترین ارتفاعات در شهر خود بروید و لذت ناب کوهنوردی را تجربه کنید تا شما هم چند دلیل دیگر برای اینکه کوهنوردی را توصیه کنیم، به این فهرست اضافه کنید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *