برای تبلیغات هدف گیری مجدد (retargeting) موفق به چه اصولی توجه کنیم؟

تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۸
هدف گیری مجدد

همه چیز درباره تبلیغات هدف گیری مجدد، از دیزاین، پیشنهاد تا دعوت به اقدام باید شخصی‌سازی شود و مختص به مخاطب هدف و براساس علاقه‌مندی‌های او باشد.


در این پست و در ادامه پستی که در گذشته درباره هدف گیری مجدد گذاشتیم به اصول هدف گیری مجدد (ریتارگتینگ) موفق می‌پردازیم. این روزها تبلیغات هدف گیری مجدد بسیار مورد توجه قرار گرفته به این دلیل که مخاطب را بر پایه وب سایت‌های مورد بازدید او هدف قرار می‌دهد. همه چیز درباره تبلیغات هدف گیری مجدد، از دیزاین، پیشنهاد تا دعوت به اقدام باید شخصی‌سازی شود و مختص به مخاطب هدف باشد.

در ادامه نمونه‌ای از کمپین‌های ریتارگتینگ موفق در فیسبوک را بررسی می‌کنیم. به این دلیل که اگرچه دانستن تئوری‌های پشت هدف گیری مجدد اهمیت دارد، دیدن نمونه‌های موفق به ما کمک می‌کند تا تبلیغات موثرتر و بهتری داشته باشیم.

در ابتدا سه موضوع را با هم بررسی می‌کنیم که باید در پروسه هدف گیری مجدد به آنها توجه کنیم و سپس به سراغ یک مثال می‌رویم.

چه چیزی باعث می شود که یک نفر روی یک تبلیغات هدف گیری مجدد کلیک کند؟

اول با سه نکته مهم که تاثیر بسزایی در موثر بودن تبلیغات ریتارگتینگ دارد شروع می‌کنیم. این باعث می‌شود متوجه شویم که توجه به چه چیزهایی مهم است و چه مواردی نیاز به بهبود دارد.

۱. هدف قرار دادن مخاطب درست (با پیشنهاد مناسب)

ما می‌توانیم هر کسی را که به وبسایت ما سر میزند با تبلیغات یکسانی هدف قرار دهیم اما این کار، درست و بهینه نیست. در حقیقت این روش با احتمال زیادی منجر به از دست دادن مخاطبانمان می‌شود. راه حل چیست؟

راه حل شخصی‌سازی تبلیغات بر پایه نوع علاقه مخاطبان به محصول و خدمات است. این کار باعث می‌شود از نشان دادن تبلیغات درست و مورد نظر مخاطب هدف اطمینان حاصل کنیم. در این روش مخاطبان در گروه‌های مختلف با توجه به علاقه‌مندی‌هایشان دسته‌بندی می‌شوند. این اطلاعات از کانال‌های متفاوتی قابل دستیابی است. برای مثال آماده کردن پرسشنامه، دریافت اطلاعات از محل کلیک کردن هر مخاطب در وبسایت، محصول یا خدمات سرچ شده یا خریداری شده توسط مخاطب و بسیاری روش‌های متنوع دیگر.

با این روند، تبلیغاتی که هر مخاطب می‌بیند متناسب با علاقه‌مندی‌های اوست و با نشان دادن تبلیغات نامرتبط مخاطب خود را از دست نداده و حتی احتمال استفاده او را از محصول و خدماتمان افزایش می‌دهیم.

۲. استفاده از تصویر یا بنر چشم گیر

بنر یا تصویر مورد استفاده باید نظر مخاطب را به خود جلب کند. این تصویر باید به اندازه‌ای جذاب و تاثیرگذار باشد تا مخاطب را از کاری که در حال انجام آن است (خواندن بلاگ، چت با دوستان و …) باز دارد و توجه‌ او را به پیغام شما جلب کند. شما می‌توانید در این مقاله ایوند درباره اصول طراحی بنر جذاب با جزئیات بخوانید.

۳. دعوت به اقدام

نحوه دعوت به اقدام باید بسیار ساده و در عین حال ترغیب کننده باشد. این دعوت برای هدایت کردن بیننده تبلیغات به سمت انجام اقدامی است که مد نظر ماست (کلیک روی تبلیغ و انجام کار مد نظر مانند خرید).

در حقیقت دعوت به اقدام در تبلیغات هدف گیری مجدد در دو مرحله انجام می‌شود.

اول زمانی که مخاطب تبلیغات را می‌بیند. در این مرحله بنر و نحوه بیان ما باید بیننده را ترغیب کند تا روی تبلیغات کلیک کند.

دوم زمانی که مخاطب کلیک کرده و وارد صفحه مورد نظر ما می‌شود. در این صفحه باید داستان را به گونه‌ای روایت کنیم که مخاطب بیشتر ترغیب شده و راضی به انجام عمل مورد نظر ما باشد. برای مثال اگر محصولی را می‌خواهید به فروش برسانید باید نکات مهم و جالب توجه از جمله مزیت رقابتی محصول خود را به طور واضح بیان کنید.

هدف گیری مجدد

در ادامه نمونه‌ای موفق از ریتارگتینگ فیسبوک برای Expedia را بررسی می‌کنیم.

سایت فیسبوک برای Expedia یک کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ اجرا کرد که یکی از نمونه‌های موفق هدف گیری مجدد است.

هدف گیری مجدد

تصویر فوق این تبلیغ را نشان می‌دهد که در آن اصول لازم برای یک کمپین ریتارگتینگ موفق که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، رعایت شده است. این موارد به شرح زیر است:

هدف قرار دادن مخاطب درست (با پیشنهاد مناسب): این تبلیغات هدف گیری مجدد فیسبوک مخصوص آن دسته از مخاطبان است که نمی‌دانند چه زمانی قادر هستند به سفر بروند و دقایق آخر تصمیم می‌گیرند یا آن دسته از افراد که بدون برنامه‌ریزی قبلی به سفر می‌روند.

استفاده از تصویر یا بنر چشم گیر: چشم‌انداز تصویر (از دید مسافری که وارد اتاق می‌شود) کاملا کمک می‌کند تا تمام مخاطبان، خود را آنجا تصور کنند. اگر به تصویر دقت کنید سه نوع منظره در بنر دیده می‌شود. اقیانوس در سمت چپ، کوه در وسط و جنگل در سمت راست. این بیانگر تمام مناطقی است که مخاطب برای تعطیلات قادر به رفتن خواهد بود و اینکه Expedia به مخاطبانش کمک خواهد کرد که به این سفر بی‌نظیر بروند.

دعوت به اقدام: آیکون “Book Now” بسیار ساده، واضح و مستقیم است. این آیکون به راحتی شما را هدایت می‌کند تا گزینه‌های خود را ببینید و هتلی را برای خود رزرو کنید. اگر کسی روی این تبلیغ کلیک کند مجددا با تبلیغ تصویر زیر هدف‌گیری می‌شود.

هدف گیری مجدد

در این بنر عبارت “time is ticking” حس تمام شدن زمان و لزوم تصمیم سریع‌تر را در مخاطب ایجاد می‌کند. در این تبلیغ اگر تصویر بزرگتر بود میتوانست این را به مخاطب القا کند که در صورت رزرو نکردن چه چیزی را از دست می‌دهد!

و اما کمپین‌های موفق هدف گیری مجدد در ایوند!

هدف گیری مجدد
هدف گیری مجدد
هدف گیری مجدد

بنرهای فوق مربوط به سه رویداد متفاوت است که کمپین‌های ریتارگتینگ موفقی داشته‌اند و تعداد کلیک سفارش داده شده را در مدت زمان کوتاهی گرفتند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در این بنرها از تصاویر جذاب و با کیفیت استفاده شده و تصویر حاوی اطلاعات ضروری و کوتاه از رویداد است. برخی مواقع با بنرهایی مواجه می‌شویم که پر از نوشته هستند و سعی شده در آن‌ها تمامی اطلاعات گنجانده شود. این کار نه تنها باعث جذب مخاطب نمی‌شود بلکه باعث می‌شود مخاطب در دید اول با اطلاعات زیادی مواجه شده و حس بصری مثبتی نسبت به بنر نداشته باشد. مهم این است که با کوتاه‌ترین و ضروری‌ترین جملات صرفا مخاطب را جذب کرده و اطلاعات بیشتر را در صفحه رویداد بیاوریم.

در این مقاله تئوری تبلیغات ریتارگتینگ را با هم مرور کرده و مثال موفقی از این نوع تبلیغات را دیدیم. چه نوع تبلیغاتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *