استراتژی قیمت‌گذاری رویداد: نکته‌هایی برای تصمیم‌گیری موثر

استراتژی قیمت‌گذاری رویداد

قیمت گذاری رویداد بخش مهمی از فرایند برنامه‌ریزی رویداد است. تنظیم قیمت مناسب برای بلیت می‌تواند میزان فروش و بازدهی شما را افزایش دهد. اما یک اشتباه کوچک در استراتژی قیمت‌گذاری می‌تواند سطح موفقیت را پایین بیاورد. ما به شما کمک مب‌کنیم از طریق توسعه‌ی یک استراتژی قیمت‌گذاری مناسب بیشترین بازدهی را از رویداد خود بگیرید.


قیمت‌گذاری رویداد بخش مهمی از فرآیند برنامه‌ریزی رویداد است. تنظیم قیمت مناسب برای بلیت می‌تواند میزان فروش و بازدهی شما را افزایش دهد. اما یک اشتباه کوچک در استراتژی قیمت‌گذاری می‌تواند سطح موفقیت را پایین بیاورد.

در ادامه پنج نکته که می‌توانند به شما کمک کنند تا -از طریق طرح‌ریزی یک استراتژی قیمت‌گذاری مناسب- بیشترین بازدهی را از رویداد خود بگیرید، آورده شده‌اند.

۱) رویداد خود را بشناسید

برای نوشتن یک استراتژی قیمت‌گذاری دقیق و موفقیت‌آمیز، باید اهداف سازمان و هم‌چنین انگیزه‌های مخاطبان بالقوه‌ی خود را از حضور در رویداد درک کنید. از خودتان بپرسید که آیا برند شما منحصربه‌فرد و تقاضا برای رویداد شما بالاست؟ و آگاهی کامل نسبت به شرایط رویداد داشته باشید.

درک سطح تقاضای رویداد می‌تواند در تعیین قیمت بلیت کمک کند. بطور مثال اگر سطح تقاضا بالا باشد، شما اغلب می‌توانید بلیت‌های‌تان را به تعداد زیاد و قیمت بالایی بفروشید. قیمت رویداد بر دید افراد نسبت به رویداد شما تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. بسته به نوع رویداد، تنظیم قیمت‌های بسیار پایین می‌تواند باعث شود مردم احساس کنند رویداد شما به اندازه‌ی کافی جدی و خوب نیست. در عین حال، قیمت‌گذاری بسیار بالا نیز تعداد شرکت‌کنندگان بالقوه‌ی رویداد شما را به شدت کاهش خواهد داد. در همین راستا باید ببینید شرکت‌کنندگان شما رویدادتان را چگونه درک کرده‌اند و سپس کارهایی را برای تغییر انتظارات و قیمت‌گذاری انجام دهید.

۲) ایجاد اهداف مالی

هدف‌های شما از جهت مالی و کسب سود بیشتر در آینده چیست؟ این سوالی‌ست که قریب به اتفاق برنامه‌ریزان رویداد باید آن را در نظر بگیرند. تخمین قیمت‌گذاری رویداد فرآیند بسیار مهمی است. در این‌جا فرمول اصلی محاسبه‌ی قیمت پایه‌ی بلیت آورده شده است که براساس آن اگر کل هزینه‌های رویداد را بر تعداد شرکت‌کنندگان تقسیم کنید، قیمت حداقل یک بلیت معین می‌شود.

قیمت‌گذاری رویداد

این فرمول نشان‌دهنده‌ی میزان حداقل بلیت خواهد بود. حال شما برای به حداکثر رساندن سود می‌توانید استراتژی‌های مختلفی را در نظر بگیرید. در اکثر مواقع میزان هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، بیشتر از میزان پیش‌بینی‌تان خواهد بود.

در نظر داشته باشید که هزینه‌ی بلیت بسیاری از شرکت‌کنندگان در کنفرانس‌های بزرگ توسط کارفرمایان پرداخت می‌شود و خود شرکت‌کننده آن‌قدرها نسبت به قیمت حساس نخواهد بود. اگر رویدادتان به وسیله‌ی شرکت‌های بزرگ پوشش داده نمی‌شود، این را در نظر بگیرید که راه‌های دیگری علاوه بر فروش بلیت برای رسیدن به درآمد (سود) وجود دارد؛ مثلا جذب اسپانسرها و غرفه‌داران. بنابراین وقتی یک استراتژی قیمت‌گذاری می‌سازید، بیشترین بار را روی حضار قرار ندهید. از پلن‌ها و برنامه‌های رقبای خود نیز آگاه باشید. این آگاهی ممکن است دید شما را گسترده‌تر کند و باعث شود از ترفندهای خاصی برای افزایش سودآوری مالی خود بهره بگیرید.

۳) ارائه‌ی گزینه‌های متفاوت بلیت

بسیاری از برنامه‌ریزان رویداد می‌گویند بیشترین چیزی که آن‎‌ها را می‌ترساند این است که نتوانند به اندازه‌ی کافی بلیت بفروشند. انتخاب گزینه‌های متنوع فروش بلیت می‌تواند این نگرانی را برطرف کند و راه را برای افراد زیادی بگشاید که در صورت یکسان بودن قیمت بلیت‌ها نمی‌توانستند در رویداد حضور داشته باشند. مخاطبانی که دوست دارند از بیشترین میزان امکانات در رویداد بهره ببرند، هزینه‌ اضافه نسبت به سایر بلیت‌ها را خواهند پرداخت.

قیمت‌های متنوع برای بلیت‌های مختلف، درآمد و هم‌چنین تعداد مخاطبان را به حداکثر می‌رساند. هم‌چنین ایجاد بلیت‌های تخفیفی در زمان‌های خاص باعث افزایش فروش خواهد شد.

۴) نگاه به رویدادهای گذشته

اگر رویدادهای متفاوتی را در گذشته برنامه‌ریزی کرده اید، موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید را کنار هم بگذارید. با محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه در هر رویداد و کنار هم قرار دادن داده‌ها، استراتژی‌های موثرتری اتخاذ کنید. در همین راستا از خودتان سوالاتی بپرسید مانند این‌که آیا فروش بلیت‌های متفاوت در رویدادهای گذشته منجر به افزایش درآمد شما شد یا نه؟ در نهایت ممکن است به این نتیجه برسید که داشتن یک نرم‌افزار مدیریت رویداد می‌تواند برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها بسیار موثر باشد. رعایت این نکات، درآمد حاصله از رویداد را برای شما به حداکثر خواهد رساند و برنامه‌ریزی برای رویدادهای بعدی را نیز بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

اگر از بسترهای اینترنتی مدیریت رویداد بهره می‌گیرید، از مخاطبان‌تان در موارد مختلف مانند قیمت بلیت‌ها نظرخواهی کنید. این به شما کمک می‌کند تا مخاطبان‌تان را بهتر درک کنید و رویداد بعدی را مطابق با نیازهای آنان برنامه‌ریزی کنید.

۵) نظارت بر جریان بلیت‌فروشی

بعد از این‌که یک استراتژی جامع برای قیمت‌گذاری رویداد در نظر گرفتید و از آن در عمل استفاده کردید، بر فروش بلیت‌های خود نظارت داشته باشید. ببینید اگر تقاضای رویدادتان افزایش یا کاهش یافته بر مبنای تغییرات قیمتی است که در مقایسه با گذشته انجام داده‌اید یا نه.

اگر متوجه شدید تغییراتی به وجود آمده، استرس نداشته باشید. حالا شما می‌دانید مشکل کارتان کجاست و می‌توانید روش‌هایی را برای حل آن بیابید. برای مثال اگر برخلاف انتظاری که داشتید در چند هفته‌ اول ثبت‌نام رویداد نتوانسته‌اید خوب بلیت بفروشید، می‌توانید تخفیف ارائه دهید.

بر جریان فروش بلیت‌ها نظارت مستمر داشته باشید و قیمت‌ها را متناسب با الگوی تقاضا انتخاب کنید.

۶) برندینگ

اگر برای اولین بار است که رویداد خود را برگزار می‌کنید و هنوز برندینگ آن تعریف نشده است، پایین نگه داشتن هزینه‌ها و قیمت بلیت، امری ضروری‌ست. طبیعتا بلیت‌ ارزان باعث می‌شود مخاطبان بیشتری داشته باشید. پس از آن‌که در دوره‌های بعدی از استراتژی‌های برندینگ استفاده کردید و سطح برندینگ شما بالاتر رفت، می‌توانید کم‌کم قیمت‌ بلیت‌های‌تان را هم متناسب با برندتان افزایش دهید.

نتیجه گیری: چگونه یک استراتژی موثر برای قیمت‌گذاری رویداد ایجاد کنیم؟

برای قیمت‌گذاری رویداد در درجه‌ی اول باید بفهمید که مخاطبان بالقوه‌ی رویدادتان چه تصوری از آن دارند. سپس میزان سودی که می‌خواهید از رویداد به دست بیاورید را در نظر بگیرید و بلیت‌های متفاوتی برای رویداد تعریف کنید. تجربه‌های گذشته‌ی خود را از یاد نبرید و در طول جریان بلیت‌فروشی حواس‌تان را به برخورد مخاطبین جمع کنید تا بتوانید واکنش‌های مناسبی داشته باشید. برند و میزان محبوب و معروف بودن رویداد، در قیمت بلیت‌های آن تاثیر مستقیم دارند.

با رعایت این نکات به فروش مورد نظرتان دست خواهید یافت.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. گروه آموزشی آبان گفت:

    مطالب مفیدی رو قرار دادین. مرسی از سایت خوبتون. طبق فرمول بالا، سود حاصل از برگزاری و خدمات میتونه یه امر شخصی باشه درسته؟
    مثلا یکی میخواد n ریال از این رویداد داشته باشه و دیگری x ریال

    1. حمیدرضا احمدی گفت:

      دقیقا.

  2. محمد مهدی امیدخدا گفت:

    باز هم مثل بقیه مقاله ها مفید و کاربردی بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *