درمورد راه‌های شناخت مشتریان بیش‌تر بدانید

تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
شناخت مشتریان

یکی از تناقض‌های بزرگ عصر اطلاعات این است که خیلی از ما اطلاعات مورد نیازمان را در اختیار نداریم! یعنی مقدار داده‌های موجود این‌قدر زیاد است و این‌قدر قابلیت زیادتر شدن را دارد که انتخاب اطلاعات درست و روش به دست آوردن آن و سپس فیلتر کردن‌اش، کاری سخت به نظر می‌رسد. براساس پژوهش مشترکی که توسط Yesmail Interactive و Gleanster (دو شرکت فعال در حوزه‌ی تحقیقات بازار) انجام شده است، 80 درصد از برندها اطلاعات درست و کافی برای طرح‌ریزی، راه‌اندازی و اجرای مناسب کمپین‌های بازاریابی در اختیار ندارند. این در حالی‌ست که رعایت چند نکته‌ی ساده می‌تواند -ضمن شناخت مشتریان- به افزایش فروش و معرفی شدن برند، کمک قابل توجهی بکند. برخی از این نکات را در ادامه خواهید خواند.

1- هیچ چیز را بدیهی در نظر نگیرید و هر فرضیه‌ای را آزمایش کنید

هنگام برنامه‌ریزی و تنظیم استراتژی بازاریابی، باید تمام فرضیه‌ها درمورد علایق و باورهای مشتریان کنار گذاشته شوند؛ حتی اگر درستی این فرضیات در گذشته‌ی دور (شش ماه یا یک سال قبل بسته به نوع داده) ثابت شده بوده باشد و در برنامه‌های قبلی نیز از آن‌ها استفاده شده باشد. چون برخورد مشتریان با برند، مسئله‌ای‌ست که هر روز تغییر می‌کند و احتمالا پیچیده‌تر می‌شود. با به دست آوردن اطلاعات به‌روز، شناخت سازمان‌ها از مشتریان‌شان به‌تر می‌شود و فرضیات اضافه در برنامه‌ریزی‌ها کنار گذاشته می‌شوند تا با شناخت مشتریان تجربه‌ی به‌تری برای آن‌ها ساخته شود و فرآیند بازاریابی به شکلی دقیق و درست صورت پذیرد.

2- از شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرید

تحقیقی که در بالا به آن اشاره شد، نشان می‌دهد که تنها 38 درصد از شرکت‌ها از داده‌هایی که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای هدف‌گذاری به‌تر و شناخت مشتریان در اختیارشان قرار دهند، استفاده می‌کنند. حضور در شبکه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها یک ضرورت است چون به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون واسطه با مشتریان‌شان ارتباط برقرار کنند. این رابطه می‌تواند از طریق کامنت مشتریان قدیمی زیر پست‌های شما یا از طریق شکایتی که او در یک پست جداگانه مطرح می‌کند، شکل بگیرد. علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند درمورد چیزهایی که مخاطبین شما به آن‌ها علاقه دارند -یا برعکس، از آن‌ها بدشان می‌آید- عادات و چیزهایی که می‌خرند نیز اطلاعات خوب در اختیار شما قرار دهند. پاسخ شما به کامنت‌ها و پست‌ها توسط همه قابل دیده شدن است و می‌تواند میزان تعهد شما به رضایت مشتری را نشان دهد.

3- از خود مشتریان سوال کنید

شاید بشود گفت این آسان‌ترین روشی‌ست که سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از آن به شناخت مناسبی از مشتریان‌شان برسند. صحبت مستقیم با مشتریان (حضوری، تلفنی یا حتی ایمیلی) به شما کمک خواهد کرد تا نیازهای آنان را به درستی درک کنید و بتوانید فعالیت‌تان را در جهت همان نیازها تنظیم کنید. “چرا” و “چطور” به شما کمک خواهند کرد تا فرصت‌های بهبود تجربه‌ی مشتریان را پیدا کنید و از آن‌ها برای بالا بردن فروش و وفاداری بهره ببرید.

4- پرسش‌نامه طراحی و ارسال کنید

طراحی و ارسال پرسش‌نامه یکی از به‌ترین راه‌ها برای شناخت مشتریان و گرفتن نظر آن‌ها راجع‌به یک محصول یا خدمت خاص است. از پرسش‌نامه‌ها می‌توان برای دریافت اطلاعات بیش‌تر درمورد خود مشتریان نیز بهره گرفت. فرض کنید برای عضویت در سایت شما، فقط نام و آدرس ایمیل کافی باشد. در این حالت می‌توان با ارسال یک پرسش‌نامه از کاربران سایت اطلاعات تکمیلی مورد نیاز را دریافت کرد.

5- برای گروه‌های اصلی مشتریان، یک شخصیت فرضی بسازید

ساختن این شخصیت فرضی که با عنوان “پروفایل مشتری” یا “پرسونا” از آن یاد می‌شود، می‌تواند در شناخت مشتریان و تلاش‌های بازاریابی بسیار موثر باشد. در این پروفایل باید اطلاعات مهمی مانند چیزهایی که مشتری بهآن‌ها علاقه دارد یا برعکس، از آن‌ها بدشان می‌آید، پس‌زمینه‌ی خانوادگی، سطح درآمد و تحصیلات، جنسیت و سایر اطلاعاتی که احتمالا برای بازاریابی محصول شما مورد استفاده قرار خواهند گرفت را شامل شود.

6- کلمات کلیدی مرتبط را بیابید

با استفاده از ابزاری مثل keyword planner از گوگل، کلمات کلیدی مرتبط با محصول‌تان را بیابید. دیدن کلمات جست‌وجوشده شما را به فضای ذهنی کسانی که احتمالا به محصول شما علاقه‌مند باشند، نزدیک‌تر خواهد کرد.

7- از مشتریان بخواهید درمورد شما نقد یا معرفی بنویسند

از مشتریان بخواهید تا متنی درمورد شما و محصولات‌تان بنویسند و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص کرده و نظر شخصی‌شان را هم اعلام کنند. خواندن درمورد تجربه‌ی شخصی یک کاربر، کمک بزرگی برای شما خواهد بود.

8- رویداد برگزار کنید

برگزاری رویداد می‌تواند به‌ترین فرصت برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و گرفتن نظر آن‌ها بدون واسطه باشد. در چنین رویدادی شما هم مشتریان راضی‌تان را خواهید دید، هم مشتریان ناراضی و هم مشتریان بالقوه که درمورد محصول شما مطمئن نیستند. دانستن نظر هر سه گروه، کمک بسیار بزرگی در ادامه‌ی فعالیت‌های شما خواهد بود.


همین حالا رویدادتان را در ایوند بسازید و از ابزارهای متنوع آن برای بازاریابی و دریافت بازخورد از مخاطبین، استفاده کنید.

call-to-action-buttons

نظرات بازدیدکنندگان

  1. موفقیت گفت:

    مقاله مفیدی بود. با تشکر از اقای درخشانی !

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *