ترک اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، تضمینی

موضوع: مطالب دیگر
تاریخ: ۳ دی ۱۳۹۶
شبکه‌های اجتماعی

ترک اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در چند مرحله
صبح که بیدار می‌شوید، چشم‌هایتان را باز نکرده کورمال کورمال دنبال گوشی‌تان می‌گردید تا ببینید در شبکه‌های اجتماعی نوتیف جدید چی دارید و چه کسی پیام فرستاده و عکس‌تان در اینستاگرام چندتا لایک خورده؟ اگر جوابتان به این سوال نهِ قاطع است و اصولا صبح را با صبحانه و ورزش و اینجور کارها شروع می‌کنید که خوش به حالتان و آفرین، اما اگر سری به چپ و راست چرخاندید و یواشکی گفتید که ع آره دقیقا منم همینطورم، تا آخر این مقاله با ما همراه شوید:
طبق آماری که با یک جستجوی ساده به دست می‌آید، ۲۸% از کل زمان‌های صرف شده در فضای آنلاین، در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و کاربران بین ۱۵تا ۱۹ ساله روزانه حداقل سه ساعت را در جاهایی مثل فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام هستند.
با گذراندن زمان زیاد در شبکه‌های اجتماعی، شاهد اختلال در ساعات خواب افراد، افزایش خشم و عصبانیت و بداخلاقی و نیز افت تحصیلی و کاری هستیم.

شبکه‌های مجازی

با این وضعیت بهتر است فکری به حال خود کنیم. پیشنهاد می‌کنیم روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • گوشی موبایل‌تان را از خود دور نگه دارید

    همینقدر ساده و البته سخت. دارید پشت میز تحریرتان درس می‌خوانید؟ گوشی را در حالت بیصدا و بدون اتصال به اینترنت توی هال رها کنید. در شرکت مشغول به کار هستید؟ گوشی را اصلا از کیفتان بیرون نیاورید. گاهی حتی گوشی موبایل‌تان را با خود به همراه نبرید. گوشی در اتاق خواب آن هم در کنار پریز برق که اصلا حرفش را نزنید.

  • شبکه‌های اجتماعی را گلچین کنید

    با خودتان قرار بگذارید از تعداد شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستید کم کنید. هم تلگرام هم واتس‌اپ هم اسکایپ هم فیسبوک هم توئیتر هم اینستاگرام هم فلیکر؟ در هر کدام هم کلی کانتکت دارید و هزاران نفر را دنبال میکنید؟ خودتان فکر می‌کنید راه چاره چیست؟ سعی کنید تنها یک پیام‌رسان نگه دارید و یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر. همان‌ها را هم خلوت کنید. چه دلیلی دارد افرادی را دنبال کنید که نه می‌شناسید نه از آنها چیزی می‌آموزید؟ مطمئن باشید به کانال‌هایی که چندهزار پیام دیده نشده دارند هیچ نیازی ندارید. حذف‌شان کنید. داشتن پیام‌های خوانده نشده و شلوغی صفحه‌ی برنامه، استرس ایجاد می‌کند. تنها صفحات و کانال‌هایی را نگه دارید که مطمئنید لازمتان می‌شوند و مفید هستند.
    ترک اعتیاد شبکه‌های مجازی

  • به خودتان جایزه بدهید

    برنامه زمانی مشخصی برای خود داشته باشید و مدیریت زمان را بیاموزید. اگر چهار مورد از شش مورد فهرست کارهایتان انجام شد، به خودتان نیم ساعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی را جایزه بدهید. یا اگر توانستید یک هفته سر قول‌تان بمانید و روزی بیشتر از یک ساعت را در فضای مجازی نگشتید، می‌توانید بروید به رستوران محبوب‌تان و دلی از عزا درآورید، یا آن وسیله‌ای را که مدت‌هاست دنبالش هستید بخرید. کلی کیف دارد، امتحانش کنید.

  •  Log out کنید

    هر بار که کارتان با برنامه تمام می شود، log out کنید. شاید به نظرتان مسخره بیاید، اما باور کنید در آن چند ثانیه‌ای که برای ورود دوباره صرف می‌کنید، اتلاف زمانی عجیبی رخ نمی‌دهد اما تفاوت در این است که وسوسه‌ی سر زدن به موبایل و چک کردن نوتیف‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

برای غلبه بر اعتیاد خود و جلوگیری از صرف زمان های طولانی در شبکه‌های اجتماعی، که احتمالا هیچ فایده‌ای هم ندارد، بهتر است سرگرمی‌های جذاب‌تری در دنیای واقعی پیدا کنید. اگر صفحه‌ی اول اینستاگرام شما پر است از تصاویری که افراد در حال ورزش کردن به اشتراک گذاشته اند یا چندین کانال ورزشی را دنبال می‌کنید، چرا خودتان واقعا ورزش نکنید؟ دیدن تصویر تنها چه فایده ای دارد؟ اگر این صفحات و کانال‌ها شما را به انجام کارهای مفید ترغیب نکنند، اساسا داشتن‌ و دنبال کردن‌شان چه فایده‌ای دارد؟
البته نیازی به گفتن ندارد که استفاده‌ی معقول و منطقی از شبکه‌های اجتماعی نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم خوب و کارراه‌انداز است. کانال‌ها و صفحات مفیدی وجود دارند که به شما مهارت‌های مختلفی میاموزند و به توسعه فردی شما کمک میکنند. هدف ما در این مقاله این بود که با این روش‌ها اعتیاد مجازی را درمان کنیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *