شبکه‌سازی چیست و چه اهمیتی دارد؟

موضوع: چرا رویداد
تاریخ: ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
شبکه‌سازی

لغت‌نامه‌ی میریام-وبستر، واژه‌ی نتورکینگ یا شبکه‌سازی را به صورت زیر تعریف می‌کند:

«شبکه‌سازی یعنی تبادل اطلاعات و خدمات میان افراد، گروه‌ها و موسسات؛ یا به صورت خاص، پرورش ارتباطات مولد با دیگران»

اگر بخواهیم کمی بیش‌تر درمورد معنی شبکه‌سازی صحبت کنیم، باید بگوییم که منظور از شبکه در این‌جا شبکه‌ی ارتباطی‌ست و طبیعتا ساختن شبکه‌ی ارتباطی با ساختن و پرورش دادن رابطه‌ها ممکن می‌شود.

هر فرد بالغ شبکه‌ای از ارتباطات شخصی و حرفه‌ای دارد که باید ضمن تلاش برای گسترده‌تر کردن آن، برای حفظ و بهبود روابط فعلی که آن را تشکیل می‌دهند نیز بکوشد.

مثلا شما یک شبکه‌ی ارتباطات فامیلی دارید، یک شبکه‌ی ارتباطات دوستانه و یک شبکه از ارتباطات کاری و حرفه‌ای که تقریبا همیشه در حال بزرگ‌تر شدن هستند و در مجموع شبکه‌ی روابط شما را تشکیل می‌دهند.

چرا شبکه‌سازی مهم است؟

1- زندگی حرفه‌ای و مسیر شغلی

صرف وقت برای شبکه‌سازی بدون شک یکی از کارهایی‌ست که بیش‌ترین بازگشت را برای شما خواهد داشت؛ چه از لحاظ مالی و چه به شکل‌های دیگر.

یکی از زمان‌هایی که این بازگشت را احساس خواهید کرد، وقتی‌ست که به دنبال کار می‌گردید. داشتن ارتباطات وسیع شخصی و حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا پیش از بقیه از موقعیت‌های شغلی آگاه شوید. حتی گاهی اوقات ممکن است موقعیت‌هایی به شما پیشنهاد شود که اصلا قرار نیست عمومی شوند. علاوه بر این، هر سازمانی که قصد استخدام شما را داشته باشد از یک سری افراد تشکیل شده است و اگر این افراد شما را مستقیما یا با واسطه بشناسند، راحت‌تر به شما اطمینان خواهند کرد. در واقع، ارتباطات‌تان شما را در لیست افراد واجد شرایط یک موقعیت شغلی خاص، بالاتر خواهد برد.

اما این بدین معنی نیست که یک شبکه‌ی ارتباطی قوی فقط به درد کسانی می‌خورد که قرار است به دنبال کار بگردند. حتی اگر در حال کار هستید و از کارتان لذت هم می‌برید و قرار نیست به این زودی پست‌تان را ترک کنید، یک شبکه‌ی ارتباطی قوی شما را به نیرویی موثرتر تبدیل خواهد کرد. به جرئت می‌توان گفت که در عصر حاضر هیچ سازمانی وجود ندارد که بتواند تمام کارهایش را همیشه خودش انجام دهد. در هر صورت بالاخره به مشورت و کمک گرفتن و به استخدام درآوردن دیگران نیاز خواهید داشت.

2- زندگی شخصی

تا این‌جا درمورد فواید شبکه‌سازی حرفه‌ای و تاثیر آن در مسیر شغلی گفتیم. اما تلاش برای آشنایی با افراد جدید در ابعاد دیگر زندگی نیز موثر است. طبیعتا شما برای ایجاد ارتباط با کسانی اقدام خواهید کرد که دارای مشترکاتی با شما هستند. مثلا هردو در یک موقعیت شغلی یا شخصی خاص قرار دارید. (هردو مدیر بازاریابی هستید یا در صنعت بیمه فعال‌اید یا مادر شاغل‌اید و…)

استفاده از تجربیات کسی که در موقعیت شما بوده یا هست یا در اختیار قرار دادن تجربیات‌تان برای او می‌تواند فرآیندی بسیار سودمند و البته خوش‌آیند باشد. هرچه باشد، نیاز به ارتباط با دیگران از نیازهای طبیعی بشر است.

به دست آوردن دوستانی واقعی که تا سال‌ها با شما می‌مانند هم می‌تواند از جمله اثرات مثبت تلاش برای شبکه‌سازی بهتر باشد.

شبکه‌سازی مفید چگونه انجام می‌شود؟

اگر اتفاقات خاص و شانس را کنار بگذاریم و درمورد موقعیت‌هایی صحبت کنیم که کنترل‌شان در دستان خود شماست، شرکت در رویدادهای مختلف در کنار استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی -مانند ایمیل- بهترین راه برای شبکه‌سازی موثر محسوب می‌شود.

می‌توانید همین حالا میان چندصد رویداد قابل ثبت‌نام در ایوند چرخ بزنید، رویدادهای موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و با افراد جدیدی که مشترکات زیادی با آن‌ها دارید آشنا شوید.

اگر می‌خواهید در کار شبکه‌سازی بهتر عمل کنید، این اینفوگرافیک را ببینید یا این ویدئوها را تماشا کنید.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. جراح گفت:

    خیلی خوب بود . سپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *