ایده‌هایی خلاقانه برای افزایش شبکه‌سازی و ارتباطات در همایش‌ها

تاریخ: ۴ بهمن ۱۳۹۴
ارتباطات در رویدادها

مردم به دو دلیل مهم در رویدادها شرکت می‌کنند، کسب‌دانش و ساخت شبکه‌های ارتباطی. بسیاری از برگزارکنندگان اغلب به مورد اول توجه می‌کنند، اما از ساخت شرایط مناسب برای برقراری ارتباط غافل می‌شوند.


اکثر افراد با دو هدف عمده در رویدادها شرکت می‌کنند؛ کسب دانش و ساخت شبکه‌های ارتباطی. برگزارکنندگان رویدادها اغلب به مورد اول توجه می‌کنند اما از ساختن شرایط مناسب برای برقراری ارتباطات مختلف بین شرکت‌کنندگان غافل می‌شوند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که ۸۶ درصد از شرکت‌کنندگان رویدادهای مختلف انتظار دارند که با شرایطی مناسب برای ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی مواجه شوند و هزاران نفر دیگر معتقدند شبکه‌سازی برای موفقیت هر رویدادی ضروری است.

خبر خوبی که می‌توانیم به شما بدهیم این است که ایجاد شرایط مذکور آن‌قدرها هم سخت نیست و با چند راه آسان می‌شود به مردم کمک کرد تا به اهداف خود از شرکت در رویداد برسند. در ادامه هفت راه‌حل به منظور تسهیل ارتباطات و روند شبکه‌سازی در همایش‌ها مطرح می‌شود:

۱) برگزاری جلسات داستان‌گویی

مارتین تیمرمانس در یکی از کنفرانس‌های کپنهاگ جلسه‌ی فوق‌العاده­‌ای برپا کرد. او بعد از صحبت درباره‌ی اهمیت داستان‌گویی، شرکت‌کنندگان را به پنچ گروه تقسیم کرد و به هر کدام از آن‌ها کاغذ و قلمی داد. سپس از شرکت‌کنندگان خواست تا در مورد رویدادها و تجربیات‌شان بنویسند و بعد هم نوشته‌شان را با بقیه‌ به اشتراک بگذارند. این مورد منجر به یخ‌شکنی و آشنایی شرکت‌کنندگان با هم شد.

۲) بازگو کردن تجربه‌های قبلی

در یکی از کنفرانس‌های سال ۲۰۱۵، برگزارکنندگان برای تعامل و ایجاد ارتباطات بیشتر، از از افراد خواستند تا به صورت داوطلبانه از تجارب خود در رویدادهای قبلی بگویند.

سپس شرکت‌کنندگان را به گروه‌­های دو یا سه نفری تقسیم کردند و از آن‌ها خواستند تا در مورد تجربیات خود در رویدادهای گذشته بنویسند و آن‌ها را با بقیه به اشتراک بگذارند.

با این شیوه در کنفرانس­‌ها نه تنها شرکت‌­کنندگان با افراد جدید ملاقات می‌­کنند، بلکه به طرحی دست خواهند یافت که بیشترین استفاده و بهره‌مندی را از رویداد ببرند.

۳) آموزش شبکه‌سازی ارتباطی

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، بسیاری از افراد برای ملاقات با دیگران و شبکه‌سازی در رویدادها شرکت می‌کنند اما اطلاعات کافی از نحوه‌ی برقراری ارتباطات صحیح ندارند. بنابراین نیاز به کمک دارند. در بسیاری از کنفرانس‌های موفق، برگزارکنندگان افرادی را مسئول می‌کنند تا با مردم حرف بزنند و به آن‌ها آموزش دهند که چگونه ارتباط خود را با دیگران آغاز کنند و چه سوالاتی از همدیگر بپرسند تا شروع موفقی داشته باشند.

مثلا مایک -یکی از برگزارکننده‌های موفق- در طول جلسه از شرکت‌کنندگان خواست تا با مطرح کردن سه سوال سر صحبت را با دیگران باز کنند. سپس اجازه داد سوالاتی بپرسند و بازخوردهای مختلفی دریافت کنند.

۴) شبکه‌سازی ارتباطی سریع

شبکه‌سازی پرسرعت یکی از انواع ساده و قدرت‌مند شبکه‌سازی است. در این حالت، برگزارکنندگان لیستی از سوالات کوتاه و سرگرم‌کننده را مطرح می‌کنند و از شرکت‌کنندگان می‌خواهند در عرض یک دقیقه در یک روند منظم (بسته به نوع محیط) بچرخند و یک سوال از هر کسی که خواستند بپرسند و وقتی زمان‌شان تمام شد، شخص دیگری را پیدا کرده و سوال بعدی را مطرح کنند.

۵) جداول بحث و گفتگو

در این نوع از شبکه‌سازی، شرکت‌کنندگان به چند گروه تقسیم می‌شوند. به آن‌ها موضوعی داده می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود در مدت معینی نسبت به آن موضوع بحث کنند و هر آن‌چه که در مورد آن می‌دانند بگویند. وقتی که زمان‌شان به پایان رسید، از آن‌ها خواسته می‌شود جدول دیگری با موضوع جدید انتخاب کرده و بحث خود را در موضوع دیگری ادامه دهند. اگر از این روش استفاده کنید، خواهید دید که شرکت‌کنندگان پس از رویداد نیز بحث‌های خود را ادامه می‌دهند.

۶) تغییر صندلی شرکت‌کنندگان

این ساده‌ترین ترفندی است که می‌­توانید استفاده کنید. اجازه ندهید شرکت‌کنندگان در تمام طول جلسه در کنار همان فرد قبلی بنشیند. جاهای‌شان را تغییر دهید و آن‌ها را مجبور کنید با افراد جدیدی که در کنارشان می‌­نشینند بیشتر آشنا شوند.

۷) راهنمایی‌هایی در حوزه‌ی شبکه‌سازی

در یکی از استارتاپ گرایندهای مشهور، ایده‌ی بسیار جالبی ارائه شد. در مقابل محل برگزاری رویداد، بنری نصب شده بود که تاکتیک‌های شبکه‌سازی ارتباطی به وضوح در آن نوشته شده بودند. این بنر به شرکت‌کنندگان کمک می‌کرد تا انتظارات صحیحی از شبکه‌سازی داشته باشند و آن‌ها را تشویق می‌کرد تا دوستان جدیدی پیدا کنند.

شما نیز می­‌توانید با ایجاد راهنمایی‌های خلاقانه در محل برگزاری کنفرانس، شرکت‌کنندگان را به برقراری ارتباط صحیح با یک‌دیگر تشویق کنید.

برای دیدن ویدئو های آموزشی در زمینه شبکه سازی حرفه ای ایجا کلیک کنید.

430775021594982597271

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. مطلب خوبی بود / ضعف در شبکه سازی در ایران بسیار به چشم میاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *