اصلاح عادت‌های نادرست برای سلامت جسمی و روحی بیشتر

موضوع: مطالب دیگر
تاریخ: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸
سلامت جسمی و روحی

تغییر عادت‌های نادرست در زندگی روزمره وقت زیادی ‌نمی‌خواهد. تنها با شروع از تغییرات کوچک بعد از مدتی بسیار سرحال و نیرومند می‌شویم.


وقتی میخواهیم فردی را تصور کنیم که دارای سلامت جسمی و روحی است، تصویر فردی خندان که به شغلش علاقه دارد، ۵ روز در هفته ورزش می‌کند و با سبزیجات فراوان آشپزی می‌کند به ذهنمان خطور می‌کند. این تصویر را از ذهنمان خارج کنیم چون عواملی که باعث تفاوت افراد سالم با بقیه افراد جامعه می‌شود بسیار ساده است. عادت‌های ساده روزانه که هیچ وقت فراموش نمی‌شوند و تاثیر به سزایی در سلامت جسمی و روحی ما دارند.
نظم و تعهد کلید ماندن در وضعیت خوب است که اتفاقا انجام همین دو کار برای بسیاری از ما مشکل است. منظور از وضعیت خوب تنها حالت فیزیکی افراد نیست بلکه به سلامت جسمی و روحی افراد برمی‌گردد. همیشه تغییر عادت‌های کوچک و در نظر غیرمهم باعث تغییر بزرگی در زندگی ما می‌شود. البته که روتین زندگی همه ما جای تغییر و اصلاح دارد. ساعت‌های عجیب غذا خوردن، وقت سپری کردن بی هدف در گوشی‌ها در ساعات استراحت و بسیاری عادات روزانه دیگر. خبر خوب اینکه این تغییر وقت زیادی ‌نمی‌خواهد تنها با شروع از تغییرات کوچک بعد از مدتی بسیار سرحال و نیرومند می‌شوید.

بیایید با هم چند مورد از این عادت‌های ساده روزمره را مرور کنیم.

۱. هر روز صبح ۱۰ دقیقه صرف نوشتن ژورنال روزانه کنیم.

چه صبح بعد از بیدار شدن، چه در مسیر رسیدن به محیط کار، نوشتن اینکه آن روز چه حسی داریم بسیار کمک می‌کند که اگر حسی درونمان است آزاد شود. و معمولا حس یا فکری درونمان است که با روی کاغذ آمدن ما را سبک کرده و بهتر خواهیم توانست درباره آن تصمیم بگیریم.
James Pennebaker روانشناس و محقق در دانشگاه تگزاس گفته است که نوشتن باعث بهبود سیستم ایمنی، بهبود تنگی نفس و باعث سبکی ما از نظر احساسی می‌شود. لازم نیست که تبدیل به یک نویسنده شویم. فقط کافیست احساسات و افکارمان را با زبان ساده به روی کاغذ بیاوریم.

سلامت جسمی و روحی

۲. همیشه تنقلات سالم همراه خود داشته باشیم.

این عادت باعث ایجاد حس انرژی بیشتر در ما شده و کاملا با سلامت جسمی و روحی ما ارتباط دارد. خوردن خوراکی سالم مثل میوه، انواع مغزها، نان و پنیر و غیره مورد علاقه باعث سلامت بدن و همچنین باعث ایجاد حس خوشایند در ما می‌شود. باید حواسمان باشد که به تنقلات ناسالم مانند سیب زمینی سرخ کرده روی نیاوریم چرا که کاملا عکس عمل کرده و باعث ایجاد حس سنگینی و کاهش انرژی می‌شود.

سلامت جسمی و روحی

۳. زیاد سبزیجات بخوریم.

این جمله را هزاران بار شنیده‌ایم اما چند درصد از ما واقعا به این جمله فکر کرده و به آن عمل می‌کنیم؟
سبزیجات مخصوصا از نوع سبز تیره بسیار مغزی هستند. تنها یک وعده در روز ویتامین K بسیار زیادی به بدن می‌رساند که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. کمبود ویتامین K باعث ضعیف شدن استخوان‌ها، بیماری قلبی و مشکلات کلیوی می‌شود پس از همین امروز خوردن سبزیجات را شروع کنیم!

سلامت جسمی و روحی

۴. ورزش عامل اصلی سلامت جسمی و روحی!

آزاد شدن هورمون اندورفین در صبح اتفاق خوبی است و هرچقدر زودتر این عادت را به روتین روزانه‌مان اضافه کنیم، زودتر به احساس سرزندگی می‌رسیم. هر روز ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شویم تا بدویم یا در منزل حرکات کششی انجام دهیم تا هورمون اندورفین در مغز ما آزاد شود. مغز و عضلاتمان از ما متشکر خواهند بود.

سلامت جسمی و روحی

۵. درست تنفس کنیم.

تنفس درست و مناسب سریعترین راه برای بهبود سلامت جسمی و روحی است. این کار کاهنده میگرن، کمک کننده به پروسه هضم و اعصاب آرام است. Murali Doraiswamy پروفسور روانپزشکی در دانشگاه Duke می‌گوید با تنفس آرامتر و عمیق‌تر در روز می‌توانید بیشتر زندگی کنید. هر روز ساعاتی را به خود یادآوری کنیم که عمیق و درست نفس بکشیم چون در کمال تعجب معمولا این کار را فراموش می‌کنیم. مدیتیشن راه بسیار خوبی برای تمرین تنفس درست است.

سلامت جسمی و روحی

۶. آهسته غذا بخوریم.

معمولا به دلیل مشغله‌های روزمره ممکن است با سرعت زیادی غذا بخوریم یا هنگام غذا خوردن کار کنیم. این باعث می‌شود نه تنها از غذا لذت نبریم بلکه باعث شویم پروسه هضم دچار مشکل شود. پس حواسمان باشد هنگام غذا خوردن تا جای ممکن به چیزی که میخوریم فکر کنیم تا درست بجویم و به هضم غذا و حس بهتر کمک کنیم.

سلامت جسمی و روحی

۷. هر ۹۰ دقیقه استراحت کنیم.

استراحت در طول روز بسیار مفید است. اگر هر 90 دقیقه در محیط کار میز خود را ترک کرده و استراحت کنیم، هنگام شروع کار دوباره با انرژی وکارایی بیشتری فعالیت خواهیم کرد.

۸. از خودمان بپرسیم چه کاری دوست داریم انجام دهیم و آن را انجام دهیم.

ما در زندگی روزمره‌‌مان بسیار به قوانین متعهد می‌مانیم و کارهایی را انجام می‌دهیم که اگر به آنها فکر کنیم به انجام بسیاری از آ‌ن‌ها علاقه نداریم. روتین‌ها و مسئولیت‌ها چیزهای خوبی هستند اما لازم است گهگاهی از الویت‌های روزمره فراتر رویم و به فعالیت‌های دلخواهمان بپردازیم تا حس روزمرگی از ما دور شود و شاد زندگی کنیم.

سلامت جسمی و روحی

همانطور که می‌بینید با اضافه کردن فعالیت‌های کوچک و تغییر عادت‌های بد به سادگی می‌توانیم زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشیم. پس بیایید هر دو هفته یک عادت را اصلاح کنیم یا یک فعالیت جدید و کوچک را شروع کنیم.

سلامت جسمی و روحی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *