نکات مهم سئو: چگونه وب‌سایت رویداد خود را در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو نگه داریم

تاریخ: ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
نکات سئو

فرض کنید شما یک وب‌سایت زیبا برای رویداد خود ساخته‌‌اید و برای شروع فروش بلیط‌‌ های خود هیجان‌زده هستید. اما مردم چگونه شما را پیدا خواهند کرد؟ برای این کار می‌بایست با موتورهای جستجو و مفهوم سئو آشنا باشید، این مفاهیم به موفقیت هر چه بیشتر برگزارکننده‌های رویداد کمک خواهد کرد.

کلمه کلیدی

توضیحات عکس: کدام‌یک راه هدف قرار دهد؟

سگ: بیش از اندازه رقابتی بوده و احتمال نتیجه‌گیری مناسب کم می‌باشد.

گنجشک: به اندازه لازم دلخواه نبوده و مهم نیست.

سنجاب: احتمال پیروزی بیشتر است و برای انتخاب بسیار مناسب است.

برای این‌که مطمئن شوید مردم زیادی را به وب‌سایت خود جذب خواهید کرد، می‌بایست وب‌سایت رویدادتان را برای موتورهای جستجو بشناسانید. این نکته را در نظر بگیرید که هر روز حدود ۳.۵ میلیارد جستجوی گوگل اتفاق می‌افتد که در طول یک سال این مقدار به ۱.۲ تریلیون می‌رسد. گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان است، اگر بتوانید وب‌سایت خود را به صفحه‌ی اول گوگل برسانید، افزایش قابل توجهی در ترافیک وب‌سایت‌تان خواهید داشت.

صفحه‌ی وب‌سایت شما به خودی خود در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو قرار نخواهد گرفت، دریافت رتبه‌های بالا و ترافیک ورودی از موتورهای جستجو به مجموعه‌ای از مراحل وابسته‌ است. سه گزینه‌ی اصلی پشت رتبه‌بندی برای هر کلمه‌ی کلیدی وجود دارد:

۱) کلمات کلیدی

۲) محتوای صفحه( seo)

۳) قابل اعتماد بودن سایت ( لینک‌های دریافتی / اعتبار دامنه)

به‌منظور رتبه‌بندی یک صفحه باید ارتباط آن با کل صفحه نشان داده شود، وب‌سایت شما باید برای موتورهای جستجوگر شناخته شده و معتبر باشد تا در هنگام جستجو بر روی عبارات شما تمرکز داشته باشند.

در ابتدا با کلمات کلیدی شروع می‌کنیم؛ استفاده از کلمات کلیدی برای جستجو شبیه خواندن ذهن میلیون‌ها فرد مختلف است؛ این موضوع شگفت‌انگیزی است که در عرض چند دقیقه یاد خواهید گرفت. تنها چیزی که در انتخاب کلمه‌ی کلیدی مناسب باید در نظر بگیرید این است که مردم محصولات و خدمات شما را با چه عباراتی جستجو می‌کنند و سپس کلماتی را که مردم بیشتر استفاده می‌کنند را به کار گیرید.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

برای پیدا کردن کلمه‌ی کلیدی مناسب باید معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

کلمات جستجو شده‌ی اصلی: کلمات کلیدی که اغلب مورد استفاده قرار گرفته‌اند و چه تعدادی از مردم این عبارت را جستجو کرده‌اند؟ این‌جا هیچ نکته‌ای برای کلمات هدف و این‌که کدام یک از آن‌ها جستجو خواهند شد یا این‌که ممکن است از طرف فردی جستجو نشده در رقابت شانس بیشتری در رتبه‌بندی داشته باشد وجود ندارد.

رقابت: به سایت‌های رقیب خود توجه کنید، آیا آن‌ها سایت‌های قدرتمندی هستند؟ کلمات کلیدی که آن‌ها استفاده می‌کنند چیست؟ همه‌ی کلمات مورد استفاده‌ی رقبای خود را تحلیل کنید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

چگونه کلماتی که بیشتر جستجو می‌شوند را پیدا کنیم، اگرچه ابزارهای بسیاری برای نشان دادن عباراتی که بیشتر جستجو شده‌اند وجود دارد؛ اما من ابزارهای که گوگل در این رابطه دارد را پیشنهاد می‌کنم زیرا آن‌ها بیشترین اطلاعات را دارند. دو ابزاری که در این‌جا آن‌ها را معرفی و مورد استفاده قرار می دهیم گوگل‌ا‌دوردز و گوگل‌ترند است؛ آن‌ها بسیار متفاوت اما به صورت مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

اگر بخواهیم این دو ابزار را با یگدیگر مقایسه کنیم؛ در برنامه کلمه‌کلیدی گوگل‌اد‌وردز به شما عبارات مختلفی پیشنهاد می‌شود که درصد تخمینی از تعداد جستجوهای اصلی کلمات را به شما نشان می‌دهد (چه تعدادی از مردم در آمریکا و سایر نقاط جهان این عبارات را جستجو کرده‌اند)؛ اما در گوگل‌ترند، کلمات و عبارات خاصی را که در طول این زمان جستجو شده‌اند را نشان می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا عبارات را با یکدیگر مقایسه کرده و آن‌هایی که کاربرد بیشتری دارند و بیشتر توسط مردم جستجو شده‌اند انتخاب کنید.

کلمه کلیدی گوگل ادوردز برنامه‌ای است که کلمات کلیدی محبوب را به شما نشان می‌دهد، اما گوگل ترند میزان اعتبار کلمات را به شما نشان می‌دهد. آیا این عبارت بیشتر محبوب است؟ آیا این عبارت در فصل خاصی بیشتر جستجو می‌شود و غیره. با استفاده از گوگل‌ترند حتی می‌توانید چند کلمه را با هم مقایسه کنید و ببینید کدام بیشتر موردتوجه مردم بوده است.

نکته: این ابزار شناخته شده‌ای برای نشان دادن عبارات است که اگر عبارت مورد علاقه شما در آن ثبت نشده است می‌توانید آن را به‌صورت دستی وارد کنید و اگر حتی آن را نمی‌بینید به برنامه گوگل‌ترند پیشنهاد کنید.

مرحله اول: انتخاب کلمات کلیدی با ابزارهای اصلی

برای مثال در گوگل ادوردز عبارات مختلفی را در بالای صفحه نوشته و برروی دکمه “ایده بده” کلیک کنید. در اینجا نتایج بدست آمده برای مثال برای عبارت “شکار سنجاب” نشان داده شده است.

سئو

در ابتدای لیست، شما عبارت خاصی را که وارد کرده‌اید می‌بینید؛ سپس تعداد متوسط جستجوهای که به صورت ماهانه در طول سال گذشته بوده‌اند را مشاهده می‌کنید. این نوع جستجو را “جستجوی دوره‌ای” می‌نامند.

نمودار پله‌ای در سمت چپ جستجوهای ماهانه وجود دارد که روندهای جستجو شده در گوگل را نشان می‌دهند با کلیک بر روی این نمودار می‌توانید کلمات و عبارات کلیدی را که بیشترین و کمترین جستجوها را داشته‌اند ببینید.

سئو 2

همانطور که به دنبال جستجو طیف گسترده‌ای از عبارات هستید. باید به دنبال دو چیز نیز باشید:

عباراتی که کاملا به موضوع شما مرتبط هستند و عبارات جدیدی که معنای مشابه‌ای با موضوع شما داشته ‌باشند؛ مخصوصا عباراتی که با شباهت معنایی نزدیک به عبارت کلیدی شما حجم بالای از جستجو را به خود اختصاص داده‌اند؛ و آن‌ها را به لیست خود اضافه کنید.

مرحله ۲: پیدا کردن کلمات کلیدی با توجه به سایر منابع

اگر نیاز به ایده و موضوعات جدیدی برای یافت کلمات کلیدی دارید می‌توانید از این ابزارها و منابع استفاده کنید:

آنالیزگر گوگل: به شما برای پیدا کردن کلمات و عبارات کلیدی که بیشترین آمار جستجو را در ترافیک‌های اینترنتی به خود اختصاص داده‌اند و باعث بهینه‌سازی موتورهای جستجو و پرس‌وجوها شما هستند کمک می‌کند؛ در آنالیزگر گوگل تعداد بازدید و ساعات بیشترین بازدید از سایت شما و کلمات کلیدی که توسط آن‌ها از به سایت شما مراجعه و از آن بازدید شده را به شما نشان می‌دهد. کلمات کلیدی مرتبط به این موضوعات، در رتبه‌بندی سایت شما به راحتی عمل کرده و باعث تاثیر آن برای وب‌سایت شما می‌باشد.

پیشنهادات گوگل: آسان‌ترین راه پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب استفاده از کلمات کلیدی گوگل است، ابتدا کلمات کلیدی را در گوگل وارد کنید و به عباراتی که گوگل پیشنهاد می‌دهد نگاه کنید؛ برای ابتدای جملات خود از کلمات سوالی مثل “چگونه”،”چطور” یا “چه‌کسی” استفاده کنید تا پیشنهادات بیشتری را مشاهده کنید. با یک جستجوی خوب می‌توانید حجم زیادی از عبارات جدید بدست آوردید.

سئو 3

پیشنهاد بارگذاری: در لیست پیشنهادات گوگل شاید تنها تعدادی از بیشترین عبارات یا کلمات کلیدی که جستجو شده‌اند، به شما نشان داده شود اما در این‌جا راه‌حلی برای دیدن تمام پیشنهادات گوگل وجود دارد. در پیشنهاد بارگذاری گوگل لیستی از تمام پیشنهادات مربوط به عبارت یا کلمه کلیدی را به شما ارائه می‌کند. مثلا برای جستجو کلمه مورد نظر را در کادر مشخص شده تایپ خواهید کرد برای مثال “کلمه کلیدی” را جستجو کنید.

سئو 4

با جستجوی کلمه‌کلیدی در وب‌سایت‌های انگلیسی زبان نتایج زیر بدست آمده است؛ و به شما ترکیبی از عبارات مختلفی که شامل کلمه کلیدی باشند را پیشنهاد می‌کند.

سئو 5

با تیم خود مشورت کنید: افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید یا مخاطبان شما بهترین منابع برای ایده‌گیری در مورد کلمات کلیدی مورد استفاده شما می‌باشند. از اطرافیان خود در مورد موضوعات مختلفی که در مورد آن صحبت می‌کنند سوال کنید. همچینی در مقابل آن کلماتی را که به ذهن آن‌ها نرسیده است بررسی کنید.

افراد مناسب اطرافتان و مخاطبان هدف خود را پیدا کنید: این موضوع به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که مشتریان چه چیزهای را جستجو می‌کنند یا در مورد خدمات یا محصولات دنبال چه چیزهای نیستند و آن‌ها را جستجو نمی‌کنند. برای مثال اگر شما فروشگاهی اینترنتی برای فروش محصولی برای “پیاده‌‍روی” راه انداخته‌اید؛ مشتریان شما احتمالا به دنبال عباراتی مانند “راهنمایی پیاده‌روی” یا “بهترین مسیرهای پیاده‌روی در شهرهای مختلف” که عباراتی مربوط به استفاده از “پیاده‌روی” هستند را جستجو خواهند کرد. افراد به شما کمک خواهند کرد تا این کلمات کلیدی را پیدا کنید.

پیدا کردن مخاطبان هدف: گروه‌های طرفدار مختلفی در شبکه‌های اجتماعی مختلفی مثل، گروه‌های فیس‌بوک، گوگل‌پلاس یا زیرگروه‌های خاصی وجود دارند.

در مورد هر مشکل، موضوع یا سوالی که در مورد تمایل آن‌ها به محصولات در این گروه‌ها مطرح می‌شود را به دقت دنبال کنید؛ این بهترین شیوه برای پیدا کردن کلماتی کلیدی است که در برنامه‌ریز گوگل وجود دارند.

نکته: برایان‌دین لیستی از کلمات کلیدی که با استفاده از استراتژی طوفان فکری بدست آمده است مطرح کرده است.

مرحله‌ی ۳: محدود کردن

اگر دوست دارید عبارت‌ها و کلمات بیشتری را پیدا کنید سعی کنید تمام باکس‌هایی که در این ابزار تعبیه شده است را بگردید. در قسمت پایین ابزار فیلترهایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کلمات بیشتری را پیدا کنید و هم‌چنین با استفاده از آن‌ها می‌توانید روی عبارت‌های خاص‌تری متمرکز شوید.

سئو 6

بنابراین، شما باید حجم گسترده‌ای از عبارات مورد استفاده را جستجو کنید. این عبارات شامل کلمات کلیدی مرتبط با موضوع شما و یا کلمات و عباراتی با شباهت معنایی و ساختار گرامری مرتبط با موضوع می‌باشند.

رتبه‌بندی گوگل در مورد عبارات‌کلیدی طولانی چطور است؟

کسب‌وکارها باید از عبارت‌های کلیدی خاصی استفاده کنند، عباراتی که سایر سایت‌ها استفاده نکرده‌اند. عبارات طولانی اغلب کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر بتوانید یک عبارت طولانی مهمی را انتخاب کنید بسیار ارزشمند است. اگر هدف شما دنبال کردن عبارات بلند با شش یا هفت کلمه باشد این امکان وجود دارد که شما تنها صفحه‌ای در اینترنت باشید که ترکیبی از این کلمات را دارا است.

با ارسال محتوا در آخر هفته‌ها ممکن است کاهش خوبی در رتبه‌ی سایت خود داشته باشید. با ارسال محتوا در ساعات مخصوصی از روزهای آخر هفته در رتبه‌‌های بالای موتورهای جستجو قرار بگیرید.

آیا می‌توان بیشتر از یک عبارات را هدف قرار داد؟ عبارت هدف ثانیه چگونه است؟

این موضوع بعید به‌نظر می‌رسد که تنها یک صفحه بتواند رتبه‌بندی بالای را تنها با توجه به کاربرد عبارات هدف مختلف، کلمات خاص، صفحات داخلی و پست‌های وبلاگ مخصوص داشته باشد؛ بنابراین بهتر است از یک عبارت هدف برای خود استفاده کنید.

ممکن است با انتخاب بیشتر از یک عبارت هدف موفق باشید اما این عبارات شامل کلمات مشترکی خواهند بود و این موضوع که بخواهید عباراتی شامل کلمات ابتدایی مشترکی استفاده کنید کار آسانی است. اما اگر عبارات کلیدی اول و ثانویه کاملا متفاوت هستند احتمال آن‌که به صفحه شما برای هر دو عبارت رتبه‌بندی تعلق گیرد بسیار کم است.

مرحله ۴: استفاده از کلمات کلیدی در صفحه اصلی

کلمات کلیدی که به‌کار برده‌اید؛ باید در قسمت‌های مختلف سایت شما دیده شوند؛ در این‌جا لیستی از قسمت‌های که عبارات کلیدی شما باید در ابتدا در آن‌جا وجود داشته باشد را مطرح می‌کنیم.

در عنوان اصلی صفحه

در تگ‌های میانی مانند تگ‌های <h1>

۴ یا ۶ بار در طول متن نوشته‌ی شما

در لینک‌هایی که از سایر صفحات وب‌سایت‌تان به این صفحه داده‌اید

از عبارات یا کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکرده و فراموش نکنید که شما می‌خواهید موتورهای جستجوگر این کلمات کلیدی را دیده و پیدا کنند اما در انتها این مردم هستند که به وب‌سایت شما امتیاز خواهند داد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *