راهنمایی‌های استیو جابز برای برگزاری موفق یک رویداد معرفی محصول

تاریخ: ۹ اسفند ۱۳۹۴
استیو جابز

حتی اگر محصولات اپل را دوست نداشته باشید، نمی‌توانید رویدادهای معرفی محصول این برند را نادیده بگیرید. برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ رویداد معرفی محصول اپل توسط استیو جابز برگزار شد.


حتی اگر محصولات اپل را دوست نداشته باشید، نمی‌توانید رویدادهای معرفی محصول این برند را نادیده بگیرید. برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ رویداد معرفی محصول اپل توسط استیو جابز برگزار شد.

اکثر رویدادهایی که توسط استیو جابز برگزار می‌شدند یک ویژگی منحصر به فرد داشتند، آن هم میخوب نگه‌داشتن کارشناسان فناوری و مصرف‌کنندگان بر روی صندلی‌های خود بود. استیو جابز به گونه‌ای این کار را انجام می‌داد که شرکت‌کنندگان نه تنها در طول رویداد خسته نمی‌شدند بلکه تمایل داشتند اطلاعات بیشتری در مورد محصولات اپل داشته باشند. بنابراین ما می‌خواهیم برخی از رازهای پشت رویدادهای معرفی محصول را آشکار کنیم:

۱) شخصی‌سازی

“سلام، من مکینتاش هستم!!”

چیزی که استیو جابز را از سایر افراد متمایز می‌کرد شخصی‌سازی‌های او بود. او برای معرفی محصولات خود راه‌های رضایت و خشنودی مصرف‌کنندگان را به گونه‌ای مطرح می‌کرد که حتی خود مصرف‌‌کنندگان به‌موضوع به آن شکل فکر نکرده بودند.

در سال ۱۹۸۴ استیو جابز اعلام کرد که محصولات جدیدی به بازار عرضه خواهند کرد، محصولاتی‌که خلاقانه‌تر، شخصی‌تر و کاربرپسندانه‌تر هستند. آن‌ها این کار را با رویدادی به انجام رساندند. در واقع محصولات اپل شاید تفاوت خیلی جزئی با محصولات دیگر داشت، اما برنامه‌ریزی و عملکرد تیم باعث شد این محصول حس خاصی به مخاطبان بدهد.

نکته‌ی مهمی که از این مورد می‎بایست یاد بگیرید این است که هر محصولی داستانی دارد، همان‌طور که استیو جابز داستان محصول و دلیل وجودی آن را  برای مخاطبانش شرح می‌دهد. شما نیز باید بتوانید برای محصولات و مخاطبان خود این کار را تکرار کنید.

معرفی محصولات شما باید با برقراری ارتباطی شخصی با شرکت‌کنندگان همراه باشند؛ در واقع بیان موضوعاتی فنی و نامفهوم تنها به‌منظور فروش محصولات  برای همه کسل‌کننده خواهد بود. برای معرفی بهتر محصولات خود از مخاطبان خود سوال بپرسید و از آن‌ها برای مشارکت در توضیحات خود کمک بگیرید؛ در واقع پاسخ شرکت‌کنندگان شما در مورد آن‌که محصولات شما چه جایگاهی در زندگی آن‌ها دارد باعث عملکرد بهتر شماست و از این طریق نشان می‌دهید که می‌توانید مشکلات آن‌ها را برطرف کنید.

۲) عنصری شگفت‌انگیز

محصولات اپل به‌وسیله استیوز جابز و با شیوه او در بیان جزئیاتی که مخاطبان تمایل به شنیدن آن‌ها داشتند معرفی می‌شدند. در واقع او به محصولات‌شان و یا به عبارت بهتر به نیازهای مخاطبان از دریچه‌ای دیگر نگاه می‌کرد و با بیان آن‌ها تمایز خارق‌العاده‌ای ایجاد می‌کرد.

Steve_Jobs_Headshot_2010-CROP-720x706

اما او قبل از معرفی همه چیز را به صورت راز نگه می‌داشت. استیو وزنیاک، یکی از بنیان‌گذاران اپل در مورد معرفی محصولات اپل می‌گوید:” استیو جابز همیشه می‌گفت اطلاعات محصولات را باید پنهان نگه داریم؛ اگر کسی بداند ما چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم علاوه بر استرس‌زا بودن، نقطه تمایز خود را نیز از دست خواهیم داد. برای همین اطلاعات پیرامون محصولات تا قبل از معرفی برای همه پوشیده می‌ماند.”

وزنیاک اضافه می‌کند”پنهان ماندن اطلاعات باعث می‌شد تا ما به موارد مختلف دقت کنیم و محصولاتی عرضه کنیم که بسیار پیشرفته‌تر از سایر  محصولات عرضه شده باشد؛ و این موضوع باعث شد اپل به عنوان برند شماره یک دنیا تثبیت شده و به رسمیت شناخته شود و محصولی ارائه کند که کسی انتظار آن را نداشته باشد.

این موضوع که چرا شایعات مختلفی قبل از رونمایی محصولات مختلف آیفن، آی‌پد، مک‌بوک و سایر محصولات شرکت اپل وجود دارد در واقع به دلیل پنهان نگه‌داشتن اطلاعات و جزئیات مربوط به این محصولات است که تا لحظه رونمایی باعث حدس و گمان‌های مختلف مصرف‌کنندگان و صحبت‌های پیرامون آن در مجلات و روزنامه‌ها می‌شود.

در رویداد رونمایی محصولات شما باید برای اولین بار در مورد جزئیات محصولات و مشخصات آن برای همه صحبت کنید.

۳) قانون سه‌تایی

آیا در حال بازاریابی رویداد خود و یا در مراسم رونمایی از محصولات هستید؟ یک قانون مهم را به یاد داشته باشید و آن قانون سه‌تایی است.

براساس گزارشات فوربز حافظه‌‌ی کوتاه‌مدت ما فقط برخی از اطلاعات را به یاد می‌آورد؛ بنابراین داشتن سه امتیاز قوی نسبت به رقبا و ارائه‌ی آن‌ها باعث می‌شود رویداد شما موثرتر باشد و گفته‌های شما به آسانی در خاطرها بماند.

رویداد معرفی محصول اپل

استیو جابز یکی از کسانی بود که به کاربرد و معرفی تنها با کاربرد سه کلمه اعتقاد راسخی داشت؛ او معتقد بود که حتی ابزارهای مختلف به صورت سه‌گانه به بازار عرضه شوند. اگر به اولین معرفی آی‌پد در سال ۲۰۰۱ دقت کنید، بسیاری از اسلایدهای معرفی تنها شامل سه کلمه یا سه نکته بودند؛ بقیه اسلایدها نیز که به‌منظور معرفی شرکت‌ها بود تنها شامل اسامی سه شرکت بود.

قانون سه‌تای استیو جابز در ارائه باعث می‌شد او معرفی جذاب، ساده و کوتاهی داشته باشد و مخاطبان نیز به راحتی این موضوعات را با دیگران به اشتراک گذاشته و این شبه جملات کوتاه را تکرار کنند.

رویداد شما باید ساده باشد، لیست بلندی از صحبت‌ها و سخنرانی‌ها مختلف برای ساعات طولانی باعث خسته شدن تماشگران و کاهش تمایل آن‌ها به ادامه صحبت‌ها و رویداد شما می‌شود.

در واقع محصولاتی که در تلاش برای فروش آن‌ها هستید نیازی به اطلاعات زیاد و غیر ضروری ندارند؛ شما باید در مورد جزئیات ضروری و کلیدی محصولات خود صحبت کنید و قانون سه تای را برای تکرار راحت‌تر الفاظ مثل تکرار حروف “الف” “ب” “پ” را بین تماشگران خود حفظ کنید.

۴) ارائه اطلاعات جزئی قبل از رویداد

همان‌طور که در مورد دوم اشاره کردیم، سعی کنید تعداد کسانی را که در مورد رویداد شما و محصولاتی که می‌خواهید معرفی کنید اطلاعاتی دارند، محدود کنید. شما باید اطلاعات کلیدی و مهم را در اختیار مطبوعات و وبلاگ‌نویسان قرار دهید تا اطلاعاتی برای بحث پیرامون رویداد و ایجاد هیجاناتی برای شرکت کردن در رویداد شما به مخاطبان ارائه کنند. ایجاد بحث و سر و صدا کردن در رسانه‌های اجتماعی ضروریست؛ اما به این موضوع دقت کنید که چه اطلاعاتی باید در مورد رویداد شما منتشر شود.

برای مثال کلمه “رویداد معرفی محصول اپل” را در گوگل جستجو کنید و اخبار مربوط به آن را بخوانید تا متوجه شوید قبل از برگزاری رویداد معرفی محصولی تنها چه اطلاعات کلیدی در مورد آن منتشر شده است.

اگر به اکثر اخبار مربوطه دقت کنید عبارت “بنا به گزارش‌های رسیده” را مشاهده خواهید کرد در واقع شرکت اپل در این مورد معروف است که قبل از رونمایی محصولات خود اطلاعات کمی را در اختیار مطبوعات قرار داده و این موضوع باعث انتشار بحث‌های مختلف و حدس در مورد آن‌ها در رسانه‌های مختلف است.

امسال شرکت اپل در نظر دارد گوشی‌های آیفون‌شش و شش‌پلاس خود را به بازار عرضه کند؛ چند هفته قبل از رویداد شایعات و صحبت‌های مختلفی پیرامون محصولات جدید و ویژگی‌های آن در مطبوعات و بعد از آن مردم به گوش می‌رسد. ایجاد و نگه‌داشتن چنین فضایی تا زمان رونمایی محصول در رویداد یکی از بهترین ترفندهای شرکت اپل برای ایجاد هیجانات لازم قبل از معرفی محصولات خود است.

نتیجه‌گیری

در آخر بعد از تمام رویدادهای که استیو جابز برگزار کرده است به یک نتیجه ساده رسیده است: شما باید همواره مقابل چشم‌های مخاطبان‌تان حضور داشته باشید و به آن‌ها برای زندگی آسان‌تر کمک کنید.

برای استیو جابز برگزاری رویداد به منظور کسب پول زیاد یا بزرگ‌ جلوه دادن محصولات نبود؛ در واقع راز موفقیت استیو جابز ایجاد و ارائه چیزی بود که مردم خواستار آن بودند حتی قبل از آن‌که خودشان در مورد تمایلات‌ خود نسبت به موضوعی فکر کرده باشند.

استیو جابز در سال ۱۹۹۷ در این مورد می‌گوید:”شما باید با تجربه‌ی کاربری شروع کنید و سپس سراغ فناوری‎‌های دیگر بروید – این تنها راه موفقیت شماست”

رویداد شما و محصولات‌تان باید تنها در جهت برآورده کردن نیازهای مخاطبان با توجه به تمایلات آن‌ها باشند، نه چیز دیگر…

نظرات بازدیدکنندگان

  1. لیلا صاذقی شاد گفت:

    سلام مطلب جالبی بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *