تجربیات احسان گرجی از برگزاری کارگاه های آموزشی

موضوع: گفت‌وگو
تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

آقای احسان گرجی لطفا کمی در مورد کارگاه های آموزشی که برگزار می کنید توضیح دهید.

OrangeInk یک نهاد آموزشی و مشاور در زمینه های مدیریت، رهبریت، خلاقیت، تیم وُرک و HR است. ما در کارگاه ها و نشست های آموزشی مان تا کنون مسائلی بنیادین مانند تفاوت مدیریت و لیدرشیپ، سینرژی، دیالوگ، اصول آموزش مدرن (Education)، ایده پردازی، ایده بازی، تکنیک های رهبریت شخصی، استانداردهای تیم وُرک قوی، مدیریت سرمایه های انسانی و خطاهای مدیریت را در مقیاس سازمانی، تیم و استارت آپ ها بررسی کرده ایم. نزدیکترین کارگاه پیش رویمان نیز رویداد تفکر انتقادی است که به تعریف کلاسیک و مدرن این نگرش می پردازد و راه های کارآمد آن را تمرین می کند.

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

مخاطبان ما اکثرا از این چهار دسته هستند: افرادی که در کیفیت و مرتبه ی شخصی و شغلی خودشان دنبال تغییرات مثبت و پر رنگ هستند، مدیران و سوپروایزرهای شرکت ها، بنیانگذاران و اعضای استارت آپ ها و شتابدهنده ها، دانشجویان مدیریت و کارآفرینی. یکی از برنامه های آینده مان اضافه کردن مخاطب نوجوان به جمعیت هدفمان و برگزاری رویدادهایی مستقل برای آن ها ست.

 

IMG_4115

در مورد نحوه و ترفندهای بازاریابی رویداد خودکمی توضیح دهید؟ از چه روش هایی استفاده می کنید و کدام روش ها موثرتر است؟

ما تمرکزمان را برای بازاریابی رویدادهایمان جنون کیفیت مان در انتخاب موضوع، برنامه ریزی، تولید محتوا، طرح درس، اجرا و در نهایت بازنگری بر آن ها بنا نهاده ایم. با تهیه ی درسنامه های آموزشی قبل از هر رویداد، ویدیو های آموزشی، خبرنامه ها و دیگر مواد تبلیغاتی مخاطبانمان را از قبل از رویداد وارد مسیر آن رویداد می کنیم. معمولا هر کس در یکی از رویداهای ما شرکت می کند، رویدادهای بعدی مان را نیز از دست نمی دهد و دوستان و همکارانش را نیز همراه خودش می آورد. در کنار این تمرکز، از شبکه اطلاع رسانی تلگرام و سرویس اشتراک ویدیوی آپارات نیز استفاده می کنیم. سایت مان در حال طراحی ست و صفحه ی اینستاگرام مان به زودی راه اندازی می شود. به تازگی تبلیغات کلیکی را نیز پایلوت کرده ایم.

برگزاری چنین رویدادهایی چه تاثیری روی شرکتکنندگان دارد؟ چگونه از آنها بازخورد میگیرید؟

جای این نوع رویدادها به صورت مستمر و متمرکز خالی بود. برای مثال خیلی از مخاطبان ما راه های علمی و عملی پیشرفت در شغل شان را نمی دانند. بسیاری از مدیران افراد منفوری هستند و نمی دانند چرا. وضعیت تیم ورک در اکثر تیم های بزرگ تعریفی ندارد. استارت آپ ها مساله ای حیاتی مثل مدیریت روابط و منابع انسانی را نادیده می گیرند و زود شکست می خورند. و فقط صحبت از خلاقیت است در خیلی از تیم ها؛ آن ها تکنیک های ایده پردازی را بلد نیستند. تاثیر خودمان را بر مخاطبانمان گذاشته ایم تا کنون. نحوه ی دریافت بازخوردمان در پایان هر رویداد بود، و  همچنین به صورت ایمیلی. اما قصد داریم آن ها را سامان ببخشیم و داریم فرم های نظرسنجی مان را طراحی می کنیم.

به نظر شما مهمترین تخصص هایی که برای برگزاری رویداد ضروری هست چیست؟

یک رویداد بایستی نتیجه ی مدت زیادی انجام عملی آن آموزه ها و تکنیک ها باشد، نه این که مجری کارگاه نیز مانند بعضی شرکت کنندگان بار اول باشد با آن ها آشنا شده است. در کنار این تخصص اولیه، اعتماد سازی در رویدادهای پیشین برگ برنده ی مجریان یک رویداد است. تولید محتوای درجه یک اعتبار یک نهاد آموزشی ست. و در نهایت فراهم کردن سخت افزارهای اجرا مثل محل برگزاری، چیدمان، ثبت نام شیک، اطلاع رسانی و بازاریابی رویداد.

در قیمتگذاری رویدادتان چه چیزهایی را در نظر گرفتهاید؟

فرمول قیمت گذاری ما ارزش کیفیت آموزشی که ارائه می دهیم با در نظر گرفتن ظرفیت تعریف شده ی رویداد و توان مالی شرکت کنندگان است. معمولا از روش قیمت گذاری متفاوت بر اساس زمانبندی های مختلف ثبت نام و کد های تخفیف نیز بهره می گیریم.

20160212_105635

مکان برگزاری رویداد شما کجاست و به نظر شما برای انتخاب یک مکان خوب چه استانداردهایی را باید رعایت کرد؟

معمولا رویداد های عمومی مان را در یک سالن همایش در سطح شهر برگزار می کنیم. یک مکان خوب باید اتمسفر آموزشی داشته باشد، تمیز باشد و دسترسی عالی داشته باشد. رویدادهای خیریه مان را نیز در فضایی که جمعیت های خیریه خودشان در اختیارمان قرار می دهند برگزار می کنیم.

آیا ایدهای برای گسترش شبکهسازی مابین شرکتکنندگان داشتید؟

بله. ما از شرکت کنندگان خودمان با تعریف چالش های خلاقیت در تیم نوآوری مان دعوت به همکاری می کنیم. به تازگی کانال تلگرام مان شروع به کار کرده. سایت مان در دست طراحی ست و به زودی صفحه ی اینستاگرام مان نیز شروع به کار می کند. و البته با طراحی فعالیت های مشارکتی حین برگزاری یک رویداد نیز شبکه سازی حضوری را بین شرکت کنندگان گسترش می دهیم.

توصیه ی شما برای کسانی که میخواهند رویداد یا یک کارگاه آموزشی برگزار کنند چیست؟ احتمالا با چه مشکلاتی روبرو خواهند شد و چگونه می توان به این مشکلات غلبه کرد؟

برای برگزاری یک رویداد موفق آیتم های فراوانی باید مطالعه و رسیدگی شود. کتابچه ی چک لیست ایوند و مطالب بلاگ آن عالی اند. توصیه می کنم اول سال ها در کارشان تلاش کنند، شکست بخورند، موفق شوند و سپس به برگزاری رویداد بپردازند. مخاطبان آن ها افرادی باهوش هستند و آن ها حق ندارند آموزش نامرغوب ارائه دهند. تخصص آن ها باید سرآمد باشد. و در نهایت تولید محتوای درجه یک و اجرای درجه یک را جدی بگیرند.

آیا اسپانسر دارید؟ روشهایی که برای جذب اسپانسر به کار میگیرید کدام هستند؟

تا کنون رویدادهایمان را مستقل برگزار کرده ایم. اما بنا داریم ازین پس به اسپانسرها نیز فکر کنیم. با اسپانسرهای بالقوه مان مکاتبه ای و ترجیحا حضوری وارد دیالوگ می شویم تا آن ها را با فضای کار، انتظار ما از آن ها و ارزشی که به آن ها اضافه می کنیم آشنا کنیم.

 

IMG_4148

 

صفحه دائمی OrangeInk در ایوند

کانال آپارات OrangeInk

 

 

نظرات بازدیدکنندگان

  1. پانیذ گفت:

    من تا به حال در تمامی رویدادهای آرنجینک شرکت کردم و در حال حاضر هم بی صبرانه منتظر رویداد بعدی آن هستم.
    علاوه بر مطالب مفیدی که آموختم باعث ایجاد انگیزه بسیار در من برای بالا بردن کیفیت کار و مدیریت شخصیم می شد.

  2. اميرعباس گفت:

    کیفیت، احترام به مخاطب، احترام به شعور مخاطب، و توانایی در انتقال ایده‌ها و مفاهیم. این‌ها لغات کلیدی من در توصیف این سلسله‌ کارگاه‌ها هستن.

  3. امیر اسماعیلی گفت:

    کارگاه های آرنجینک با دقت بسیار و هنرمندی خاصی برگزار می شوند که راه رو برای هر چه بهتر فرا گرفتن مطالب مخاطبینش هموار می کنه.

  4. وحيد حاتمى گفت:

    من در کارگاه ایده پردازى شرکت کردم و کیفیت و اتمسفیر بالایى را حس کردم، در کارم با نکاتى که در کارگاه ارایه شد، توانستم ایده هاى جدیدترى را نسبت به قبل پیاده کنم، و داشتن خلاقیت به نظر دانشجوهام نقطه قوت من در کار آموزش زبان انگلیسى است

  5. صفا سلخی گفت:

    ممنون بابت مصاحبه خوب و مفید شما. برای کسانی مثل بنده که قصد برگزاری یک چنین دوره هایی رو دارن، بسیار راهگشا بود و تشکر ویژه از آقای گرجی و تیمشون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *