تجربه‌ی رویدادی یک درون‌گرا

موضوع: چرا رویداد
تاریخ: ۹ دی ۱۳۹۵
رویداد - درون‌گرا

دیروز رویداد همفکر در شرکت ایوند برگزار شد و من برای دومین بار در آن شرکت کردم. بار اول، چند ماه پیش بود و قبل از پیوستن من به مجموعه‌ی ایوند. هوای نسبتا گرم اواخر تابستان باعث شده بود که به حیاط محل برگزاری پناه ببرم. خوشبختانه دو نفر از دوستان‌ام همراه من بودند و من به جای صحبت با دیگران، به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌دادم. با این وجود، تخلیه‌ی کامل انرژی کمتر از یک ساعت طول کشید. راست‌اش را بخواهید، بعد از آن رویداد دیگر امیدی به شبکه‌سازی در چنین رویدادهایی برای خودم نمی‌دیدم. تا این‌که دیروز، تجربه‌ای متفاوت با بار اول برای‌ام رقم خورد.

شاید اعتماد به نفس بالاتر به عنوان عضوی از گروه میزبان (به عنوان بخشی از ایوند) و شناختی که از فضای برگزاری و تعدادی از شرکت‌کنندگان (همکاران‌ام در ایوند) داشتم، باعث شدند در مجموع حس بهتری داشته باشم. اما نکات دیگری هم در این قضیه دخیل بودند که دوست دارم آن‌ها را با سایر دوستان درون‌گرا در میان بگذارم.

1- انرژی‌تان را صرف رویدادهایی بکنید که ارزش‌اش را دارند

تعداد رویدادهایی که به عنوان یک درون‌گرا می‌توانید میان کارها و زندگی روزمره‌تان در آن‌ها شرکت کنید، محدود است. در مرحله‌ی اول، سعی کنید خودتان مرز این محدودیت را مشخص کنید. مثلا با خودتان قرار بگذارید که هر هفته حداکثر در دو رویداد شرکت خواهید کرد. در مرحله‌ی بعد، یک سیستم اولویت‌بندی برای خودتان مشخص کنید. مثلا حضور مداوم در کافه‌های شلوغ با دوستان یا رفتن به مهمانی‌ها و جشن‌های کسانی که آن‌قدرها به آن‌ها نزدیک نیستید، فقط انرژی‌بر هستند و خروجی خاص و مهمی برای شما نخواهند داشت. سعی کنید به چنین رویدادهایی بیش‌تر نه بگویید و به جای آن‌ها در مهمانی‌های خاص نزدیکان‌تان و کسانی که برای شما مهم‌اند -مثل تولد یک دوست قدیمی- یا رویدادهایی که از لحاظ کاری برای شما مفید هستند -مثل همین همفکر- یا موقعیت‌های خاص شخص خودتان -مثل یک سال‌گرد- شرکت کنید.

2- هدف‌تان را از شرکت در رویداد مشخص کنید

سعی کنید یک هدف کاملا مشخص از شرکت در رویداد برای خودتان تعیین کنید. مثلا هدف من در رویداد دیروز، آشنایی و صحبت با حداقل 3 فرد جدید بود. (با توجه به این‌که می‌دانستم قرار نیست تا آخر رویداد حضور داشته باشم.) اگر در رویدادی شرکت می‌کنید که مربوط به یکی از دوستان‌تان است، سعی کنید روی آن‌ها تمرکز کنید اما در عین حال باید به آن‌ها وقتی برای صحبت با دیگران هم بدهید. اگر به دنبال یک رابطه‌ی جدید هستید، با کسانی صحبت کنید که به نظرتان جالب می‌آیند. اگر هدف مشخص باشد، کاری که باید انجام دهید هم تا حدود زیادی مشخص خواهد شد.

3- قبل، بعد و در حین رویداد وقت‌هایی برای سکوت و خلوت در نظر بگیرید

سعی کنید قبل از رویداد یک مکان ساکت پیدا کنید و آرامش بگیرید. لازم نیست این مکان جایی دورافتاده باشد که کسی از آن خبر ندارد. من دیروز قبل از رویداد چند دقیقه در بالکن شرکت ایستادم و از هوای سرد زمستانی لذت بردم. علاوه بر این، سعی کنید مابین فعالیت‌هایی که در رویداد جریان دارند هم به خودتان استراحت بدهید. چه روی یک صندلی در یکی از گوشه‌های اتاق، چه در بالکن یا حتی بیرون از محل برگزاری. همین چند دقیقه می‌تواند به تمدد اعصاب‌تان کمک قابل توجهی بکند.

برای بعد از رویداد هم برنامه داشته باشید. چند ساعت تنهایی می‌تواند باتری‌های‌تان را شارژ کند. پس سعی کنید به درخواست‌های احتمالی برای بیرون رفتن پس از رویداد، جواب منفی بدهید و به فکر آرامش‌تان باشید. از این جواب‌های منفی عذاب وجدان نگیرید. آرامش حق شماست.

4- از دوستان‌تان کمک بگیرید

درون‌گرا با خجالتی مترادف نیست. اما این دو خصوصیت خیلی وقت‌ها باهم هم‌پوشانی دارند. اگر حس می‌کنید توان و اعصاب جلو رفتن و شروع به صحبت با یک غریبه را ندارید، دوروبر کسانی که می‌شناسید، بمانید تا آن‌ها شما را به افراد جدید معرفی کنند. (یکی از نکاتی که تجربه‌ی دیروز مرا بهتر کرد، همین بود.) اگر چند نفر از دوستان‌تان در رویداد حاضر باشند و بتوانند این کار را برای شما انجام دهند، تجربه‌ی بسیار خوش‌آیندتری خواهید داشت.

5- آماده‌ی خروج باشید

سعی کنید قبل از رویداد قول همراهی و بازگشت باهم را به کسی ندهید تا بتوانید هروقت که حس بدی به شما دست می‌دهد، به راحتی از رویداد خارج شوید. احتمالا انتظار حضور شما از دقیقه‌ی اول تا آخر یک رویداد مثلا چهارساعته آن‌قدرها هم منطقی نیست. علاوه بر استفاده از استراحت‌های چند دقیقه‌ای میان برنامه‌های رویداد، گزینه‌ی خروج و بازگشت به محدوده‌ی آرامش‌تان را هم در نظر داشته باشید اما سعی کنید فقط در موقع لزوم از این گزینه استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

حضور در جمع غریبه‌ها، برای افراد درون‌گرا آسان نیست. بنابراین باید رویدادهایی را انتخاب کنید که واقعا برای‌تان ارزش حضور داشته باشند. هدف‌تان از شرکت در رویداد را بدانید. قبل، بعد و در حین برگزاری رویداد از فرصت‌های کوتاه برای استراحت و سکوت و تمدد اعصاب استفاده کنید. از دوستان‌تان برای برقراری ارتباط با افراد جدید کمک بگیرید و در نهایت، سعی کنید تجربه‌ای خوب برای خودتان رقم بزنید.


از وبلاگ شخصی حامد درخشانی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *