بیست تا سی سالگی و دلایل اهمیت آن

تاریخ: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
بیست تا سی سالگی

بیست تا سی سالگی همواره به عنوان دوران بسیار مهمی یاد شده است، اما چرا؟

در کشور ایران بیشتر از پانزده میلیون دهه شصتی متولد سال‌های ۶۰ تا ۶۶ داریم و یک سوم جمعیت ایران بین ۱۷ تا ۳۴ سال سن دارند. این آمار به ما می‌گوید که هرم جمعیتی کشور بسیار جوان است و جوانان به عنوان بخش بسیار مهم جمعیت ایران باید از این دوران به بهترین شکل استفاده کنند.

در یکی از رویدادهای بیست تا سی شرکت کردیم تا با آموزش‌های این کارگاه در مورد اهمیت بیست تا سی سالگی آشنا شویم.

محمد نجفی مدرس این کارگاه دو ساعته با عنوان چرا بیست تا سی سالگی مهم است بود که در دانشگاه الزهرا برگزار شد. شرکت کنندگان عموما دانشجویان جوان کارشناسی بودند. پس از معرفی افراد حاضر، کارگاه با این سوال مهم شروع شد که به‌نظر شما چرا بیست تا سی سالگی مهم است؟ پاسخ‌های مختلف افراد، نشان دهنده‌ی دیدگاه‌های متفاوت آنان نسبت به زندگی و جوانی بود.

بیست تا سی سالگی

در ادامه با بررسی سفری از ۱۸ سالگی تا ۳۵ سالگی همراه و با نقش‌ها و مسئولیت‌های هر دوره‌ای آشنا شدیم. قبل از ۱۸ سالگی در نقش‌های فرزند، دانش‌آموز، خواهر یا برادر، فامیل و دوست قرار داریم با اختیارات محدود. پس از ۱۸ سالگی تبدیل می‌شویم به فردی با نقش‌های متنوع جدید: دانشجو، شهروند با حقوق شهروندی مثل حق رای، فعال داوطلبانه در خیریه، راننده. در این سن به واسطه‌ی تغییرات احتمالی محل زندگی، اختیارات افراد نیز بیشتر می‌شود. با ادامه‌ی دوران جوانی و رسیدن به نزدیکی ۳۵ سالگی نقش‌های جدید خود را به ما نشان می‌دهند. همسر، پدر یا مادر، کارمند، شهروند، سرباز، مهاجر؛ همه شکل جدیدی از زندگی با دایره‌ی اختیارات متفاوتی را برای ما به ارمغان می‌آورند.

بررسی تدریجی روند تغییر شکل نقش‌ها و اختیارات در بازه‌ی ۱۸ تا ۳۵ سالگی ما را به مفهوم مهم سرمایه هویتی رساند. سرمایه هویتی به موضوعاتی اطلاق می‌شود منفعت مالی مستقیم ندارند ولی تاثیر مهمی در رزومه دارند. قدر و قیمت و ارزش ما را بالا می‌برند.

با در نظر گرفتن نمودار نقش ها و اختیارات از ۱۸ تا ۳۵ سالگی در می‌یابیم که در بازه‌ی ۲۰ تا ۳۰ سالگی، اختیارات بیشتری نسبت به نقش‌ها و مسئولیت‌ها داریم و این یعنی فرصتی داریم تا سرمایه هویتی بیشتری کسب کنیم. در این سن تجربه‌های جدید و ریسک کردن برای انجام کارهای مورد علاقه، هزینه‌ی کمتری دارد و بهتر است که از این دوران طلایی بهترین استفاده را برای آینده‌ی خود ببریم.

بیست تا سی سالگی

در ادامه از شرکت کنندگان پرسیده شد که برای کسب سرمایه هویتی چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ نظرات متنوع بودند، یاد گرفتن زبان، مهارت‌های نرم یا soft skills (مثل ایجاد ارتباط و کار تیمی، خلاقیت و نوآوری، نرم‌افزارهای تخصصی، مدیریت استرس و خشم، مدیریت زمان، مدیریت مالی، هدف گذاری، تفکر استراتژیک، مهارت‌های حل مساله، ایده‌پردازی، هوش هیجانی، تصمیم گیری، اعتماد به نفس) آموختن هنرهای مختلف، سفر، کمک‌های اولیه، ورزش و سلامتی، شبکه ارتباطی با کیفیت، مطالعه، شرکت در رویدادها، کارهای داطلبانه، فعالیت‌های دانشجویی، کار آموزی و …

هدف گذاری برای زندگی یکی از مشغولیات مهم در این دهه‌ی زندگی ست. باید در نظر داشته باشیم که اگر در این زمان هدف گذاری نهایی برای زندگی نکردیم، سعی کنیم از منطقه امن خود خارج شده و خود را از فقر تجربه بیرون بکشیم. داشتن تجربه های جدید و مختلف، در سنی که ریسک کردن هزینه ی کمتری دارد، در مشخص کردن اهداف کمک کننده است. داشتن تجربه های جدید و سرمایه هویتی بیشتر و بهتر،شانس شما در آینده برای کسب موقعیت های مناسب بالاتر می برد. شانس تقاطع فرصت و آمادگی ست.

در ادامه به موضوع بحران سی سالگی، اهمیت و چگونگی مواجهه‌ی بهینه با آن پرداخته شد. در راستای مشارکت افراد در برنامه و گفتگوها، به سوالات حاضرین پاسخ داده شد و با جمع‌بندی موضوعات، کارگاه دوساعته‌ی بیست تا سی به پایان رسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *