بازاریابی رویداد با استفاده از گوگل ادوردز

تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶
بازاریابی رویداد با استفاده از گوگل ادوردز

هر چه‌ قدر هم که به عنوان برگزارکننده‌ی حرفه‌ای رویدادها به توانایی خود در جذب ثبت‌نام‌کننده اطمینان داشته باشید احتمالا باز هم نگران این هستید که چگونه برای رویداد خود بازاریابی کنید. اگر از خوانندگان وبلاگ ایوند باشید، مقالات مختلفی را در این زمینه خوانده‌اید. اما امروز می‌خواهم به سراغ بهره‌گیری از تبلیغات ادوردز برای بازاریابی رویداد بروم.

به‌ طور کلی از آن‌‌جا که بازه‌ی شروع ثبت‌نام یک رویداد تا برگزاری آن اغلب بسیار کوتاه است، سرمایه‌گذاری روی سئو تقریبا با شکست روبه‌رو می‌شود و از طرفی، سئو یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و ممکن است شما بعد از برگزاری رویدادتان دیگر به آن نیاز نداشته باشید. به‌ همین جهت بهره‌گیری از تبلیغات گوگل در بازاریابی رویداد می‌تواند شما را چندین قدم به جلو بیاندازد و جلوی سرمایه‌گذاری‌های هنگفت که شاید آورده‌ی مالی مناسبی نداشته باشد را بگیرد.

فرض کنید می‌خواهید رویدادی در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتالی برگزار کنید و حدودا یک ماه برای جذب مخاطبین رویدادتان وقت دارید. اگر بخواهید همین امروز کار خود را آغاز کنید، ممکن است در انتهای ماه روی کلماتی مثل دیجیتال مارکتینگ بتوانید رتبه‌ی نه‌ چندان خوبی بگیرید.  اما در چنین حالتی می‌توانید با بهره‌گیری از تبلیغات گوگلی، روی کلمات کلیدی اصلی مربوط به رویدادتان تبلیغات کنید و عملا از چند ساعت آینده به جای ماه آینده جلوی چشم مخاطبین‌تان قرار بگیرید.

بگذارید آغاز یک کمپین تبلیغاتی گوگلی را این‌گونه تقسیم‌بندی کنم؛ شما می‌توانید تبلیغات خود را به چند شکل هدف بگیرید:

۱انتخاب کلمات کلیدی کاملا مرتبط

همچنان فرض کنیم که شما می‌خواهید یک رویداد دیجیتال مارکتینگ برگزار کنید. به منظور بازاریابی رویداد، شما می‌توانید به سراغ انتخاب کلمات کلیدی‌ای مثل: «دوره دیجیتال مارکتینگ»، «کنفرانس دیجیتال مارکتینگ»، «آموزش دیجیتال مارکتینگ»، «کارگاه دیجیتال مارکتینگ» و کلماتی از این قبیل بروید.

کاربرانی که چنین عباراتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنند به دنبال دوره یا رویدادی هستند که در آن شرکت کنند و این مباحث را فرا بگیرند. در نتیجه مخاطبین اصلی شما این نوع کاربران هستند. شما می‌توانید بابت هر کلیک،‌ هزینه‌ی بیشتری به گوگل پرداخت کنید تا رتبه‌ی بالاتری در نتایج پولی گوگل کسب کنید و بازدید بیشتری دریافت کنید.

۲انتخاب کلمات کلیدی گسترده

اما بهره‌گیری از تبلیغات گوگلی به مخاطبینی که به دنبال رویداد شما می‌گردند ختم نمی‌شود. شما می‌توانید به سراغ کلمات کلیدی‌ای همچون «بازاریابی دیجیتال»،‌ «دیجیتال مارکتینگ»، «تبلیغات دیجیتال» و … بروید. می‌توانید بابت هر کلیک روی این تبلیغات هزینه‌ی کمتری پرداخت کنید چون همه‌ی کاربرانی که به دنبال این عبارات می‌گردند، به دنبال شرکت در دوره یا کنفرانس دیجیتال مارکتینگ نیستند؛ اما حضور رویداد شما در چنین جست‌وجوهایی می‌تواند باعث بیشتر دیده‌شدن شما توسط مخاطبین هدف‌تان‌شود. شاید تبدیل آن‌ها به شرکت‌کننده کار دشوارتری باشد؛ اما یادمان باشد که هدف شما فروش بیشتر بلیت‌های رویدادتان است و حتی در صورتی که ممکن است سودتان کمتر شود، باز هم باید صندلی‌هایتان را پر کنید.

چند نکته‌ی کلی در مورد تبلیغات گوگلی برای رویدادها:

۱استفاده از شیوه Accelerated:

گوگل ادوردز به شما این اجازه را می‌دهد که بودجه‌تان را در طی روز سریع‌تر خرج کنید و بیشتر در نتایج حضور داشته باشید. از آن‌جا که زمان زیادی تا برگزاری رویداد شما نمانده‌است، من توصیه می‌کنم از این شیوه بهره بگیرید تا بتوانید هرچه بیشتر جلوی چشم مخاطبین‌تان قرار بگیرید و فرصت‌سوزی نکنید.

شیوه‌ی استاندارد برای فروشگاه یا شرکتی مناسب است که می‌خواهد تبلیغات‌ش در طی روزها و شاید ماه‌های آتی به نمایش در بیاید؛ اما وقت شما محدود است و باید هرچه سریع‌تر صندلی‌هایتان را پر کنید.

۲محتوای تبلیغ را برای هر دسته‌ی مخاطب بازنویسی کنید

همان‌طور که قبلا مثال زدم، برخی از کاربران به صورت مستقیم علاقه‌ای به شرکت در رویداد شما ندارند. اما در دسته‌ی مخاطبین هدف شما قرار می‌گیرند (مثلا به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارند یا می‌خواهند بیشتر درباره‌ی آن بدانند و یا با یک شرکت برای دریافت مشاوره صحبت کنند). این نوع کاربران را ابتدا باید تشویق کنید که در دوره‌ی شما شرکت کنند. پس آماده باشید که در متن تبلیغ به ارائه‌ی تخفیف به آن‌ها اشاره کنید و یا به آن‌ها پیشنهاد دهید که با شما تماس بگیرند و از شما مشاوره بخواهند. در واقع، پروسه کمی طولانی‌تر خواهد شد اما احتمالا مخاطبین بیشتری را می‌توانید جذب کنید.

اما کسی که به دنبال «دوره دیجیتال مارکتینگ» می‌گردد احتمالا با قیمت رویدادها آشنا است و می‌خواهد در یک دوره‌ی مرتبط شرکت کند. پس محتوای تبلیغ خود را طوری بنویسید که بتواند شما را از رقیبان‌تان متمایز کند؛ مثلا اگر متخصصی را برای سخنرانی دعوت کرده‌اید؛ شاید استفاده از نام او بتواند این ارزش افزوده را ایجاد کند.

۳از بازاریابی مجدد استفاده کنید

ممکن است با استفاده از هر تکنیکی، افراد زیادی را به وب‌سایت خود جذب کنید. اما ممکن است بخش زیادی از آن‌ها در رویداد شما ثبت‌نام نکنند. این‌جاست که بازاریابی مجدد یا ReMarketing به کمک شما می‌آید.

بازاریابی مجدد در سیستم تبلیغاتی گوگل ادوردز، شامل تبلیغات متنی، تصویری، ویدیو، تبلیغات واکنش‌گرا و دیگر شیوه‌های نمایش تبلیغات است. اما بزرگ‌ترین تفاوت آن در نوع هدف‌گیری کاربران و نمایش تبلیغات است. بازاریابی مجدد با اضافه کردن یک کد پیکسل به صفحات سایت شما آغاز می‌شود که یک کوکی در کامپیوتر کاربران‌تان ذخیره می‌کند و سپس تبلیغات را به افرادی نمایش می‌دهد که قبلا وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند. بازاریابی مجدد یک بخش بسیار مهم در تبلیغات است که می‌تواند بازخورد تبلیغات شما را تا چند برابر افزایش دهد.

از آن‌جا که ممکن است کاربر از طریق شبکه‌های اجتماعی یا هر کانال دیگری به وب‌سایت شما آمده باشد، اما فراموش کرده باشد که ثبت‌نام کند و یا هنوز در رابطه با ثبت‌نام‌ش تصمیم‌گیری نکرده، بازاریابی مجدد بهترین راه برای دعوت مجدد او به رویداد شماست.

remarketing

در نظر داشته باشید که راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی با گوگل ادوردز شاید کار ساده‌ای به نظر برسد؛ اما همانند کانال‌های تبلیغاتیدیگر،‌ نیازمند استراتژی، اجرا و آزمون و خطا است. پس توصیه می‌کنم در حین برنامه‌ریزی برای تبلیغات رویدادتان حتما با یک آژانس معتبر تبلیغات در گوگل مشورت کنید و از همان روزهای اول، ادوردز را جزئی از استراتژی تبلیغاتی خود بدانید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *