برای انتخاب رشته دانشگاه به چه نکاتی توجه کنیم

تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
انتخاب رشته

هدف این مقاله یادآوری نکات اساسی برای انتخاب رشته دانشگاه‌هاست و باید به این موضوع توجه داشته باشید که انتخاب رشته هم مانند خود آزمون اهمیت زیادی دارد.


آزمون کنکور تمام شده و به زودی وقت انتخاب رشته دانشگاه‌ها فرا می‌رسد. به این موضوع باید توجه داشته باشیم که انتخاب رشته هم مانند خود آزمون از اهمیت زیادی برخوردار است و همانگونه که برای کنکور تست میزنیم تا مهارت خود را افزایش دهیم، برای انتخاب رشته نیز لازم است تا نکات کلیدی را بدانیم و احتمال خطا را به حداقل برسانیم. هدف ما از نوشتن این مطلب یادآوری و پرداختن به مطالبی است که لازم است به آن‌ها توجه کنید.

انتخاب هدف کلی برای انتخاب رشته

همه ما با تجربه کنکور آشناییم و اکثر ما به دلیل تمرکز ۱۰۰ درصدی روی آزمون به هدف اصلی خود از رفتن به دانشگاه فکر نمی‌کنیم. الان وقت آن رسیده که هدف خود را مشخص کنید و در راستای همان هدف گام بردارید. این شما هستید که باید مشخص کنید چگونه دوست دارید زندگی کنید و به تبع آن زندگی‌تان را بر اساس علایق‌تان سازمان دهید.

علایقتان چیست؟

شایع‌ترین اشتباه ما در زمان انتخاب رشته این است که به پرطرفدار بودن یک رشته بیشتر از علاقه خودمان اهمیت می‌دهیم ولی به محض ورود به دانشگاه مثل روز برایمان روشن می‌شود که علاقه و استعداد تنها همراه ما در ادامه راه است. کسانی در این مرحله از زندگی موفق می‌شوند که از تحصیل در رشته خود لذت می‌برند و پیوسته به دنبال یادگیری بیشتر و کسب تجربه هستند. این افراد آینده شغلی روشنی خواهند داشت به دلیل اینکه دوران تحصیلشان به مثابه یک رزومه قوی برای آن‎ها عمل می‌کند.

شهر و استان محل تحصیل

در همین ابتدای کار مشخص کنید که قصد دارید در استان محل زندگی خودتان تحصیل کنید یا برای رفتن به شهرهای دیگر هم آمادگی دارید. برای انتخاب شهری غیر از شهر محل سکونت باید به عوامل مختلفی مثل زندگی خوابگاهی، مسیر رفت و آمد، هزینه‌های ناشی از زندگی در شهر دیگر (به ویژه شهرهای دور و بزرگ) توجه کنید. توصیه ما این است که مگر در رشته و شهرهای خاص و معتبر، شهری غیر از شهر محل سکونت خود را برای تحصیل انتخاب نکنید.

چگونه الویت بندی کنیم؟

شما می‌توانید چند حالت کلی برای خود در نطر بگیرید و رشته شهرهای مرتبط با هر حالت را بنویسید. برای مثال ممکن است در مورد چند رشته برای شما مهم باشد که فقط در شهر خودتان به تحصیل آن رشته‌ها بپردازید (الویت شهر) یا اینکه برای گروهی از رشته‌ها، دانشگاه محل تحصیل آن رشته‌ها اهمیت بیشتری برای شما داشته باشد (الویت دانشگاه). بعد از مشخص کردن حالت‌ها و دسته‌بندی رشته‌ها شما رشته شهرهای مشخصی دارید و فقط لازم است که الویت آن رشته شهرها را نسبت به هم بررسی کنید. توصیه ما این است که در زمان ترتیب دادن هر چند وقت یک بار این سوال را به صورت رندوم در مورد چند رشته شهر از خود بپرسید که آیا اگر در رشته شهر Y قبول شوم، رشته شهرهای بعد از آن در ذهن من ارجحیت ندارند؟ پاسخ این سوال دید بهتری برای ترتیب رشته شهرها به شما می‌دهد.

بهترین رویدادهای انتخاب رشته برای راهنمایی حرفه‌ای شما

همایش انتخاب رشته کنکور ۹۸
صفر تا صد انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸
انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ تهران

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *